تولید محتوای ۱۲ کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی در کانون

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شیراز گفت: برای سیاست‌گذاری در کانون باید در وهله اول بدانیم در کجای جغرافیای فرهنگی کشور قرار داریم و از چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی برخوردار هستیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا زمردیان در جمع کارکنان کانون استان فارس با اشاره به این‌که نیاز مخاطب در هر دوره زمانی تفاوت دارد و کانون پرورش فکری در ظرف زمانی خود قابل تعریف است، بیان داشت: اگر کانون در گذشته موفقیت‌های چشمگیری داشته، یکی از دلایل آن نداشتن رقبای جدی مانند اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و تلویزیون‌های ۲۴ ساعته است، بدون شک نیاز مخاطب امروز با مخاطب چند دهه پیش تفاوت‌های زیادی دارد و دیگر در عصر دیجیتال نمی‌توان نیاز مخاطب را تنها با برگزاری کلاس‌های سفال‌گری و نقاشی برطرف کرد؛ چراکه ما با متفاوت‌ترین جوانان و نوجوانان همه تاریخ مواجه هستیم.

زمردیان، یکی از معیارهای طبقه‌بندی اجتماعی در جهان امروز را میزان و الگوی مصرف کالاها و خدمات عنوان کرد و گفت: مصرف‌گرایی و جوان‌گرایی از معیارهای اصلی جهان امروز هستند و ما با مخاطبانی روبه رو هستیم که با چنین معیارهایی قرابت دارند.

وی، تنوع‌طلبی، آرمان‌گرایی و خلاقیت را از ویژگی‌های جوانان و نوجوانان جامعه امروز دانست و گفت: کانون باید برای ارتباط با جامعه هدف خود، خود را بروز کند؛ چراکه با روش‌های گذشته نمی‌توان به نیاز مخاطب امروز جواب داد.

 معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بروز شدن کانون را در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضروری دانست و گفت: متاسفانه مشکلات و محدودیت‌های مالی ممکن است اجازه بروز شدن سخت‌افزارها را ندهد، اما می‌توان در بخش‌های نرم‌افزاری روزآمدتر رفتار کرد و با تغییر فعالیت‌های کانون به اهداف تعریف‌شده دست یافت.

زمردیان یکی از اقدام‌های جدید کانون در زمینه روزآمد شدن برنامه‌ها را توجه به مهارت‌های زندگی عنوان کرد و ادامه داد: امروز می‌توانیم بگوییم کانون محتوای مورد نیاز  ۱۲ کارگاه آموزشی سبک‌ها و مهارت‌های زندگی را تولید کرده است که می‌تواند در رفع بحران هویت افراد موثر باشد.

وی با تاکید بر این‌که کانون باید در زمینه رفع بحران هویت، آموزش سبک و مهارت های زندگی و همچنین پرورش شخصیت اعضای خود به خوبی کار کند، تصریح کرد: امروز تفکر غالبی که در برخی خانواده وجود دارد این است که فکر می‌کنند آینده فرزندشان در صورتی تامین می‌شود که فوتبالیست، بازیگر و یا خواننده شوند، اما واقعیت این است که در این مسیر آسیب‌های زیادی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنانش به راه‌اندازی انجمن‌هایی مانند انجمن قصه‌گویی؛ شعر، فیلم و سینما، تئاتر، عکس و... در ساختار کانون اشاره و خاطرنشان کرد: این کار با هدف رفع نیاز مخاطب و عملیاتی‌شدن اهداف تعریف شده کانون انجام شده است.

زمردیان از دیگر اهداف راه‌اندازی این انجمن‌ها را شکوفایی استعداد و توانمندی افراد در فضایی تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: با این  همه، کانون باید به دنبال جذب ظرفیت دستگاه‌های دیگر برای تحقق اهداف خود باشد.

وی همچنین ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را محور اصلی فعالیت‌های کانون دانست و ادامه داد: اداره‌های کل کانون استان‌ها می‌توانند از محل تفاهم‌نامه‌های خود با استانداری‌ها و یا از محل اعتبارات عمرانی، بخشی را برای خرید کتاب‌های مورد تایید شورای کتاب کانون هزینه و نیازهای مربیان و اعضای خود را تامین کنند.

 معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اذعان به این‌که خرید کتاب از مرکز ممکن است بدون توجه به نیازهای فرهنگی هر استان صورت پذیرد و اثر بخشی لازم را نداشته باشد، گفت: در خصوص طرح تقسیم و ارسال کتاب برمبنای نیازهای روز کانون بازنگری‌هایی در حال انجام است و با فراهم‌کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، وضعیت کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها در همه زمینه‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد و بهینه می‌شود.

یادآوری می‌شود زمردیان به‌همراه فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفری دو روزه میهمان شیرازی‌ها هستند و در جریان این سفر از چند طرح زیرساختی کانون بهره‌برداری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =