آمادگی برای برگزاری جشنواره‌های اسباب‌بازی در استان‌ها به‌شرط حمایت

مسوول کمیته‌ی ترویجی نمایشگاه جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی گفت که درصورت حمایت مسوولان استان‌ها، معاونت ریاست جمهوری آمادگی دارد نمایشگاه‌های ترویجی بازی و اسباب‌بازی را در سراسر ایران برگزار کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید امیر آقایی  دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت ریاست جمهوری در توصیف بخش نمایشگاه ترویجی جشنواره‌ی اسباب‌بازی پنجم گفت: از چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی، طرحی عنوان شد برای ایجاد فضایی برای ترویج بازی و اسباب‌بازی و تجربه‌ی آن. با این دید که اسباب‌بازی را خود بچه انتخاب نمی‌کند، و والدین و مربیان به جای آن‌ها تصمیم می‌گیرند، فلذا برای مثال در محیط‌های آموزشی، چون مربیان عموما با بحث جانمایی اسباب‌بازی آشنا نیستند، خریدهاشان شبیه خرید یک کالای لوکس است و هیچ نگاه تخصصی‌ و شناخت محتوایی نسبت به اسباب‌بازی و حتی بازی ندارند.

وی ادامه داد: با این اوصاف، ما در کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت ریاست جمهوری به دنبال ایجاد همین شناخت از اسباب‌بازی در میان والدین و مربیان آموزشی بودیم که از سال گذشته با همکاری کانون این بخش را طراحی کردیم، اما در دوره‌ی پنجم با ۲۷ مجموعه و گروه این رویداد را برگزار کرده‌ایم.

به گفته‌ی این مقام مسوول، فضای تجربه‌ی واقعی اسباب‌بازی و نه تجربه‌ی نمایشی و ظاهری، و در درجه‌ی بعد، تجربه‌ی همراهی شخص تسهیل‌گر تربیتی، اعم از مربی یا والدین، در حین بازی‌ها دو تفاوت مهم امسال نسبت به دوره‌ی قبل بوده است.

او توضیح داد که امسال، با توجه به نقش جدی اسباب‌بازی در فرایند رشد کودک، کسانی که در حوزه‌ی بحث‌های آموزشی، تربیتی، علمی، فرهنگی، نمایشی و همچنین گروه‌های استارت‌آپی و بازی و اسباب‌بازی فعال بودند، دور هم جمع کرده‌ایم تا در یک فضای متنوع در قالب یک دهکده‌ی بزرگ، دست‌آوردهای خود را به مخاطبان به‌طور عینی نشان بدهند.

در این بخش از جشنواره، در دو سالن مختلف، در هر بخش از دهکده یک گروه یک بازی را ارایه کرده؛ بچه‌ها و والدین توامان بازی‌هایی در گونه‌های رباتیک، هوافضایی، نانویی، بازی با تم علمی، بازی حوزه‌ی سلامت و درمانی، هوش‌های چندگانه‌ی کودک، مهارت‌های اجتماعی و ... را تجربه می‌کنند.

آقایی افزود: در این فضاها، کارکردهای مختلف یک بازی به شکل عملی به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود، که در درجه‌ی اول منظور هدف ما کسانی هستند که وسیله‌ی بازی را برای بچه‌ انتخاب می‌کنند.

وی به شعار این نمایشگاه "رویاهایت را تجربه کن" اشاره کرده و توضیح داد: درواقع افراد در این دهکده‌ی بازی‌ها، می‌توانند رویاهاشان را تجربه کنند؛ مثلا کسی رویایش این بوده که یک کار با محور هوافضا طراجی کند، اما نمی‌توانسته، و حالا در این دهکده حداقل می‌توانند در بخش مربوطه، حس آن رویا را تجربه کنند.

آقایی ادامه داد: این بخش، فروشگاهی نیست و این اجراها، اجراهای واقعی اند؛ به طوری که هر شرکت و گروه، زمینه‌ی یکی از بازی‌ها را فراهم کرده تا افراد و البته بچه‌ها بتوانند رویاهاشان را تحقق بخشند.

او تصریح کرد که در این بخش علاوه بر این که مربی آموزش‌دیده برای هر بازی حضور دارد، ابزارهای درست وجود دارد، و معلم و خانواده‌ی بچه نیز با او درگیر بازی با اسباب‌بازی است.

تمرکز بر نظام توزیع

او در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت ریاست جمهوری از بازی و اسباب‌بازی خبر داد و از شرکت‌های خلاق این حوزه خواست که سایت این معاونت را مطالعه کنند؛ هرچند که تاکید کرد اینک توجه اصلی ما روی پژوهش در موضوع نظام توزیع اسباب‌بازی است.

او مثال زد که یک طراح، مثلا کاری را به بازار فرستاده که انگشت‌ورزی کودک را تقویت می‌کند، اما مطلقا نمی‌داند که چه سرانجامی داشته و درواقع مخاطب‌شناسی در بازار وجود نداشته است. نبود بازخورد به لحاظ پژوهشی در چرخه‌ی تولید و عرضه‌ی اسباب‌بازی، مشکلی است که به گفته‌ی امیر آقایی، کمیته‌ای در ریاست جمهوری به دنبال تامین آن است.

پنجمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در خیابان حجاب تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ میزبان خانواده‌ها و بچه‌هاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =