آوای صد دانه یاقوت در کانون پیچید/ استقبال از اجرای «ترب و بابابزرگ»

سومین روز از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در حالی برگزار شد که استقبال قابل ملاحظه‌ای از قصه‌گویی مصطفی رحماندوست و اجرای تئاتر عروسکی «ترب و بابابزرگ» شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در سومین روز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که از همان صبح پرشور آغاز شد، در سانس اول از اجراها، قصه‌گوهایی از استان‌های البرز، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، یزد و خوزستان روی صحنه رفتند.
نوستالژی‌های والدین کودکان زنده شد
یکی از برنامه‌های این روز، اجرای تئاتر عروسکی «ترب و بابابزرگ» در خلال برگزاری کارناوال صبحگاهی جشنواره قصه‌گویی بود که با استقبال خوب خانواده‌ها مواجه شد. جوی که این کارناوال و عروسک‌های غول پیکر در خیابان حجاب و حاشیه جشنواره قصه‌گویی ایجاد کردند، برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشت و قاب‌هایی تماشایی از هیجان کودکان در مواجهه با این عروسک‌ها برای عکاسان و فیلم‌برداران فراهم کرد.
تئاتر عروسکی «ترب و بابابزرگ» یادآور خاطرات دهه شصتی‌ها برای والدینی بود که کودکان خود را برای این رویداد به محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آورده بودند و بیش‌تر آن‌ها با تشویق‌های پی‌درپی، نوستالژی‌های دوران کودکی خود را در خود زنده کردند.
یاد خسرو شکیبایی در جشنواره قصه‌گویی از جذابیت‌های دیگر این روز، قصه‌گویی مصطفی رحماندوست شاعر خاطره‌ساز پیش‌کسوت بود که شعر صد دانه یاقوت با صدای زنده‌یاد خسرو شکیبایی، پیش از ورود او روی صحنه، در سالن پخش شد و همه حاضران در سالن آن را تکرار کردند. رحماندوست پس از اتمام این ترانه، از زنده‌یاد خسرو شکیبایی یاد و خاطره‌ای از انتخاب او برای خواندن این ترانه بیان کرد.

مصادف شدن سومین روز از جشنواره قصه‌گویی با پایان هفته، سبب شد تا خانواده‌ها استقبالی پرشور از جشنواره داشته باشند، به طوری که مخاطبان در سالن شهید بهنام محمدی کانون با حداکثر ظرفیت، برای قصه‌گویی مصطفی رحماندوست حضور داشتند و جمعیت زیادی نیز در بیرون سالن در انتظار ورود بودند. البته سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز میزبان جمعیت مشتاق شد تا آن‌ها بتوانند اجرای قصه‌گویی رحماندوست را به صورت هم‌زمان مشاهده کنند.
بر این اساس، در سومین روز از برپایی جشنواره قصه گویی ۲۰ قصه‌گو روی صحنه رفتند و قصه‌های خود را برای حضار اجرا کردند و کارگاه‌های تخصصی «بداهه‌پردازی و خلق قصه‌های عامیانه» با سخنرانی سچکین سارپکایا از ترکیه و «رویکردهایی به قصه‌گویی شفاهی کوبا؛ از تجربه‌های شخصی تا الگوی بین‌المللی» با سخنرانی کورالیا رودروگز مونتویا از اسپانیا برگزار شد.
سچکین سارپکایا کارشناس قصه‌های فولکلور در نشست اول به بیان ریشه‌های مشترک در قصه‌گویی دنیا پرداخت و قصه‌های هر ملت و فرهنگی را متفاوت دانست.


کورالیا رودروگز مونتویا استاد دانشگاه در رشته قصه‌گویی و بازیگر کوبایی، درباره آموزش قصه‌گویی به نوجوانان گفت: نوجوانان معمولا قصه را برای خود مناسب نمی‌دانند و قصه شنیدن را نشانه کودکی می‌پندارند. از طرف دیگر برای قصه‌گویی باید از نوجوانی آغاز کرد؛ وقتی با مخاطب نوجوان ارتباط برقرار کنید، متوجه می‌شوید یک غنچه بعد از این ارتباط می‌شکفد. قصه‌گویی برای بزرگسالان بسیار جذاب است، زیرا همیشه بعد از اولین قصه‌گویی شما را به شنیدن یک قصه دعوت می‌کنند.
یادآوری می‌شود؛ بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =