نمایش و نقد انیمیشن‌های کوتاه در روز جهانی کودک

چهار انیمیشن کوتاه «زری زری کاکل زری»، «ماه من، ماه ما»، «فرفره» و «این‌سو و آن سو» در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری با حضور کارگردانان این انیمیشن‌ها، مربیان، نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون، کودکان و خانواده‌هایشان به نمایش درآمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اولین انیمیشنی که برای حاضران به نمایش درآمد، «زری زری کاکل زری» به کارگردانی مهین جواهریان از انیمیشن‌سازان قدیمی کانون بود. این انیمیشن آهنگین به معرفی مشاغل می‌پرداخت. نازنین سبحان سربندی از کارگردانان انیمیشن مجری این جلسه بود. او با اشاره به این‌که جواهریان تخصص زیادی در ساخت انیمیشن‌هایی بر پایه فولکلور ایران دارد از او دعوت کرد تا با تماشاگران صحبت کند. جواهریان با اشاره به این‌که همیشه برای بچه‌ها کار کرده است گفت: همیشه سعی کرده‌ام بچه‌ها را با فرهنگ ایرانی آشنا کنم تا هویت ملی آن‌ها تقویت شود. چون هر وقت جامعه‌ای هویت ملی داشته باشد و به آن افتخار کند، آن جامعه قوی خواهد بود. هر وقت هم هویت ملی در جامعه‌ای کمرنگ باشد، جامعه ضعیف و شکننده خواهد بود.

یکی از مادران که با پسربچه‌های دوساله و چهار ساله‌اش در این جلسه نمایش حاضر شده بود درباره خرید لوح‌فشرده انیمیشن «زری زری کاکل زری» پرسید که جواهریان در جواب گفت: کتاب، لوح‌فشرده و عروسک‌های این انیمیشن در حال ساخت است، ولی نمی‌دانم چه زمانی به دست مخاطبان خواهد رسید. البته این انیمیشن قسمت‌های بعدی هم دارد.

کارگردان «زری زری کاکل زری» درباره ساخت این انیمیشن توضیح داد: انیمیشن حاصل یک کار تیمی است، ساخت همین چند دقیقه‌ای که مشاهده کردید دوسال طول کشیده است. البته این نوع انیمیشن با انیمیشن‌های تولیدی تفاوت دارد. مثلا من ساخت این فیلم را سال گذشته تمام کردم، اما چون موسیقی‌اش به دلم نمی‌نشست دوباره آن را تغییر داد. چراکه موسیقی کار کودک باید توجه آنان را جلب کند.

در همین حین بود که دختر کوچک چهار، پنج ساله‌ای دستش را برای پرسیدن سوال از مهین جواهریان بلند کرد و با پرسیدن درباره عروسک شخصیت گربه انیمیشن «زری زری کاکل زری» موجب شادی فضای جلسه شد.

فرفره؛ برای ایده‌یابی، به دنبال شناخت خودتان از دنیا باشید

دومین انیمیشن کوتاه این جلسه، «فرفره» به کارگردانی شیوا ممتحن بود که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده بود. این انیمیشن درباره کودکی است که در خاطره‌هایش گم شده است. یکی از مربیان کانون که به همراه سه عضو نوجوان کانون مرکزی که انیمیشن‌ساز بودند در جلسه حاضر شده بود از ممتحن خواست تا درباره ایده‌یابی برای ساخت انیمیشن بیشتر صحبت کند. ممتحن در این‌باره گفت: ایده‌یابی کاری ساده و در عین حال سخت است. چون سوژه‌ها در کنار شما هستند، فقط باید آن‌ها را پیدا کنید. برای ایده‌یابی باید خودتان باشید و به دنبال شناخت خودتان از دنیا باشید. فقط باید بفهمید که هر پدیده‌ای را چه‌طور می‌بینید و آن را پردازش می‌کنید.

او ادامه داد: اگر از جهان ذهنی خودتان به سوژه‌ها نگاه کنید، آن سوژه مال شما می‌شود. هر چه‌قدر سوژه‌های شما به دنیای خودتان نزدیک‌تر باشد داستان منحصر به فردتری خواهید داشت.

یکی از مادران حاضر در سالن این موضوع را مطرح کرد که چرا انیمیشن «فرفره» با رنگ‌های تیره‌ای ساخته شده است، چون ممکن است این انتخاب کودکان را بترساند. ممتحن در پاسخ به این نقد گفت: من انیمیشن فرفره را با در نظر گرفتن دو گروه بزرگسال و کودک ساختم و همه تلاشم را کردم تا تعادلی بین این دو گروه سنی برقرار کنم. اما متوجه هستم که این تیره بودن رنگ کار، می‌تواند مناسب کودکان نباشد.

این سو، آن سو؛ برای دوستی‌ها مرزی وجود ندارد

انیمیشن کوتاه «این سو، آن سو» با موضوع صلح و دوستی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان انیمیشن سوم به نمایش درآمد. لیندا فضلی، کارگردان این انیمیشن گفت: باید توضیح بدهم که «این سو، آن سو» زیاد مناسب گروه خردسال نیست و مخاطب آن بیشتر کودکان و نوجوانان هستند. برای همین کمی صحنه‌های خشن دارد.

او ادامه داد: قصه انیمیشن «این سو، آن سو» درباره این است که برای دوستی‌ها مرزی وجود ندارد. به خصوص در دنیای بچه‌ها که پر از صلح و دوستی است. اصلا آن‌ها قهرهای طولانی را بلد نیستند.

یکی از حاضران از لیندا فضلی به خاطر توجه‌اش به محیط زیست و حیوانات در فیلم و نشان دادن تاثیر مخرب جنگ بر آن‌ها در کنار افراد جامعه تشکر کرد.

ماه من، ماه ما؛ عادت‌ها را کنار بگذاریم

آخرین انیمیشن، «ماه من، ماه ما» هم از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. انیمیشنی که اولین تجربه انیمیشن‌سازی محمد ناصری که از تدوین‌گران قدیمی سینماست. ناصری درباره خوانش آثار هنری گفت: باید اجازه دهیم هر اثر هنری در ما نفوذ و با ما ارتباط برقرار کند و نباید در خوانش یک اثر هنری سفارش دهیم که چرا این‌طور بود یا چرا آن‌طور نبود.

او با اشاره به انیمیشن قبلی «این سو، آن سو» عنوان کرد: جنگ و تلخی در شرایط واقعی زندگی ما به گونه‌ای وجود دارد که نمی‌توانیم از بازگویی آن به کودکان دست برداریم. چون چه بخواهیم، چه نخواهیم آن‌ها با این واقعیت‌ها در بیرون مواجه خواهند شد. چه بهتر که ما با آموزش‌هایمان به آن‌ها کمک کنیم تا برخورد بهتری با این تلخی‌ها داشته باشند.

ناصری درباره ایده‌یابی انیمیشن توضیح داد: برای پیدا کردن ایده باید از خودمان آشنایی‌زدایی کنیم. عادت‌ها را کنار بگذاریم هر چند که همه نهادها، سازمان‌ها و قوانین از ما می‌خواهند که شیوه زیستی متعارفی پیدا کنیم و شبیه به هم شویم.

او تاکید کرد: هر انسانی که به دنیا می‌آید منحصر به فرد است. ارزش حیات به این تفاوت‌ها و تمایزهاست و کار هنر، نشان دادن همین تمایز است.

این نشست بخشی از برنامه‌های هفته ملی کودک بود که روز ۱۶ مهر هم‌زمان با روز جهانی کودک در تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =