شانزدهمین نشست انجمن ادبی آفرینش کانون استان اردبیل

شانزدهمین نشست انجمن ادبی آفرینش با عنوان «دیدار آشنا» عصر روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸، هم‌زمان با هفته کتاب‌وکتاب‌خوانی در مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این نشست با محوریت داستان و باهدف توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، آشنایی اعضا با شیوه‌های نقد پرورش تفکر انتقادی، آشنایی اعضای انجمن با نویسندگان بومی استان و نیز معرفی اعضای انجمن به جامعه ادبی استان به ‌نقدوبررسی کتاب« برادرخوانده» از انتشارت سوره مهر اختصاص داشت و محمود مهدوی به‌عنوان نویسنده کتاب در جمع اعضای انجمن ادبی آفرینش کانون حضور یافت.

در ابتدای این نشست داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان اردبیل ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان و اعضای انجمن ادبی حوزه هنری و کانون پرورش فکری، به بیان ضرورت پرداختن به موضوع تاریخ در ادبیات اشاره‌ و تأکید کرد: وظیفه سنگین نویسندگان در انتقال تاریخ و فرهنگ بومی در قالب داستان  بسیار قابل‌توجه هست.

در ادامه برنامه محمود مهدوی به بیان خاطرات خود در خصوص علاقه به داستان و چگونگی شروع به نویسندگی و نیز جریان نوشتن کتاب پرداخت  و توضیحاتی جامع و کامل در خصوص ویژگی‌های رمان تاریخی ارائه کرد.  

او در خصوص انتخاب قالب روایتگری برای نگارش این اثر گفت: تاریخ اردبیل سرشار از فداکاری‌ها و جانبازی‌های مردمی دارد که در برابر هجوم بیگانگان و چپاول و غارت آن‌ها از مال و جانشان مایه گذاشتند و هدف من از نگارش این کتاب ایجاد روحیه میهن‌پرستی و افتخار به فرهنگ و تاریخ اردبیل و نیز ایران اسلامی در ذهن و روح خواننده و مخاطب کتاب است.

در ادامه‌ی برنامه، اسماء حسینی زاده، زهرا نوتاش، محمدرضا ایران زاده و دیگر اعضای انجمن در جایگاه منتقدین به نقد ادبی و تخصصی کتاب «برادرخوانده» پرداختند.

همچنین اسماء حسینی زاده، عضو انجمن ادبی آفرینش، داستان خود را قرائت کرد و اثر او توسط محمود مهدوی و دیگر حاضران موردنقد و بررسی قرار گرفت. 

در پایان این ویژه‌برنامه، کتابخانه تخصصی انجمن ادبی آفرینش کانون اردبیل افتتاح و از محمود مهدوی به‌عنوان نویسنده فعال و سمیه حسین زاده به‌عنوان مربی فعال در زمینه‌ی هدایت موفق و اثربخش اعضای کارگاه داستان تجلیل شد.

گفتنی است، رمان «برادرخوانده» روایتی نو و جذاب در زمینه ادبیات پایداری برای گروه سنی نوجوان است. این رمان که عنوان تاریخی را می‌توان به آن داد، پایداری ایران در برابر روس‌ها را در برمی‌گیرد. یک کتاب پر از نماد و فرهنگ و بن‌مایه‌های مفهومی است و برهه‌ای از تاریخ ایران را می‌توان در آن دید. برادرخوانده، چپاول و غارت فرهنگ و امنیت مردم اردبیل، قحطی، مرگ و درماندگی را روایت می‌کند.

از مجموعه آثار این نویسنده پرکار و پرمخاطب می‌توان «تبسم در اول وقت»، «خمپاره‌ها ما را بدرقه می‌کردند»، «خواب روی پوکه‌های داغ» و «بلعمی» را می‌توان نام برد.

   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =