به خردسالان آداب تماشای نمایش یاد می‌دهیم

رامین کهن، کارگردان نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» با اشاره به این‌ که هر دوی این نمایش‌ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا شده است، گفت: مهم‌ترین چالش کار کردن برای خردسالان یاد دادن آداب تماشای نمایش به آن‌هاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کهن با اشاره به این‌که نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل»، هر دو در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور داشته‌اند، گفت: این دو نمایش برای حضور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تولید شد و هر کدام از آن‌ها در یک دوره در جشنواره شرکت کرد. با توجه به اینکه نمایش برای گروه‌ سنی خردسال نباید طولانی مدت باشد، زمان اجرای هر کدام از آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بود.

او ادامه داد: نمایش اول، «یک روز دو فصل» درباره فصل‌ها بود و قصه سنتی عمو نوروز و ننه سرما که از دغدغه‌های شخصی خودم بود و همیشه دوست داشتم این قصه را برای بچه‌ها تعریف کنم و آن را به شکل نمایش عروسکی روی صحنه ببرم.

کهن با اشاره به نمایش «هدیه کوچولو» گفت: این نمایش هم اقتباسی از یک قصه خارجی بود و به این موضوع می‌پرداخت که هدیه حتما نباید یک چیز مادی باشد. قصه این نمایش به بچه‌ها یاد می‌داد که هدیه می‌تواند از حسی از درون قلب آدم‌ها باشد.

او درباره این‌که چرا هر دو نمایش در یک سانس اجرا شدند توضیح داد: ما تعریفی برای نمایش ۲۰ دقیقه‌ای در سالن‌های نمایش نداریم به همین دلیل در گپ‌وگفتی که با مدیران مرکز تئاتر کانون داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هر دوی این نمایش‌ها را در قالب یک سانس اجرا کنیم.

کهن ادامه داد: البته وقتی ما این دو نمایش را در شهرهای دیگر اجرا می‌کردیم بین دو نمایش ۱۰ دقیقه فرصت استراحت به مخاطبان‌مان می‌دادیم ولی در مرکز تئاتر کانون چنین امکانی برای‌مان فراهم نشد.

او با بیان این‌که استقبال خوبی از این نمایش‌ها شده است، گفت: باورم نمی‌شد از این نمایش‌ها که دو موضوع متفاوت دارند چنین استقبال خوبی شود و هر دوی آن‌ها برای بچه‌ها و خانواده‌های‌شان جذاب باشد.

کهن در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین چالش این دو کار نمایشی چه چیزی بوده است، عنوان کرد: به نظرم به‌صورت کلی کار هنری انجام دادن چالش است. به‌ویژه که تئاتر باشد و برای بچه‌ها. حالا فرض کنید از کودک و نوجوان به خردسال برسید. کار با خردسال از این نظر سخت است که شما با مخاطبی مواجه می‌شوید که تماشای نمایش برایش فرهنگ‌سازی نشده است.

او ادامه داد: به همین دلیل ما ۱۰ دقیقه اول کارمان را به یاد دادن آداب نمایش دیدن به خردسالان اختصاص دادیم. بسیاری از این بچه‌ها برای اولین بار با هنر نمایش مواجه می‌شدند.

کهن در خصوص دکور این دو نمایش توضیح داد: تلاش کردیم تا بستری فراهم کنیم تا اجرای هر دو نمایش در یک دکور اتفاق بیفتد. تکنیک دکور در هر دو نمایش، تکنیک روی میز بود. البته دکور نمایش‌ها در جشنواره متفاوت بود ولی این‌جا از گروه خنده باران دعوت کردیم تا میز متفاوتی برایمان طراحی کنند که پویا و قابل تغییر باشد.

او تاکید کرد: اجرای هر دو این نمایش‌ها در طول این سه سالی که تولید شده‌اند، بسیار دست‌خوش تغییر شد.

نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» به کارگردانی رامین کهن در حالی منتشر شد که این اثر تا پایان آذر در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

علی باروتی، معصومه آروار و امیر عباسیان بازی‌دهندگان عروسک‌های این نمایش‌ها هستند و موسیقی آن برعهده امین پروین بوده است.

منیر مولوی‌زاده، پرستو آریاکیا و رامین کهن به عنوان طراح و سازنده عروسک و هانیه زحمتکش و الهه میرزایی به عنوان فضاساز و طراح صحنه با این نمایش‌ها همکاری می‌کنند.

این نمایش‌ها مناسب مخاطبان سه تا هفت سال است و هر روز به جز شنبه‌ها صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدکودک‌ها و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله تهران بر روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ٠٩١٠٦٢٩٦٧١٩ و ۰۲۱۸۸۹۶۶۱۱۹ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =