آیین اختتامیه مهرواره میراث پنهان در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اصفهان برگزار می شود

کارشناس مسئول ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: در روز پنج شنبه 28 آذر ماه به مناسبت شب یلدا طی مراسمی از نفرات برتر مهرواره میراث پنهان در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اصفهان تجلیل به عمل می آید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، مهرنوش شاهرخی با بیان اینکه تمدن بشری مجموعه ای از دستاوردهای مادی و معنوی انسان ها است که هیچکدام بدون دیگری، تولید و ایجاد نمی‌شده‌اند اظهار داشت: میراث فرهنگی ناملموس یا میراث معنوی، آن بخشی از دستاوردهای تمدن‌ها است که به آن‌ها هویت می بخشد.

وی در ادامه با بیان اینکه میراث معنوی، سنتی و زنده و پیوسته در حال احیا است و گنجینۀ این میراث، روح بشر است و جسم، ابزار انتقال آن است خاطر نشان شد: به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ما است که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است گفت: میراث ناملموس در زمینه هایی همچون آیین های شفاهی سنت‏ها و نمایش‎های شفاهی از جمله زبان که ابزار انتقال میراث فرهنگی معنوی است، «آوازها ،لالایی ها،آواهای کار،مثل ها و....»،هنرهای اجرایی «موسیقی، نمایش سنتی، خیمه شب بازی و...»،«آیین های اجتماعی – مراسم ها، مناسبت ها، جشن ها و...» و «دانش، کردارها و صنعت گری سنتی» توسط سازمان یونسکو دسته بندی شده اند.

کارشناس مسئول ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه افزود: برخی از میراث ناملموس کشورمان که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند شامل؛ عید باستانی نوروز، قالی کاشان، ورزش زورخانه ایی، تعذیه، نقالی ایرانی، موسیقی ایرانی، مراسم قالی شویان است.

مهرنوش شاهرخی در ادامه با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در راستای معرفی هویت ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان اقدام به برگزاری مهرواره میراث پنهان نموده گفت: در همین راستا مجموعه آفرینش های ادبی استان اصفهان مهرواره میراث پنهان را با هدف هایی همچون ثبت میراث ناملموس و ارزشمند شهرها و روستاهای استان اصفهان، آشنا شدن اعضاء کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارزش های بومی و محلی خود و تقویت هویت ملی و بومی این مهرواره را در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان اجرا کرد.

وی در ادامه به نحوه برگزاری این مهرواره اشاره کرد و گفت: فراخوان مهرواره از خرداد ماه در اختیار کلیه مراکز کانون پرورش فکری در سراسر استان قرار گرفت تا مربیان و رابطان ادبی ضمن آشنا سازی اعضاء کانون با میراث ناملموس شهر و استان به خلق آثار خود در قالب هایی همچون شعر و داستان به پردازند.

کارشناس مسئول ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه بیان کرد: حاصل تلاش های انجام شده در این زمینه تعداد 150 اثر شعر و داستان بود که توسط اعضاء کانون پرورش فکری به دبیرخانه این مهرواره ارسال شد و پس از بررسی و داوری های انجام شده تعداد 10 اثر به عنوان آثار برگزیده و 10 اثر نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر از سوی هیئت داوران انتخاب شدند.

مهرنوش شاهرخی ادامه داد: در همین راستا آیین اختتامیه مهرواره میراث پنهان در ویژه برنامه شب چله بزرگ که در روز پنج شنبه 28 آذر ماه در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اصفهان برگزار می شود و این مهرواره با معرفی نفرات برگزیده و شایسته تقدیر به کار خود پایان می دهد.

وی در ادامه گفت: آیین شب یلدا به عنوان یکی دیگر از میراث های معنوی و ناملموس ایرانی ها محسوب می شود و در همین راستا این شب برای اختتامیه مهرواره انتخاب شده تا در این برنامه علاوه بر خواندن آثار برگزیده ویژه برنامه هایی که بیانگر، آیین های این شب از جمله شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، قصه گویی و... هستند برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود تا اعضاء کانون بیش از پیش با این سنت دیرینه آشنا شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =