برگزیدگان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مشهد معرفی شدند

اسامی پنج برگزیده پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار کشور در کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی اعلام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در مراسم پایانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه چهار کشور که عصر روز چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در تالار شهر مشهد برگزار شد، پنج برگزیده راه‌یافته به بخش ملی این جشنواره مشخص شدند.

رضا بابک، عباس جهانگیریان و علی خانجانی داوران این جشنواره از میان ۳۰ قصه‌گو از استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در مدت دو روز، برگزیدگان راه‌یافته به مرحله ملی این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را معرفی کردند.

بر همین اساس، نرگس فضلی‌اول از استان خراسان رضوی با قصه «مهره مار»، مریم دیندار از استان کرمان با قصه «سوپ هویج»، فاطمه غفاری‌سروستانی با قصه «آرزوی بزرگ» و الهام اسکندری با قصه «ابر کوچولو» هر دو از استان هرمزگان و زهرا دهستانی از استان یزد با قصه «حاکم نادان و دزد بدجنس» اسامی برگزیدگان راه یافته به مرحله ملی و پایانی هستند.

هم‌چنین هیات داوران جشنواره قصه‌گویی در منطقه‌ی چهار، سیده‌ملیحه قریشی‌زادگان با قصه «مارگیر و اژدها»، از استان خراسان‌جنوبی، محمود خرقانی با قصه «هر چه ملنچی» از استان خراسان‌رضوی، ملیحه طوفانی با قصه «بزلنگی» از سیستان و بلوچستان، شبنم سیدی با قصه «پیچک های کویر» از استان کرمان، زهرا سلامتی‌هرمزی با قصه «بی‌بی گل و بی‌بی صورت» از استان هرمزگان و طاهره حاجی‌حسنی با قصه «سرکه ایسوندن اوصول مخواد» از استان یزد را نیز به عنوان نفرات شایسته تقدیر معرفی کردند.

در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای نیز با موضوع «شهر من مشهد» شش نفر با عنوان‌های طیبه ثابت خبرنگار روزنامه شهرآرا، محمدرضا نواب‌کامل، آرمین مرگان، مهدیه‌سادات حسینی، حلما حاجی‌محمدی فریمان و نجمه کمالی‌شهری برگزیده شدند.

بر همین اساس در بخش دفاع مقدس نیز سه برگزیده با عنوان‌های سیدمصطفی میرشجاع عنبرانی، مهدی حیدری و هاشم افشاریان معرفی شدند.

در بیانیه هیأت داوران منطقه چهار آمده است: از آن‌جا که یکی از معیارهای سنجش قصه‌گویان، چگونگی صدا و قدرت بیان‌شان بوده و سنجش این مهم، تحت‌الشعاع ابزار تصنعی و تقویت کننده‌ی چسبیده به گلو و دهان قرار می‌گیرد، از دست‌اندرکاران جشنواره‌ها انتظار داریم که با تمهیداتی خاص و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین، به شیوه‌ای دیگر اقدام به پخش صدای قصه‌گویان کنند.

اعضای داوری در این بیانیه تاکید کرده‌اند: روایتگری، شالوده و اصل مورد انتظار در هنر قصه‌گویی است و ضمن تاکید بر بهره‌مندی از امکانات و خلاقیت‌های نمایشی از قصه‌گویان انتظار می‌رود که از انجام هر حرکتی که باعث حذف و یا تضعیف اصل روایتگری می‌شود، خودداری ورزند.

همچنین در این بیانیه خطاب به قصه‌گویان آمده است: استفاده از زبان، گویش و لهجه‌های بومی محلی از زیبایی‌های قصه‌گویی است و از قصه‌گویان انتظار داریم در صورت استفاده از این روش برای شنوندگان غیربومی، بیان خود را با حوصله و  وضوح بیشتری همراه سازند به گونه‌ای که برای مخاطب قابل فهم باشد.

این بیانیه در پایان تاکید دارد: قصه‌گویان در انتخاب قصه‌ها ضمن توجه به اصل سازگاری با ارزش‌های رفتاری، به مناسب بودن آن‌ها برای نقل، اهتمام ورزند و در بیان موضوع‌های ارزشمند مذهبی و تاریخی، از تکرار روش‌های کهنه پرهیز کرده و ابتکار و نوآوری را سرلوحه‌ی خود قرار داده تا سخن خود را حلاوتی دیگر ببخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =