برنامه‌های «هفته ملی کودک» تشریح شد

برنامه‌های هفته ملی کودک که متناسب با نام‌گذاری روزهای این هفته طراحی و برنامه‌ریزی شده است طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ حامد رهنما دبیر «هفته ملی کودک» در نشست خبری تشریح برنامه‌های این هفته تاکید کرد: متناسب با نام‌گذاری روزهای این هفته با برنامه‌های متنوعی در خدمت بچه‌ها به‌عنوان آینده‌سازان جامعه هستیم و دیدار با مسئولان سازمان‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان از جمله این برنامه‌هاست.

وی با تاکید بر سراسری بودن برنامه‌های «هفته ملی کودک»، نام‌های مختلف روزهای این هفته را به‌ترتیب بیان کرد و گفت: در روز شنبه ۱۳ مهر که به نام «کودکان با نیازهای، ویژه فرصت‌های برابر» نام‌گذاری شده است، آیین گشایش «هفته ملی کودک» به‌صورت ویژه در شهر اهواز برگزار خواهد شد.

اکران دو انیمیشن از فیلم‌های کانون برای کودکان با نیازهای ویژه مراکز توانبخشی بهزیستی (ناشنوا و بیماری‌های جسمی حرکتی) در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران و نیز برپایی کارگاه تصویرگری و آیین رونمایی از تابلوی نقاشی کودکان عاشورایی اثر استاد مهدی فرخی در همین مرکز از دیگر برنامه‌های این روز است.

بنا به گفته دبیر «هفته ملی کودک» در ۱۴ مهر و دومین روز این هفته که با عنوان «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» خوانده شده است، «همایش ایمنی و سلامت» با حضور مسئولان هلال‌احمر و آتش‌نشانی و با حضور جمعی از دانش‌آموزان برگزار خواهد شد. بازدید از موزه، کارگاه اطفای حریق، نمایش، قصه‌گویی، اجرای گروه سرود آتش‌نشانی و هلال‌احمر و نقاشی دیواری با حضور اعضای کانون از دیگر برنامه‌های این روز است که در ساختمان سازمان جوانان هلال‌احمر اجرا خواهد شد.

رهنما دبیر «هفته ملی کودک» تصریح کرد: دوشنبه ۱۵ مهر و سومین روز این هفته با عنوان «کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری» نام‌گذاری شده و بچه‌ها ضمن بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به اجرای نمایش محیطی، قصه‌گویی، شعرخوانی می‌پردازند.

بازدید دانش‌آموزان از موزه ملی علوم و فناوری ایران و عیادت از کودکان بیمار بستری شده در بیمارستان کودکان بهرامی و اجرای نمایش از سوی گروه نمایشی برای این کودکان بخش دیگری از برنامه‌های این روز است.

وی تاکید کرد: سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ روز «کودک، صلح، بازی و نشاط» گردهمایی اعضای برگزیده کانون و دانش‌آموزان مدارس با حضور برخی مسئولان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تدارک دیده شده است.

بنا به گفته دبیر این هفته، آیین گشایش نمایشگاه نقاشی «شهری که من دوست دارم» با حضور شهردار و اعضای شورای شهر تهران و مدیرعامل کانون پرورش فکری از دیگر برنامه‌های این روز است. این آثار برگزیده  در طول هفته و در سطح شهر با مشارکت شهرداری تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین نمایش پویانمایی‌های کانون و تولیدات مرکز گسترش مستند تجربی، در کنار برگزاری جلسه نقد و بررسی این فیلم‌ها با حضور انیماتورهای آثار و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون از دیگر برنامه‌های این روز است که در کنار بازدید از گنبد مینا در سه سانس برای این روز تدارک دیده شده است.

رهنما با اشاره به نام پنجمین روز «هفته ملی کودک» یعنی چهارشنبه ۱۷ مهر با عنوان «کودک، رسانه و ارتباطات»، گفت: بازدید اعضای برگزیده مراکز کانون از چند خبرگزاری‌ و ایجاد شرایطی برای گفت‌وگو با مدیران‌عامل این رسانه‌ها، بخشی از برنامه‌های این روز است. همچنین در این روز نشست سینماگران با اعضای برگزیده مراکز کانون، اجرای نمایش محیطی و بازدید از موزه سینما از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این روز است.

وی در زمینه برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز پنج‌شنبه ۱۸ مهر با عنوان «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» گفت: دیدار و نشست خانواده‌ها و کودکان و تعدادی از اعضای کانون با نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان، نقد کتاب، معرفی کتاب و رونمایی از کتاب‌های جدید کانون و ناشران مختلف همراه با جشن امضا و فروش کتاب با تخفیف در باغ کتاب تهران با مشارکت این مجموعه از برنامه‌های این روز است.

دبیر «هفته ملی کودک» همچنین در مورد برنامه‌های روز پایانی این هفته در روز جمعه ۱۹ مهر توضیح داد: این روز با نام «کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی» نام‌گذاری شده است در تهران هم به همین مناسبت کارگاه‌های عکاسی، پارچه‌نویسی، نمایش خلاق به صورت گروهی، کارگاه‌های کاردستی، ماسک‌سازی، اجرای نمایش محیطی و پرواز بادکنک‌های رنگی را در پارک آب و آتش برگزار می‌کنیم.

او همچنین از حضور تماشاخانه سیار کانون «پیک امید» در روزهای ۱۵ تا ۱۹ مهر در مناطق کم‌برخوردار استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج و اجرای برنامه و برپایی تور عکاسی برای بچه‌های این مناطق خبر داد.

وی در عین حال گفت: کتاب‌خانه‌های سیار کانون هم در مناطق کم‌برخوردار کشور به ویژه در نقاط سیل‌زده سه استان خوزستان، گلستان و لرستان به اجرای برنامه‌های مختلف برای کودکان در طول هفته ملی کودک خواهند پرداخت.

رهنما سپس به فعالیت‌های نمایشی این هفته پرداخت و گفت: در «هفته سینمای کودک» با همکاری بنیاد سینمایی فارابی شش فیلم در سالن زنده‌یاد عباسی کیارستمی این بنیاد در تهران در معرض دید کودکان و نوجوانان قرار خواهد گرفت که تمام این فیلم‌ها منتخب سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان است.

وی گفت: طی «هفته ملی کودک» همچنین برنامه «یک هفته با سینمای کانون» تدارک دیده شده است و بچه‌ها و خانواده‌ها طی این هفته می‌توانند با حضور در موزه سینما واقع در باغ فردوس تهران شش فیلم خاطره‌انگیز کانون را تماشا کنند.

رهنما همچنین از اجرای نمایش‌های کانون در هفته ملی کودک در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون طی هفته و همچنین رایگان بودن آن‌ها در ۱۶ مهر روز جهانی کودک خبر داد.

رونمایی از منشور آینده که متنی بر روی آن با موضوع حرف‌های آینده کودکان حک شده است، به‌گفته دبیر هفته ملی کودک از جمله برنامه‌های این هفته است.

این منشور قرار است به برخی مسئولان و متولیان حوزه کودک اهدا شود.

«هفته ملی کودک» از ۱۳ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =