علاقه‌مندسازی به مطالعه کتاب در مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و جهت تشویق اعضا به مطالعه کتاب، ویژه‌برنامه‌های کارگاه سفال با موضوع کتابچه‌های سفالین، تصویرسازی کتاب قصه، داستان من و کتابم و گفتگوی کتاب‌ها در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری مشگین‌شهر برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه‌ها، لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسئول مرکز ضمن خوشامدگویی به اعضا و دانش‌آموزان، در سخنانی هفته کتاب و کتاب‌خوانی را تبریک گفته و به اهمیت مطالعه و تأثیر آن در رشد، پیشرفت فکری و جسمی پرداخت.

- کارگاه سفال با موضوع کتابچه‌های سفالین

در این کارگاه مربیان از اعضا خواستند تا هر کدام عناوین کتاب‌های کانونی را که تابه‌حال مطالعه کرده‌اند، نام‌برده و خلاصه یکی از کتاب‌ها را برای دوستان ارائه دهند و در کارگاه سفال نیز جلد همان کتاب را در قالب کتابچه سفالین درست کنند. در این کارگاه نرگس پورعلی، مربی هنری مرکز، راهنمایی‌های لازم را در خصوص نحوه ساخت کتابچه به اعضا ارائه کرده و در کنار آن‌ها این کارگاه را اجرا کرد که در پایان نمایشگاهی از کتابچه‌های سفالین برگزار شد.

- تصویرسازی کتاب قصه

در برنامه‌ای دیگر به همین مناسبت، چند عکس از کتاب قصه «مرغابی کارولینه» توسط اعضای مرکز تصویرسازی شد. ابتدای برنامه مربی مسئول مرکز، کتاب را برای اعضا قصه‌گویی کرده و ضمن تشویق آن‌ها به مطالعه و حال خوش خواندن، به موضوع  کتاب که با شعار «آینده ساختنی است» نیز کاملاً مطابقت داشت، اشاره کرد و از اعضا خواست تا همیشه به فکر تلاش و کوشش سازنده و مفید باشند.

در ادامه اعضا هر کدام راجع به یکی از شخصیت‌های کتاب و خصوصیات اخلاقی و رفتاری آن صحبت کرده و یک جمله از شخصیت قهرمان داستان گفتند. سپس اعضا هر کدام بر روی یک صفحه، یک تصویر از کتاب را به نظرشان بهترین تصویر از کتاب بود، کشیده و هر کدام‌یک عنوان برای تصویر خود انتخاب و در بالای آن نوشتند.

- داستان من و کتابم

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌برنامه‌های متنوعی باهدف علاقه‌مندسازی به مطالعه کتاب و آشنا ساختن اعضا با نحوه مطالعه اصولی و کاربردی در مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر برگزار شد. یکی از این برنامه‌ها برپایی کارگاه فرهنگی با عنوان «داستان من و کتابم» بود.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده از کتاب به عنوان مهربان‌ترین یار و دوست دیرینه نام‌برده و از اعضا خواست که در تمامی مراحل زندگی از این دوست غافل نشده و همیشه رابطه دوستی خود را با کتاب حفظ کنند. در ادامه هر کدام از اعضا  کتاب، دوست خود را برای دوستان معرفی کرده و از خصوصیات آن برای هم گفتند و بحث و گفتگو مابین دوستان راجع به دوستی انجام گرفت. سپس هر کدام از اعضا با استفاده از کاغذهای رنگی، کتابچه کوچک درست کردند و روی جلد کتابچه از کتاب به عنوان دوست و یار صمیمی نام بردند.

- گفتگوی کتاب‌ها

ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «گفتگوی کتاب‌ها» با حضور اعضای نمایش عروسکی و اعضای  کتاب‌خوان مرکز برگزار شد. در این فعالیت مربیان به معرفی کتاب‌های جدید مربوط به حوزه کودک که قابلیت اجرای نمایشی داشته باشد، پرداختند و در ادامه، اعضای نمایش عروسکی با استفاده از شخصیت‌های نمایش و عروسک‌ها به معرفی دو کتاب «بدترین هدیه تولد مار بوآ و قطعه گمشده» پرداخته و قسمت‌هایی از نمایش را با استفاده از عروسک‌ها اجرا کردند. در پایان اعضای علاقه‌مند به فعالیت نمایش عروسکی خواستار تشکیل کارگاه شدند و کتاب‌های معرفی‌شده را جهت مطالعه به امانت بردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =