قصه‌گویی باید از خانواده آغاز شود/ راهی برای آموزش شیوه‌ تفکر

علیرضا خمسه معتقد است جشنواره قصه‌گویی را باید از کانون خانواده آغاز کرد تا بتوان به هدف اصلی نزدیک شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا خمسه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره تاثیر قصه‌گویی در زندگی امروز گفت: در گذشته با قصه، راه و روش زندگی را به ما آموزش می‌دادند و به زبان امروزی شیوه تفکر را از طریق قصه‌گویی به ما می‌آموختند. این کارکرد همواره می‌تواند مورد لحاظ قرار گیرد و فکر نکنیم حالا که عصر گونه‌گونی همه ابزارهای اطلاعاتی است ما می‌توانیم از کارکرد این پدیده جذاب و موثر برای کودکان و نوجوانان فارغ شویم.

او همچنین در ادامه درباره این که آیا افراد در دوران بزرگسالی نیز به قصه نیاز دارند یا خیر بیان کرد: تمام جذابیت‌های هنر را اگر بخواهیم در تئاتر و سینما، خلاصه کنیم، چهارستون اصلی آن قصه است و همه مقاطع سنی به نوعی مجذوب قصه‌هایی می‌شوند که خوب روایت شوند و با جوهر انسان در ارتباط باشند. قصه صرفا مختص به کودکان نیست و ما همواره با قصه‌ها در هر سن و سالی سر و کار داریم.

وی افزود: نمونه‌اش نقش تاثیرگذار قصه در تئاتر و سینماست؛ منهای ادبیات که خودش دنیای بسیار موثر و جذابی است و تئاتر و سینما هم که از این هنر بهره می‌برند از ذات ادبیات که قصه است نشات می‌گیرد. بدون قصه تئاتر و سینما مفهومی ندارد و اگر قصه‌گویی در اجتماع راه پیدا کند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود؛ شاید دیپلماسی و سیاست‌گذاری بد ناشی از قصه‌گویی بد باشد.

این بازیگر پیشکسوت درباره تاثیر برگزاری جشنواره و ارتباط مخاطب با قصه اظهار کرد: اگر بخواهیم از این جشنواره پندی بگیریم یا به آن پندی منتقل کنیم، این است که همه چیز از خانواده شروع می‌شود نه آموزش و پرورش و هر پدر و مادری می‌تواند از قصه گویی به عنوان روش تعلیم و تربیت استفاده کند و این روش در دوران ابتدایی استمرار یابد و تبدیل شود به یک بحث جدی ملی در بزرگسالی؛ ما در زمینه‌های دیگر جشنواره‌هایی داریم که همه هدف گذاری‌هایشان به همان چند روز برگزاری خلاصه می‌شود و بعد هم تمام می‌شود. به نظرم اگر جشنواره بخواهد به هدفش برسد باید تلاش کند از اولین رکن آموزش که خانواده است آغاز کند.

 منتشر شده در خبرگزاری مهر روز ۲۳ آذر ۱۳۹۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =