رونق صنعت اسباب‌بازی نیازمند درک بالای سطوح مدیریتی است

اسباب‌بازی‌ در درون خود باعث ترویج اخلاق و فرهنگ شهروندی و جمعی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی درستکار داور پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی معتقد است: بسته به نوع طراحی و حتی زمان طراحی و متناسب با نیاز جامعه اسباب‌بازی می‌تواند بر روند تربیتی و آموزشی کودکان و در نتیجه، آموزش‌پذیری آن‌ها در بزرگسالی تاثیر بسیاری داشته باشد.

وی در تحلیل اسباب‌بازی به عنوان نوعی رسانه‌ فرهنگی و ابزار تاثیرگذار بر روند تربیت تصریح کرد: برای هر کسی که در فضای فرهنگی و رفتارسازی فرهنگی فعالیت و یا مطالعه داشته باشد، روشن است که اسباب‌بازی‌ها در ساخت تفکر و نگاه کودک و به دنبال آن در ساخت و شکل‌گیری رفتار و کردار او موثر هستند و نقش پررنگی در تعامل با دیگران و خود کودکان دارند.

او افزود: توجه به مسائل فنی و جزیی ساخت اسباب‌بازی از سوی طراحان و سازندگان آن، مهم‌ترین نکته‌ای است که به زعم این فعال فرهنگی، می‌تواند اسباب‌بازی را در رساندن پیام نهفته به مخاطب در کنار کیفیت و سلامت یاری کند.

درستکار در حاشیه‌ این رویداد ملی با اشاره به نقش اقتصادی اسباب‌بازی‌ها بر رونق تولید ملی تاکید کرد: سال‌هاست که اسباب‌بازی به یکی از منابع مهم درآمد کشورها تبدیل شده است. و با توجه به میزان عرضه و تقاضا توانسته است جای خود را در چرخه‌ اقتصادی کشورها و همچنین واردات و صادرات آن‌ها پیدا کند؛ اما این‌که در کشور ما این صنعت به این جایگاه رسیده یا خیر در حال حاضر جواب آن خیر است؛ چرا که سهم اندکی در درآمدزایی کشور ما دارد.

علی درستکار تاکید کرد، زمینه‌ بزرگ‌تر شدن صنعت اسباب‌بازی ایران فراهم است؛ به‌ویژه که فعالان صنعت اسباب‌بازی در کشور ما کم نیستند، اما بازار اسباب‌بازی در ایران بازاری است که از یک خلا بزرگ رنج می‌برد و ضروری است تا اسباب‌بازی در میان خانواده و به خانه‌های کودکان راه پیدا کند.

داور پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با اشاره به این که درخواست توسعه‌ بازار به مرحله‌ اجرا نرسیده است و همچنان نیاز به ایجاد تنوع در محصول به شدت احساس می‌شود، گفت: در صورتی‌که مدیران فرهنگی و اقتصادی بیش از این با فعالان اسباب‌بازی (طراحان، سازندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان) همراهی کنند، به یقین این بازار رونق بیشتری در داخل و خارج خواهد یافت و به سهم خود در تامین ثروت کشور از مبدا ارزی دست خواهد یافت.

وی افزود: بسیار مهم است که این موضوع مورد توجه خاص مسئولان قرار بگیرد و با ارائه‌ تسهیلات و راهکارها، فعالان این صنعت را همراهی کنند تا نتیجه‌ای که مورد نیاز بازار و نیاز خانواده‌هاست، تامین شود.

او با بیان بخشی از محدودیت‌های فرسایشی در این صنعت گفت: ظرفیت‌های صنعت اسباب‌بازی این قدرت را دارد که با توجه بیشتر، تبدیل به یکی از چرخه‌های درآمدزایی برای داخل و همچنین ارزآوری و گردش مالی در خارج از کشور شود و از گذر بازار اسباب‌بازی، بهره اقتصادی بیشتری ببریم که برای رسیدن به این نقطه باید از محدودیت‌های موجود کاست.

به عقیده‌ درستکار، جا دارد که بهره‌ اجتماعی ما از این حوزه بیش از این‌ها باشد؛ چراکه جوانان خوش‌فکر و فعال می‌توانند در کنار پیش‌کسوتان خالق، اتفاقات بزرگی را در این عرصه رقم بزنند.

وی با بیان شعار محوری پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی و تاکید بر ساخت آینده از طریق «تمرین زندگی»، تحقق آن را وابسته به عوامل و شرایط مختلفی دانست و گفت: این‌طور نیست که فقط کودکان در تحقق این شعار دخیل باشند، توجه کودک به اسباب‌بازی و ابزار بازی و روی آوردن به آن موضوعی است که باید در تربیت درون خانه‌ای اتفاق بیفتد وتقویت توجه کودک باید از طریق والدین انجام شود.

عضو کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز شورای نظارت بر اسباب‌بازی درباره نقش والدین در علاقه‌مندکردن کودکان به اسباب‌بازی گفت: والدین و مربیان باید این همت را داشته باشند که این نیاز در مسیر درست قرار گرفته و در مسیر زندگی کودک همیشه باقی بماند. از آن‌جایی که اسباب‌بازی در سنین مختلف برای کودک و یا حتی فرد موضوعیت دارد، می‌تواند تبدیل به یک ابزار برای آینده‌سازی و رفتارسازی کودک شود و به دنبال آن راهنمایی کودک به سمت علاقه‌مندی‌ها انجام پذیرد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی را با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی سال‌ ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =