نشست «دو پنجره، دو لبخند» در کانون سمنان/ شاعر، راوی نیست؛ تصویرساز است

یازدهمین نشست «دو پنجره، دو لبخند» با نقد کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» سروده‌ی مهدی مردانی نویسنده و شاعر کانونی در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، یازدهمین نشست تخصصی‌ادبی «دو پنجره، دو لبخند» در آغازین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به‌همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری این استان با دعوت از مهدی مردانی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین، نویسنده، شاعر و خالق کتاب «جزیره‌ای در اتاق من»، سعید صادقی مشاور مدیرکل کانون سمنان، رضا شمسخانی مدیر مؤسسه آرمان روشن، فاطمه مصطفوی مدیر بخش ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جمعی از مسئولان، مربیان و ۷۵ عضو نوجوان انجمن ادبی آفرینش و کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، مهدی‌شهر و شهمیرزاد، پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

اعضای کانون مثل آینه، شفاف و زلال هستند

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین در پنجره‌ی اول این نشست با بیان این‌که در جمع اعضای کانون پرورش فکری، احساس غریبگی نمی‌کنم، گفت: سال‌هاست که در کانون با کودکان و نوجوانان، رشد و زندگی می‌کنم و در کنار آن‌ها تفاوتی نمی‌بینم.

مردانی در ادامه افزود: جنس اعضای کانون در سراسر کشور، یکی، مثلِ هم و شبیه به هم است و همه‌ی آن‌ها از جنس مهربانی، دوستی، ادب، خلاقیت، متانت، هوش و مثل آینه، شفاف، زلال و پاک هستند و بایست قدر این خوبی‌ها را بدانند.

شاعر مجموعه‌ی «جزیره‌ای در اتاق من» درخصوص نامه‌ی پنجم از مجموع ۲۶ شعر سپید این کتاب با بیان این‌که مفهوم غم‌انگیزی در این نامه پنهان شده، اظهار داشت: انسان در دوران کودکی، تبعیت محض از پدر و مادر خود و احساس پدرقهرمانی و والدقهرمانی دارد و به‌عنوان یک الگوی کامل به والدین خود نگاه می‌کند؛ ولی در دوره‌ی نوجوانی، ذهن منطقی شروع به کامل شدن و در واقع در حال گذار از مرحله‌ای است تا چالش‌هایی را حل کند و در این مسیر با نفاوت‌ها و تناقض‌هایی روبه‌رو می‌شود، مترومعیار نوجوان شروع به سنجش می‌کند که ممکن است ملاک‌ها و نظرهایش را نسبت به پدر و مادرش تغییر دهد. مانند انتخاب رشته‌ی تحصیلی، انتخاب رشته‌ی ورزشی و...، این مخالفت در دوره‌ی جوانی به اوج خود می‌رسد و فرد پس از سال‌ها کسب تجربه و قرار گرفتن در موقعیتی به‌عنوان پدر، متوجه رفتارها و برخوردهای پدرش در گذشته می‌شود.

یافتن فکر و زبان مشترک برای مخاطب نوجوان

مردانی در تأیید سخنان اعضا مبنی بر مکمل بودن دو نامه‌ی پنجم و دهم این مجموعه‌ی شعری، اظهار داشت: طیف اشعار کتاب غمگین؛ اما دل‌نشینی در تمامی شعرهای این مچموعه دیده می‌شود و استفاده از تشبیه، استعاره، کنایه در اشعار کتاب به حدی است که خواننده با کلمات داخل کتاب، ارتباط برقرار می‌کند.

وی، منظور از جزیره را تنهایی شاعر، عنوان و خاطرنشان کرد: مفاهیم، تصویر و تصاویر، مفهوم را می‌سازند و وقتی موضوع اشعار کتاب، یکی است بایست ابیات کوتاه‌تر بیان شوند.

مردانی با معرفی کتاب «شعر و کودکی» سروده‌ی زنده‌یاد قیصر امین‌پور که در رابطه با پیدا کردن زبان کودکی و نوجوانی است، پیدا کردن فکر، ذهن و زبان مشترک با مخاطب نوجوان را بسیار مشکل دانست.

شاعر کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» در بخشی از این نشست به معرفی ادبیات کهن و سنتی و مقایسه‌ی آن با ادبیات مدرنیته و امروزی پرداخت.

شاعر، راوی نیست؛ بلکه تصویرساز است

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین در پنجره‌ی دوم نشست که به خوانش و نقد آثار اعضا اختصاص داشت، بر تسلط به وزن در قالب غزل، توجه به عنصر غافلگیری و سرودن شعر بر اساس موضوع، تأکید و خاطرنشان کرد: شاعر، راوی نیست؛ بلکه تصویرساز است و در شعر سپید یا کلاسیک با تصویرهایی سر و کار دارد که بایست آن‌ها را به نوشته، تبدیل و مخاطب خود را غافلگیر کند.

مردانی، فاصله‌ی شعر سپید و نثر را نزدیک و خیلی باریک دانست و گفت: در شعر سپید بایست واژگان را حذف کرد و از عنصر ایجاز بهره گرفت و آنچه شعر سپید را تولید می‌کند و به وجود می‌آورد، تصویر بسیار قدرت‌مند است.

شاعر و خالق کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» یادآور شد: زبان شعر، خود یک تصویر است و وقتی واژه‌ی «باران» یا «درخت» را می‌شنویم یا بیان می‌کنیم در واقع تصویری واضح از آن در ذهن ما ساخته می‌شود.

مردانی در نقد اثر یکی از اعضا بر توجه به زبان در شعر، تأکید و اظهار کرد: قالب چهارپاره از پرکاربردترین قالب شعر معاصر و روایت، عنصر اصلی در داستان است که در شعر بایست شاعرانه باشد تا به داستان نزدیک نشود.

وی هم‌چنین تصریح کرد: دایره‌ی لغات نوجوان، محدود؛ اما دامنه‌ی تصاویر برای او نامحدود است و از آنجا که دیدن با نگاه کردن، فرق دارد، نوجوان بایست دنبال آنچه نگاه می‌کند باشد نه آن‌چه را که می‌بیند و بعد به تصویرسازی ذهنی بپردازد و شعرسرایی کند.

مردانی با اشاره به سه مدل پایان‌بندی در شعر تأکید کرد: متن ادبی برخلاف داستان، روایت ندارد و شناخت بافت زبان و بار معنایی و فرهنگی هر کلمه، باعث سیالی ذهن شاعر می‌شود.

شاعر مجموعه‌ی «جزیره‌ای در اتاق من» در پایان سخنانش با بیان این‌که شاعران با آثار ارزش‌مند خود، کشور را هزاران سال نگه داشته‌اند از اعضا خواست تا به ادبیات توجه بیش‌تری داشته باشند و آثار شاعران و استادان بزرگی مانند شفیعی‌کدکنی، زرین‌کوب و... را مطالعه کنند.

کودکان و نوجوانان، میراث‌دار کشورند

مدیر مؤسسه‌ی آرمان روشن، ضمن قدردانی از مدیرکل کانون استان سمنان برای دعوت به این نشست، خود را عضو متعصب کانون پرورش فکری دانست و تأکید کرد: بسیاری از اشخاصِ بنامِ جامعه، دوران کودکی خود را در مراکز فرهنگی‌هنری گذرانده و از همین بستر کانون پرورش فکری، رشد کرده و به این جایگاه رسیده‌اند.

شمسخانی در ادامه افزود: کودکان و نوجوانان امروز که عضو کانون پرورش فکری هستند بایست به‌عنوان میراث‌دار کشور، نیازها و خواسته‌های خود را در کمال ادب و احترام به زبانی شیوا و گویا بیان کنند.

وی در پایان از اعضا خواست تا در آینده‌ای نزدیک در محفلی دوستانه، درباره‌ی مسأله‌ی مهم زندگی به‌ویژه محیط پیرامون خود به گفت‌وگو بنشینند و گفته‌های خود را در قالب شعر یا داستان در کتابی ثبت کنند.

مشاور مدیرکل کانون استان سمنان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع  مربیان و اعضای ادبی اظهار داشت: شعر و ادب فارسی از کهن‌ایام در نزد مردم فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور ایران‌زمین، ارج و قرب فراوانی داشته است.

صادقی در ادامه افزود: کشور ایران مفتخر به داشتن شاعران گران‌سنگی مانند فردوسی، حافظ، سعدی، خیام، عطار و... است که در سبک‌های متنوع ادبی به زیبایی و شایستگی به اعتلای شعر و ادب فارسی پرداختند.

وی در پایان سخنانش از کارشناس و مربیان  ادبی کانون استان سمنان، قدردانی و خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری بر این باور است که آینده‌سازان کشور، کودکان و نوجوانان هستند و در این زمینه، مرکز آفرینش‌های ادبی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان سمنان با تبریک هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، هدف از برگزاری این نشست را ترویج فرهنگ مطالعه، فراهم ‌شدن زمینه‌ی دیدار اعضای ادبی با نویسندگان و شاعران، خوانش کتاب و نقد و بررسی آن و...، عنوان کرد.

گفتنی است؛ تجلیل از شاعر کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» با تقدیم لوح سپاس و هدیه، جشن امضای کتاب، برگزاری نشست تخصصی ویژه مربیان و رابطان ادبی با موضوع «بررسی فرم و تصویر در شعر» از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =