کد خبر: 295711
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
بازدید 1231
کتاب « درخت هابرای تو پرنده ها برای من»

این برنامه که در دو بخش صبح و بعدازظهر در مرکز شماره ۲ کانون استان بوشهر با حضور گرم و صمیمی شاعر مجموعه، مدیرآفرینش های ادبی و هنری ، مدیرکل کانون، دیگر کارشناسان ، همکاران و استقبال اعضا نوجوان انجمن ها و کارگاه های ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، مرکز آفرینش های ادبی برنامه فراگیر سالانه «دو پنجره» را صبح روز پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور مربیان کانون و اعضاء نوجوان انجمن ها و کارگاه های ادبی برگزارکرد. در ابتدای نشست سمیه رسولی مدیرکل کانون استان بیان فرمودند برانیم تا با برگزاری برنامه های ادبی دو پنجره شرایطی را فراهم کنیم  که نوجوانان استان  با چهره‌های برتر و مطرح در ادبیات نشست ها و گفتگوی رو در رو و نزدیک داشته باشند  و  از فرصت فراهم شده، نهایت استفاده  را ببرند. در این نشست ها  نوجوانان با روال نقد صحیح و اصولی آشنا می شوند و از طریق تبادل تجربه ای که با نویسنده و شاعر کتاب دارند نکات ارزش‌مندی را دریافت می کنند  که می تواند آن ها را در راه رسیدن به موفقیت کمک کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به یکی از اهداف برگزاری این برنامه، ترویج و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین نسل نوجوان و برگزاری مستمر این برنامه که  تا به حال موفق عمل کرده اشاره کرد.


 

این برنامه که با حضور انسیه موسویان مدیر آفرینش های ادبی و هنری و شاعر مجموعه شعر « درخت ها برای تو پرنده ها برای من» مهدیه نظری به نقد و بررسی کتاب پرداختند.

گفتنی ست بخش دوم این برنامه کارگاه آموزشی مولفه های شعر نوجوان، با هدف تقویت دانش ادبی و بالابردن توان آفرینش گری اعضاء برگزار گردید. ادامه این برنامه اعضاء با هنر اوریگامی و کاغذ های رنگی قایق های کوچک ساختند و با نوشتن زیباترین دلنوشته های  ادبی خود ،کلمات را به دامن بی کران و آبی طبیعت «دریا» سپردند.

شاعر مهدیه نظری پس از شنیدن آفرینش های ادبی اعضاء نوجوان نسبت به مولفه اندیشه در کارهای اعضاء خرسند شد و بودن اندیشه عمیق و ژرف و جزیی نگر را در آثار اعضاء از خوبی های آثار دانست . ایشان درباره پرهیز از بیان مستقیم با اعضاء گفتگو کردند و بیان غیر مستقیم را یکی از جنبه های مهم ادبی بر شمرد، که به یک اثر ارزش ادبی و آفرینش خلاقانه می دهد . درشفاف سازی بیانات خود حافظ و برخی مولفه های غزلیات حافظ را مثال آوردند.

ایشان برداشت اندیشه را از هر اثر به فراخور درک و دریافت هر مخاطب دانستند و در ادامه درک و دریافت انسان ها را در گروه های سنی مختلف (حتی یک گروه سنی) متفاوت برشمردند و این تفاوت ها را ناشی از عوامل مختلف مثل مطالعه، برخورداری ها و استعدادهای ذاتی و ژنتیکی، محیط، جامعه و .... برشمردند. ایشان دنیای شعر را مثل آیینه ای دانست که هر کسی تصویر خود را در آن می بیند .

در پایان ایشان نقد و نظر اعضاء درباره برخی اشعار خود، به بررسی گذاشت و درباره تولد و تکامل اثر خود (درخت هابرای تو، پرنده ها برای من) توضیحاتی بیان کردند و از اینکه مخاطبان توانسته اند با کارهایش ارتباط برقرار کنند اظهار خرسندی کرد و از این که اعضاء مفاهیم انتزاعی و ذهنی را پسندیده اند و به آن گرایش دارند بیان خوش حالی داشتند و در مجموع نظرات نوجوانان را راهنما و راهگشایی برای تولیدات آینده خود دانست.

این برنامه ساعت ۱۶ روز پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =