ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان با نیازهای ویژه

مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گامی جهت ایجاد فرصت‌های فرهنگی برابر برای کودکان ونوجوانان دارای معلولیت جسمی حرکتی با همسانان عادی خود است که نیاز به توجه ویژه دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶، سازمان یونیسف به منظور حمایت از کودکان توسط مجمع عمومی سازمان ملل تاسیس شد. این سازمان روز هشتم اکتبر را به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کرد و برای این منظور پیمان نامه حقوق کودک را منتشر کرد.

روز جهانی کودک، به همه کودکان در سراسر جهان تعلق دارد و هر سال در این روز از موضوعات مختلفی در مورد حمایت‌های معنوی و عاطفی صحبت به میان‌ می‌آید که کودکان به آنها نیاز مبرم دارند. اما موضوعی که در این روز بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرد نیازها و خواسته‌های کودکانی است که دارای شرایط خاص هستند.

کودکان با شرایط خاص یا با نیازهای ویژه (فراگیر) شامل کودکان نابینا، کم بینا و ناشنوا و کم شنوا، ناتوان و کم توان جسمی و حرکتی هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

روز جهانی کودک در ایران به هفته ملی کودک تغییر نام یافته تا بیشتر بتوان از کودکان گفت و شنید و دغدغه‌های آن‌ها را برای جامعه بیان کرد.

هفته ملی کودک در ایران از ۱۳ مهر آغاز می‌شود و تا ۱۹ مهر ادامه دارد. به منظور ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامه‌هایی برای گرامی داشت این هفته به شعارهای مختلفی مزین‌ می‌گردد که امسال هم از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعار «آینده را باید ساخت» انتخاب شده است.

با توجه به موضوع و دغدغه‌ی ویژه‌ای چون: محیط زیست، بحران آب و انرژی، رسانه و رونق تولید ملی، سلامت، ایمنی و فرهنگ مطالعه برای کودکان، اولین روز از هفته ملی کودک (۱۳ مهر) برای کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر نامگذاری شده است.

نامگذاری روزهای مختلف با محوریت و دغدغه‌های اصلی آن مناسبت، فرصت مناسبی است برای پرداختن به آن حوزه امروز بهترین فرصت است تا در مورد کودکان با نیازهای خاص بحث و گفتگو شود.

متاسفانه امروزه این تصور وجود دارد که معلولین باید جامعه پذیر شوند. حال باید عکس این مسئله صادق باشد یعنی جامعه نیز آنها را پذیرا باشد.

در بیشتر موارد معلولان از مردم گریزانند، چرا که نگاه و واکنش مردم به آنها از دو حالت خارج نیست؛ فاصله گرفتن و یا ترحم کردن. این واکنش‌ها تاثیر بسیار منفی در روحیات آنها دارد.

هفته ملی کودک فرصت مغتنمی است تا این قبیل مسائل مطرح گردد و برنامه‌هایی برای کودکان اجرا شود و قرار گرفتن کودکان فراگیر با شرایط خاص در کنار کودکان سالم در برنامه‌های فرهنگی و یا  برقراری ارتباط در دورهمی‌های شاد و مفرح، باعث‌ می‌شود که تفاوت‌های همدیگر را بپذیرند و با همدیگر به همدلی پرداخته و فارغ از تفاوت‌ها غرق بازی و شادی‌هایشان گردند.

چقدر خوب است که بتوان در فضاهای بیشتری کنار هم بود و نحوه‌ی برخورد نسبت به همدیگر را یاد  گرفت و یاد گرفت که چگونه‌ می‌توان همزیستی مسالمت آمیز میان کم توان، ناتوان و افراد توانمند را برقرار کرد. امید است این نوع برنامه‌ها و دورهمی‌ها و آموزش مشترک در کنار هم فرهنگ سازی گردد.

در این راستا اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی در راستای فرهنگ سازی و نیز در خصوص توسعه ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی؛ به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه مراکز فراگیر را راه اندازی کرده و به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی در کنار دیگر اعضای عادی مراکز می‌پردازد.

اعضا فراگیر در کنار کودکان و نوجوانان توسط مربیان فرهنگی و هنری و ادبی متخصص و متعهد از امکانات موجود کانون استفاده‌ می‌کنند. آنان با در کنار قرار گرفتن کودکان سالم از آموزش‌ها لذت زیادی‌ می‌برند و احساس مفید بودن، خوب بودن با نگرش مثبت و احساس بالندگی و تاثیرگذاری را دریافت‌ می‌کنند که این امر موجب جامعه پذیری و خروج آنان از انزوا می‌گردد. همچنین انتشارات کانون پرورش فکری تعدادی از کتاب‌های خود را به خط بریل منتشر کرده تا بچه‌های نابینا بتوانند از نعمت کتاب و مطالعه بهره‌مند گردند.

 اما متاسفانه در سطح کشور تولیدات زیادی در این زمینه برای کودکان با نیازهای ویژه وجود ندارد که این امر نه تنها در کانون پرورش فکری، بلکه باید مورد توجه و دغدغه کل جامعه قرار بگیرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مراکز فراگیر خود (مرکز شماره یک کانون تبریز و مرکز هشترود ) به مناسبت هفته ملی کودک کارگاه‌های کاردستی و سفال را برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از ۱۳ تا ۱۹ مهر برگزار می‌کند. تمامی مراکز کانون پرورش فکری در سطح شهر تبریز و شهرستان‌ها طی این روزها برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی را نیز به انجام خواهند رساند. 

نسرین ذاکری‌فر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =