حمایت از تولیدات استانی با تاکید بر رعایت استانداردهای کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولیدات استانی محصولات فرهنگی و هنری استقبال می‌کند اما این کار باید با مجوز معاونت تولید و با رعایت استانداردهای کانون انجام شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیران کل کانون استان‌های مختلف کشور در جریان نشست فصلی مدیران در تهران از مجموعه بزرگ کانون در شهرک قدس تهران بازدید کردند و با مدیران کل حوزه معاونت تولید به گفت‌وگو پرداختند.

در این نشست، مدیران کل حوزه سینما، تئاتر، انتشارات، نظارت بر چاپ و توزیع، سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ارتباط با استان‌ها استقبال کردند و از مدیران کانون خواستند این ارتباط‌ها را به منظور افزایش تولیدات با کیفیت کانون، گسترش دهند.

۳۶ فیلم در دست تولید

محمدرضا کریمی‌صارمی، مدیرکل امور سینمایی کانون تاکید کرد، این مدیریت از تولیدات مشترک با سرمایه‌گذاران در تهران و استان‌ها استقبال می‌کند در صورتی که استانداری‌ها در این زمینه مشارکت کنند و شاخص‌های کیفی فیلم‌های کانون نیز رعایت شود.

مدیر کل امور سینمایی کانون از در حال ساخت بودن نزدیک به ۳۶ عنوان فیلم در کانون و آغاز ساخت دو فیلم بلند سینمایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این دو فیلم و فیلم ساخته شده «اقیانوس پشت پنجره» تعداد فیلم‌های سینمایی کانون در سال ۱۳۹۸ به سه فیلم می‌رسد.

کریمی صارمی همچنین از ارائه ایده برای ساخت فیلم‌های مستند در کانون از سوی استان‌ها استقبال کرد و افزود: به تازگی مستندی در کانون تهیه کردیم و برای ساخت فیلم‌های جدید نیز آمادگی لازم را داریم.

کریمی صارمی با بیان این که طرح تجهیز و راه‌اندازی سالن‌های سینما در کانون از ۴ سال پیش آغاز شده است توضیح داد: با معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت‌وگوها و مذاکره‌هایی انجام شده است تا در زمینه دیجیتالی و تجهیز کردن این سالن‌ها برای نمایش فیلم به کودکان و خانواده‌ها با ما همکاری کنند.

وی در باره برگزاری هفته‌های فیلم در مراکز کانون سراسر کشور نیز گفت: گاهی عنوان می‌شود که فیلم‌های به نمایش در آمده تکراری است در حالی که این فیلم‌های فاخر کانون را هنوز در کشورهای مختلف جهان از ما خریداری می‌کنند و به نمایش می‌گذارند. این فیلم‌ها را باید نسل‌های مختلف ببینند و برای آن‌ها اصلا تکراری نیست.

تولید کتاب‌های بریل جدید برای نابینایان

روح‌الله کاظمی‌زاده، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز در این نشست از تلاش برای بالابردن کیفیت کتاب‌های کانون سخن گفت و تولید چنین کتاب‌هایی را کاری بسیار دشوار دانست که تلاش‌های فراوانی برای انتشار آن‌ها انجام می‌گیرد.

تولید کتاب‌های جدید بریل و شنیداری یا «کتاب آوا» از جمله خبرهایی بود که کاظمی‌زاده در جمع مدیران کل کانون استان‌ها بیان کرد و افزود: روز ۱۲ آذر ۱۳۹۸ هم‌زمان با روز جهانی معلولان، ۷ عنوان کتاب بریل جدید در کانون رونمایی می‌شود و تا بهار سال آینده ۱۵ عنوان کتاب بریل دیگر نیز منتشر خواهد شد. مجموعه کامل کتاب پرمخاطب «جزیره بی‌تربیت‌ها» اثر شهرام شفیعی نیز به بریل تبدیل شده است.

به‌گفته‌ وی انتشار ۳۱ عنوان کتاب شنیداری که جمع آن با ۲۰ عنوان سابق به ۵۱ عنوان می‌رسد در مرحله تولید قرار دارد و در مرحله نخست، رمان‌های ترجمه و رمان‌های کودک عرضه شد و مجموعه‌ای از کتاب‌های شنیداری با صدای مربیان کانون و کتاب‌های علمی و نمایش‌نامه نیز در دست تولید است.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون تولید کتاب عروسک، ایجاد اولین کتاب‌خانه مجازی و ۴ رمان با استفاده از موضوع طب ایرانی را از تازه‌ترین اقدام‌های این مدیریت برای انتشار کتاب در کانون عنوان کرد.

او نیز به مدیران استان‌های کانون گفت که انتشار کتاب به‌صورت استانی در کانون باید با تایید مجاری رسمی و شوراهای انتشارات کانون انجام شود.

حمایت کانون از تولید تئاتر در استان‌ها

امیر مشهدی عباس، مدیر مرکز تئاتر کانون نیز در این نشست گفت: اگر مراکز کانون در استان‌های مختلف کشور اقدام به ایجاد مرکز تئاتر کنند این مرکز بخشی از هزینه‌های تولید نمایش در استان‌ها را تامین می‌کند.

او از مدیران کانون خواست که تولید تئاتر در استان‌ها را جدی بگیرند و تاکید کرد: هنر تئاتر و اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان در کانون باعث پویایی گروه‌های نمایشی و جذب افراد حرفه‌ای، ایجاد علاقه در مربیان، جذب اعضای بیشتر در کانون و در عین‌حال درآمدزایی خواهد شد.

مدیر مرکز تئاتر همچنین از آماده شدن بسته جدید تئاتر کوچک برای استفاده در کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و راه‌اندازی بانک نمایش‌نامه در کانون خبر داد و برای اعزام گروه‌های نمایش از تهران به شهرستان‌ها نیز اعلام آمادگی کرد.

تاکید بر واگذاری فروشگاه‌های کانون به بخش خصوصی

حامد میرزا حسینی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع کانون در این نشست با اشاره به تصمیم کانون برای واگذاری مراکز فروش به بخش خصوصی از سوی مدیران کل کانون در استان‌ها خواستار تسریع در راه‌اندازی دوباره این فروشگاه‌ها شد و توضیح داد که ۳۰ درصد محصولات این فروشگاه‌ها باید از تولیدات کانون و بقیه از محصولات مورد تایید کانون باشد.

او از مرحله تازه ارسال کتاب‌ به کتاب‌خانه‌های کانون در آینده نزدیک و به منظور تامین نیازهای مطالعاتی کودکان و نوجوانان خبر داد.

حمایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ایده‌های نو

ویدا ملکی، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با ارائه توضیح‌هایی در باره‌ی روند فعالیت این دبیرخانه یادآور شد، این شورا کاملا فرا سازمانی و فراکانونی است و برای حمایت از فعالان و نظارت بر روند ثبت، تولید و واردات اسباب‌بازی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

لزوم دریافت مجوز از شورا برای برگزاری نمایشگاه‌های اسباب‌بازی، ایجاد کافه‌بازی و دیگر فضاهای بازی در شهرها از مواردی بود که مورد تاکید ملکی قرار گرفت، او در عین حال از مدیران کانون خواست که زمینه‌ای را برای معرفی طراحان و ایده‌پردازان حوزه تولید اسباب‌بازی به شورا به‌منظور ثبت ایده‌های‌شان فراهم کنند. 

تمرکز بر محصولات ایرانی در جشنواره ملی اسباب‌بازی

محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون نیز در این نشست از تمرکز ویژه پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی بر روی اسباب‌بازی‌های ایرانی خبر داد، رویدادی که قرار است ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در تهران برگزار شود.

محسن حموله در این نشست گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که یکی از مشکلات صنعت اسباب‌بازی در ایران ضعف در طراحی است و متاسفانه بیشتر اسباب‌بازی‌های تولید شده از محصولات خارجی الگوبرداری می‌کنند.

 او ادامه داد: برگزاری رویداد ملی ایده‌آزاد در سال جاری که توانست بیش از ۱۲۰ ایده را در سامانه خود ثبت کند،  اقدامی موثر در حوزه حمایت از جوانان فعال در این عرصه است و از میان ۲۰ ایده برگزیده در مرحله نهایی، تعدادی با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال تولید انبوه است. دستاورد دیگر این رویداد، معرفی جوانان خلاق، ایده‌پرداز و خوش فکر در طراحی اسباب‌بازی است.

 محسن حموله، اجرای طرح پژوهشی ساخت اسباب‌بازی با بهره‌گیری از متون کهن فارسی، پروژه کتاب عروسک با همکاری اداره کل انتشارات کانون و یک پروژه بزرگ فرهنگی - هنری با موضوع آب در مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو کانون و اجرای پروژه‌های اتاق فرار یا بازی رمزگشا برای نوجوانان و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های نقاشی در موزه تاریخ را از جمله برنامه‌های این مدیریت برشمرد.

گفتنی است، نشست فصلی مدیران کانون سراسر کشور روزهای ۵ تا ۷ آذر ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =