کد خبر: 292650
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
هنر همیشه خلاق و نوآور است

اولین جلسه کارگاه «چگونگی کارگردانی تئاتر برای کودک و نوجوان» با حضور سورن والنته اوسن، کارگردان و نویسنده دانمارکی در بعد از ظهر روز یک‌شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سورن والنته اوسن (Soren valente owesen) نویسنده و کارگردان کودک و نوجوان دانمارکی با اشاره به این‌که تاکنون دوبار در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرده است صحبت‌هایش را این‌طور آغاز کرد: من نزدیک به ۳۵ سال است که کار نمایش انجام می‌دهم. می‌خواهم در طول این سه روز که با هم کارگاه داریم پروسه ساخت یک نمایش را جلو ببریم. اول قصه را می‌سازیم، بعد موقعیت و در نهایت به پیام قصه فکر می‌کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم که این پروسه را به شکل برعکس شروع نکنید، چراکه اگر از ابتدا به پیام قصه‌تان فکر کنید، خودتان را محدود می‌کنید و خلاقیت از شما گرفته می‌شود. از شما می‌خواهم قصه‌ای انتخاب کنید که در آن تفکر وجود داشته باشد. یعنی سراغ قصه آموزشی نروید که مثلا در آن قرار باشد به بچه‌ها مسواک زدن را یاد بدهید یا اینکه سراغ افسانه‌ها نروید.

والنته اوسن تاکید کرد: بهتر است به سراغ قصه‌هایی بروید که بچه‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید انتخاب کنند. این انتخاب نباید لزوما بین بد و خوب باشد. شما می‌توانید در نمایش فرصت حق انتخاب را برای بچه‌ها ایجاد کنید.

این کارگردان دانمارکی با اشاره به هنر نمایش گفت: ما در این کارگاه از هنر حرف می‌زنیم و هنر باید همیشه با خودش خلاقیت و نوآوری همراه داشته باشد. بنابراین به هیچ‌ عنوان در این کارگاه به سراغ قصه‌های پریان و آنچه پیش از این بارها تکرار شده است، نروید.

او تاکید کرد: همه ما می‌دانیم بچه‌ها نباید با مشکلات خیلی بزرگ رو به رو شوند، ولی حتی یک بچه دو ساله هم متوجه می‌شود که زندگی کردن آسان نیست.

والنته اوسن درباره هدفی که از برگزاری این کارگاه دنبال می‌کند، گفت: می‌خواهم در طول این سه روز نمایشی را آماده کنید که بعد از این کارگاه بتوانید آن را تولید کنید. مطمئن هستم نتیجه این سه روز برای همه ما، حتی خود من غافلگیرکننده خواهد بود.

او در رابطه با روش خودش برای خلق نمایش توضیح داد: وقتی من می‌خواهم کاری را شروع کنم اول به بازیگران نمایشم فکر می‌کنم و بعد به این موضوع فکر می‌کنم که می‌خواهم این نمایش را برای چه مخاطبی بسازم.

والنته اوسن ادامه داد: بعد، از یک جای خالی شروع می‌کنم و رفته رفته به خلاقیت کار اضافه می‌کنم. من به شما وسایلی را نشان خواهم داد که به شما در خلق قصه نمایش‌تان کمک خواهد کرد.

او تاکید کرد: درست است که کارگاه ما درباره کارگردانی است، ولی ایده و تصویر نمایش بسیار مهم است. بعضی اوقات من نمایش‌های بسیار زیبایی می‌بینم که نمایشنامه‌نویس ایده آن را کشته است.

والنته اوسن در ادامه این کارگاه شرکت‌کنندگان را به گروه‌هایی بیشتر از شش نفر تقسیم کرد و سپس از آن‌ها خواست هر چه همراه دارند، گرد هم روی زمین بچینند. او به هنرجویان فرصت داد که خوب به وسایلی که روی زمین چیده شده است، نگاه کنند و ارتباط ذهنی و تخیلی بین آن‌ها برقرار کنند اما از این وسایل برای نمایش‌شان استفاده نکنند. سپس هنرجویان فرصت نیم ساعتی پیدا کردند تا دور هم بنشینند و قصه ۱۰ خطی برای نمایش‌شان پیدا کنند. والنته اوسن به هنرجویان گفت که هر چیزی می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد. او از آن‌ها خواست که توانایی‌های خودشان را برای همدیگر شرح دهند و سعی کنند که در این کارگاه سراغ فرمی از اجرای نمایش بروند که فرم همیشگی‌شان نیست. والنته اوسن توضیح داد که در روزهای بعد روی نحوه اجرای این قصه‌ها با هم صحبت خواهند کرد.

کارگاه «چگونگی کارگردانی تئاتر برای کودک و نوجوان» با هماهنگی مرکز ملی اسیتژ ایران در حال برگزاری است.

یادآوری می‌شود کارگاه‌های تخصصی آموزشی تئاتر کودک و نوجوان از سوی مرکز تولید تئاتر و انجمن‌ هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری و مرکز ملی اسیتژ ایران به مدت سه روز از روز یک‌شنبه تا سه‌شنبه، ۱۲ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۸ برای کارگردانان تئاتری که آثارشان در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده است در سال آسمان مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =