اسباب‌بازی، ابزار کمک‌آموزشی مهدهای کودک

اسباب‌بازی‌ها به عنوان ابزارهای کمک‌آموزشی می‌توانند وارد مهدهای کودک شوند و جنبه‌های مختلف فکری و روحی کودک را شکوفا کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرکل دفتر کودکان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این‌که این رویداد در سال‌های گذشته نیز با رویکردهای مختلف صورت گرفته است از عزم این نهاد برای تقویت این برنامه‌ها در حوزه‌های گوناگون با کمک دیگر ارگان‌ها به ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این رویکرد، هر یک از این اقدام‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد و براساس آموزش‌هایی که نهادها و سازمان‌های مختلف در بحث آموزش دارند، آموزه‌های مختلفی را که یک شهروند آینده باید از دوران کودکی فرا بگیرد را می‌توانیم آموزش دهیم.

سعید بابایی گفت: یکی از ماموریت‌هایی که در سازمان بهزیستی به آن پرداخته می‌شود، بحث صدور مجوز و پیگیری مسائل مربوط به مهدهای کودک است. در کنار نگهداری و شرایط نگهداری کودکان، بحث دیگری هم مطرح است که چه آموزش‌ها و رویکردهایی باید برای کودک داشته باشیم، یکی از آن‌ها منابع آموزشی و کتاب‌ها هستند و بخش دیگر، وسایل اسباب‌بازی و بازی‌هاست.

مدیرکل دفتر کودکان سازمان بهزستی کشور گفت: از زمانی که اسباب‌بازی‌ها و بازی‌ها صرفا محدود به چند شی محدود و کوچک می‌شدند، گذر کرده‌ایم و امروز اسباب‌بازی‌ها تبدیل به یک دنیای گسترده و با رویکردهای مختلف شده‌اند.

وی تصریح کرد با توجه به این شرایط، باید به دنبال رویکردهایی باشیم که بتواند ابعاد مختلف هوش و مهارت و توانمندسازی را در یک کودک در بر بگیرد؛ چراکه به صورت ترکیب شده هریک از اسباب‌بازی‌ها گاهی می‌توانند به صورت همزمان چندین قابلیت داشته باشند و تاثیرگذاری آن بر روی بچه‌ها هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی متفاوت‌تر از گذشته شده است.

بابایی همچنین به نقش‌های فرهنگی اسباب‌بازی هم اشاره کرد و افزود: یکی از نکته‌های مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که در کشور ما نیاز زیادی به بومی‌سازی اسباب‌بازی‌ها احساس می‌شود؛ همچنین اسباب‌بازی‌هایی که به صورت گروهی به کار گرفته می‌شوند و آن‌هایی که حس نیاز و همدلی در خانواده را در کودک تقویت می‌کنند، از اولویت و ضرورت بیشتری برخوردار است.

عضو شورای برنامه‌ریزی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی ادامه داد: بومی‌سازی اسباب‌بازی‌ها و پر کردن اوقات فراغت آن‌ها با چیزهایی که در فرهنگ خودمان داریم، نقش به‌سزایی در شناخت هویت و آینده‌ کودکان خواهد داشت.

این مقام مسئول که پیش‌تر در سازمان هلال‌احمر نیز سابقه‌ مدیریت در بخش کودکان را داشته است به تاثیر برگزاری جشنواره‌ها اشاره و پیشنهاد کرد، اتفاق خوبی که می‌تواند رخ بدهد و طی سال‌های اخیر هم گام‌های درستی در آن برداشته شده است، طراحی و تولید اسباب‌بازی‌های داخلی است که جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی هم به منظور تقویت این هدف برگزار می‌شود و در این نوع گردهم‌آیی‌ها، دانش و ارتباطات زیادی رد و بدل می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌تواند راهی برای رسیدن به هدف جامع استفاده از اسباب‌بازی‌ها باشد.

یادآوری می‌شود جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی در پنجمین دوره با برگزاری نشست‌های مختلف در کنار کارگاه‌های آموزشی از ۷ تا ۱۳ دی‌ ۱۳۹۸ در تهران، میزبان اهالی صنعت اسباب‌بازی و عموم خانواده‌ها خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت برگزاری پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی را به عهده دارد و انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، ستاد توسعه و فناوری‌های نرم و هویت سازمعاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی با کانون در برگزاری این رویداد همکاری دارند.

‌ ‌

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =