کد خبر: 290557
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
بازدید 268
آغاز بکار انجمن سرود در کانون سمنان

نخستین کارگاه آموزشی سرود ویژه اعضا و مربیان این انجمن در کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی سرود با دعوت از آرش ادب، مدرس و نوازنده موسیقی و ۸۰ عضو و مربی مراکز فرهنگی‌هنری این استان، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان خبر داد و گفت: انتخاب آهنگ و شعرهای مناسب و تلفیق آن به شکل سرودهای فاخر و جذاب می‌تواند ذائقه‌ی شنیداری و دیداری کودکان و نوجوانان را رشد و تغییر دهد و به‌عنوان یک ابزار آموزشی و تربیتی زمینه‌ی پرورش فکر و قوه تخیل نوجوان را فراهم آورد.

خدابخشی، هدف از راه‌اندازی انجمن سرود را در راستای شعار «آینده ساختنی است»، تقویت روحیه مشارکت، هم‌کاری، نشاط و شادابی در مخاطبان، کشف و پرورش استعداد و شکوفایی خالقیت، مهارت‌افزایی و پایدارسازی اعضا عنوان و اظهار کرد: سرود به‌عنوان یک هنر گروهی به اعضای نوجوان، هنر کارگروهی، تحمل یکدیگر، ارائه نقد و پیشنهاد و فعالیت جمعی بدون رقابت و تلاش برای مؤفقیت جمع را می‌آموزد.

مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه افزود: امیدواریم با راه‌اندازی انجمن سرود بتوانیم ثمره‌ی مفیدی در راستای اهداف سازمانی ایجاد کنیم و با توجه به فعالیت تخصصی این انجمن‌ها، کیفیت و محتوای آن، تأثیر بسزایی بر مخاطب داشته باشند.

خدابخشی در پایان سخنانش تأکید کرد: خروجی انجمن‌ها در یک مدت‌زمان نه چندان دور اتفاقاتی باشد که بخشی از عصر طلایی کانون پرورش فکری را رقم زند.

تأکید بر تشویق اعضای انجمن به شنیدن موسیقی سنتی و اصیل ایرانی

مدرس و نوازنده موسیقی در ابتدای این کارگاه ضمن ابراز خرسندی از استقبال مربیان و اعضای کانون پرورش فکری از انجمن سرود و علاقه‌ی آن‌ها به شناخت آواها و نت‌های موسیقی، درخصوص اهمیت صدا و انتخاب آن، چینش اعضای گروه، آشنایی با سازهای سنتی و کلاسیک، تمرین سرود در فضای مختلف و جلوی آینه، ریتم در موسیقی و...، برای اعضا و مربیان سخن گفت.

وی در بخش دیگر سخنانش، ریتم را در موسیقی و سرود مهم دانست و گفت: مربیان در تمرین‌های خود به این دو نکته توجه داشته باشند؛ یکی این‌که اجرای ریتم به‌صورت مضراب ترکیبی وجود دارد و دیگری انتخاب الگوی آزاد یا ریتمیک برای رهبری در سرود است.

ادب در ادامه با بیان این‌که، مثلث آزادی مبنی بر سه ضلع ذهن، بدن و نفس است از مربیان خواست تا به مطالعه‌ی کتاب تئوری بنیادین موسیقی و هم چنین کتاب‌های مرتبط با سرود بپردازند و اعضا را به شنیدن موسیقی سنتی و اصیل ایرانی تشویق کنند.

راحله دانایی کارشناس هنری و مسئول دبیرخانه استانی مهرواره سرود آفرینش سمنان نیز ضمن بیان آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ی اجرایی این مهرواره با عنوان «نغمه‌های روشن فردا» به ارائه گزارش کوتاهی از روند اجرای این انجمن پرداخت و درباره‌ی دو بخش «سرود نمایش» و «نماهنگ» مهرواره و چگونگی کیفی‌سازی و تولید سرودهای تازه در مراکز فرهنگی‌هنری مطالبی بیان کرد.

مهرناز نصیری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان سمنان نیز در بخشی از این کارگاه درخصوص انتخاب صحیح متون سرود، استفاده از اشعار کلاسیک و ترانه، ویژگی‌های ترانه و تفاوت آن با شعر سخن گفت.

گفتنی است؛ تجلیل از مدرس کارگاه، پخش سرود نمایش، پخش آهنگ باکلام با صدای مدرس کارگاه و...، از دیگر برنامه‌های این کارگاه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =