تابلو عاشورایی نوجوانان را با خود همراه کرد

مراسم رونمایی از تابلو عاشورایی مهدی فرخی در اولین روز از هفته ملی کودک در میان جمعی از تصویرگران نوجوان برگزار شد. نوجوانانی که قرار است مخاطب اصلی این تابلو باشند، چرا که «رستاخیز زیبایی» به دلیل دغدغه‌ای که فرخی برای اشاعه فرهنگ عاشورایی در بین کودکان و نوجوانان داشت خلق شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین رونمایی از تابلو «رستاخیز زیبایی» اثر مهدی فرخی با موضوع شهادت حضرت علی اصغر(ع) و با حضور محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، مرتضی نظری مدیرکل کانون استان تهران، سعید غلامی هنرمند و جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به تصویرسازی در بعدازظهر روز شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در نگارخانه شهید محمدطاها اقدامی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

نوجوانان نقاش کانون پیش‌قدم بودند

قرار بود تابلوی عاشورایی مهدی فرخی در اولین روز از هفته ملی کودک در نگارخانه شهید محمدطه اقدامی رونمایی شود. همان نگارخانه‌ای که نام کودک شهید حادثه تروریستی اهواز را بر دیوارهایش آویخته‌اند. میزهای چوبی با گواش‌های رنگارنگ، قلم‌مو و مقواهای سفید از خیلی قبل‌تر در نگارخانه چیده شده بود و نوجوانان علاقه‌مند انجمن هنرهای تجسمی کانون از اولین دقایق پشت میزها نشسته بودند و نقاشی را آغاز کرده بودند.

البته مهدی فرخی هم آن حوالی بود و از صحبت با نوجوانان نقاش خسته نمی‌شد. خودش می‌گفت: «سعی کردیم عناصر و نمادهایی که در تابلو «رستاخیز زیبایی» کار شده است را برای آن‌ها توضیح دهیم از نور، طاووس و بال. حالا آن‌ها با توجه به این تمثیل‌ها شروع به نقاشی کرده‌اند. با این تفاوت که از هر رنگی که خودشان احساس می‌کنند خوب است، استفاده می‌کنند تا تابلوی متفاوتی خلق کنند.» مربیان هنرهای تجسمی کانون هم گرد هنرمندان نوجوان می‌گردند و وسایل نقاشی را در اختیارشان می‌گذارند. کم‌کم جمعیت برای آیین رونمایی تابلو مهدی فرخی در نگارخانه جمع می‌شوند، ولی نوجوانان حاضر در نگارخانه توجهی به آنان ندارند و سخت مشغول نقاشی خودشان هستند.

تاثیر «رستاخیز زیبایی» در ماندگاری فرهنگ عاشورا در ذهن کودکان

تا این‌که از دور صدای دمام‌زنی عاشورایی می‌آید. انگار روزهای نخست محرم است و دسته عزاداری به نگارخانه می‌آید. تازه آن موقع است که کمی نوجوانان نقاش سر بلند می‌کنند و به کسانی که با اسفند دود کرده و دمام ‌زنی گردشان حلقه زده‌اند نگاه می‌کنند. در کنار تابلوی «رستاخیز زیبایی» و صدای دمام‌زنی، فضا بیش از پیش عاشورایی می‌شود. قاری نوجوانی بعد از مراسم دمام‌زنی پشت میکروفون قرار می‌گیرد و قرآن قرائت می‌کند. در همین موقع‌هاست که محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون به همراه سردار طلایی به مراسم می‌آیند، در گوشه‌ای به دور از هیاهو به تماشای مراسم می‌نشینند.

دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری در همه‌جا دیده می‌شود. برخی را صاحبان اهل فن در دست دارند و برخی را خانواده‌هایی که برای تماشای مراسم به نگارخانه آمده‌اند. بعد از قرائت قرآن دو نوجوان درباره نقاشی عاشورایی صحبت می‌کنند. هستی افشار، نوجوان ۱۵ ساله‌ایست که می‌گوید: «علاقه‌مند به تصویرسازی و نقاشی هستم و امروز در اینجا برای این تصویرسازی چند نماد را با هم تلفیق کردیم که برایم جدید و جذاب است.»

بعد از صحبت نوجوانان نقاش، مهدی فرخی برای صحبت درباره اثرش پشت میکروفون می‌رود و می‌گوید: «پیش از این برای بزرگ‌سالان در رابطه با اهل‌بیت کار کرده بودم ولی همیشه دغدغه خلق اثر در این زمینه برای کودکان داشتم و فکر می‌کنم با «رستاخیز زیبایی» یک مفهوم عظیم را خلق کردم.» او درباره این‌که چرا به سراغ طاووس در این تصویرسازی رفته است، توضیح می‌دهد: «روایت‌های بسیاری از عاشورا وجود داشت، اما من می‌خواستم اثری خلق کنم که با روح و روان بچه‌ها ارتباط برقرار کند. بنابراین به نمادها و سمبل‌های عاشورا رسیدم. روایتی که می‌گوید امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت علی اصغر(ع) خونی که از گلوی او می‌آید را به آسمان می‌افشاند ولی این خون به زمین بازنمی‌گردد و در پشت سر حضرت، طاووسی از نور پدیدار می‌شود. این‌ها تمثیل‌هایی هستند که از آن‌ها در نقاشی «رستاخیز زیبایی» استفاده شده تا برای بچه‌ها قابل فهم‌تر باشد.» فرخی با اشاره به این‌که در زمان خلق این اثر حال و هوای معنوی داشته، آرزو می‌کند «رستاخیز زیبایی» بر بچه‌ها تاثیر بگذارد: «چون تصویرسازی حافظه تصویری بچه‌ها را شکل می‌دهد، نقش مهمی در کسب اطلاعات برای آن‌ها دارد. در تمام دنیا بیشترین سرمایه‌گذاری در دوران کودکی و نوجوانی در زمینه تصویرسازی صورت می‌گیرد. امیدوار هستم این تصویرسازی به معرفی بیشتر فرهنگ عاشورایی به بچه‌ها کمک کند.»

فرخی تاکید می‌کند که اثر «رستاخیز زیبایی» روایت‌گر نیست و با ایجاد مفهوم، ذهن کودک را وادار به تفکر و تامل می‌کند که در نهایت تلاش کودکان برای درک این تصویر منجر به ماندگاری آن در ذهن‌شان می‌شود.

سپس محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سردار مرتضی طلایی، افسون امینی مدیرکل آفرینش فرهنگی و سعید غلامی هنرمند در کنار فرخی قرار می‌گیرند تا از تابلوی سه تکه‌ای «رستاخیز زیبایی» در ابعاد ۳۵۰*۱۵۰ سانتی‌متر با تکنیک اکریلیک روی بوم رونمایی کنند.

کودکان سرمایه‌های ما هستند

سعید غلامی هنرمند مدرس که در آیین رونمایی «رستاخیز زیبایی» حضور داشت درباره این تصویرسازی می‌گوید: «این کار جزو کارهای نگارگری با فرم انتزاعی محسوب می‌شود. بچه‌ها به نقاشی با فرم انتزاعی بیشتر علاقه‌ دارند و این نوع نقاشی برایشان قابل فهم‌تر است. همچنین در این کار از نقش‌های ایرانی و اسلامی خودمان استفاده شده است که از این نظر هم کار بسیار موفق است. چون باید بچه‌ها را با نگاره‌های خودمان آشنا کنیم تا سمت و سو پیدا کنند.» او از علاقه بچه‌ها به نقاشی حرف می‌زند، از اینکه آنان حرف‌هایشان را از طریق نقاشی‌هایشان بیان می‌کنند: «از این نظر آقای فرخی خوب توانسته است ارتباط برقرار کند و کار موفقی را ارائه دهد.».

 غلامی توجه به کودکان را مختص یک هفته نمی‌داند و تاکید می‌کند: «ما در کسوت معلم، کودکان را به معنای عام نمی‌بینیم. شاید آنان از نظر جثه از ما کوچک‌تر باشند ولی از نظر شناخت چیزی از ما کمتر ندارند. حتی شاید بسیار ساده‌تر و روان‌تر از ما بزرگ‌ترها احساس‌شان را بیان کنند. این هفته فقط باعث می‌شود به آنان توجه ویژه‌ای داشته باشیم ولی توجه به کودکان نمی‌تواند مختص یک هفته باشد. چون آن‌ها سرمایه‌های ما هستند.»

مراسم که تمام می‌شود، نوجوانان در کنار مهدی فرخی قرار می‌گیرند تا نقاشی‌های‌شان را ببیند. حتی عکس یادگاری می‌گیرند و تا آخرین لحظات مهدی فرخی در حال جواب دادن به سوال‌های نقاشان نوجوانی است که دور او را گرفته‌اند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در تهران و سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =