اعضای انجمن ادبی کانون گیلان «برخط» با ادیبان هم‌سخن‌شدند

اعضای انجمن ادبی «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان این بار با بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی از دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه بهره‌مندشدند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، نشست اعضای انجمن ادبی با صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ی ادبیات، فرصتی ارزش‌مند برای کودکان و نوجوانانی است که در نقطه‌های آغازین حرکت در مسیر رشد و بالندگی خود قراردارند و کانون پرورش فکری سال‌هاست که با فراهم‌سازی امکان هم‌نشینی آینده‌سازان با سرمایه‌های ادبی کشور، سرمایه‌گذاری ارزش‌مندی صورت داده است.

نگاه خلاقانه و فرصت‌سازی این مجموعه برای نسل آینده،  این بار در مواجهه با تهدیدهای کرونایی نیز ظهور و بروزی دیگر یافت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمینه‌ساز هم‌سخنی اعضا با بزرگان عرصه ادبیات بر بستر فضای مجازی شد.

نخستین نشست مجازی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان  نیزعصر روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ با حضور «حسین تولایی»، از شاعران و نویسندگان برجسته کودک و نوجوان صورت‌گرفت و اعضا ضمن به اشتراک‌گذاشتن آثار، ازدیدگاه‌های سازنده میهمان برنامه بهره‌مند شدند.

تعبیر و تصویر تازه، نیاز شعر امروز

میهمان این نشست مجازی سخنان خود را با ابراز خرسندی از حضور درجمع کارشناسان، رابطان، اعضای انجمن ادبی استان گیلان و تاکید براهمیت نگاه، تعبیر و تصویرهای تازه در شعرامروز آغازکرد و کشف‌های شاعرانه و پرهیز از تکرار را لازمه‌ی ورود به عرصه‌ی ادبیات عنوان‌کرد.

حرف‌ و مضامین نو، لازمه‌ی سرایش شعر آیینی

مسوول انجمن‌های ادبی کانون کشور دیگربخش این نشست را به تبیین ویژگی‌های شعرهای آیینی، ظرافت‌ و دشواری‌های سرایش‌این گونه اشعار اختصاص‌داد و در این میان با اشاره به شعرهای با موضوع انتظار گفت: برای خلق اثر در این زمینه، نیازمند حرف‌های تازه و مضامین جدید هستیم .

ضرورت عینی‌سازی تصاویر در شعر

لزوم عینی‌سازی تصاویر در شعر و ضرورت جایگزینی آن با تصاویرذهنی، از دیگر نکته‌های مورد توجه این شاعر و نویسنده بود و وی در توضیح سخنان خود گفت: هنگامی که از تصویرهای عینی بهره‌برده و به جزئیات مسایل‌می‌پردازیم، درحقیت زمینه ‌را برای کشف و ارایه‌ی تصاویر شاعرانه، افزایش زیبایی اثر و افزون‌شدن ضربه‌ی عاطفی آن فراهم‌کرده‌ایم.

«ایجاز»، وجه تمایز شعر سپید با نثر

خالق آثار«پشت صحنه دلم» و «دمپایی خورشید»، به شباهت‌های فراوان شعرسپید با نثر نیز اشاره‌کرد و ضمن مهم‌برشمردن «ایجاز»‌ در این گونه شعر افزود: فشرده‌سازی کلام و دوری‌گزینی از «توضیح و تشریح» به ارایه‌ی تصویر، تخیل شاعرانه و غافلگیری مخاطب کمک‌کرده و از عناصر تاثیرگذار شعر سپید به‌شمارمی‌رود.

اهمیت کاربرد عناصر«احساس»، «عاطفه» و «خیال» در شعر 

دیگر بخش سخنان این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، به اهمیت عناصر «احساس»، «عاطفه» و «خیال» در شعر اختصاص‌داشت و وی با بیان این‌که ترکیب این سه عنصر و بهره‌گیری متوازن از آن، شاخصه‌ی یک اثر برجسته‌است، گفت: توجه مناسب به این نکته‌ها، پرداخت اثر و پرهیز از مستقیم‌گویی می‌تواند به تاثیرگذاری شعر بر مخاطب‌کمک‌کند.

ایده‌پردازی با ارایه‌ تفکر تازه همراه شود

عضو پیشین مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون رشت درعین‌حال، توجه هم‌زمان به ایده‌پردازی و ارایه‌ی اندیشه و تفکر به مخاطب را ضرورتی انکارناپذیرخواند و در توضیح این سخنان اضافه‌کرد: «ایده‌پردازی و ارایه‌ی تصویر، همه شعر نیست و لازم‌است ضمن یافتن موضوع‌های مناسب، به دنبال سوژه‌هایی برویم که تجربه شده، قابل لمس‌اند و مخاطب را با طرز تفکری تازه آشنامی‌کنند.»

کشف ظرافت‌های آثار نویسندگان، گامی در مسیر موفقیت

ارایه‌ی آثار داستانی از سوی اعضا نیز بهانه‌ای برای معرفی کتاب‌های نویسندگان معاصر به حاضران شد و میهمان برنامه از ضرورت مطالعه آثار شاخص در این زمینه و لزوم کشف ظرافت‌های این نوشته‌ها برای مخاطبان سخن‌گفت و اندیشیدن در آثار مکتوب را گامی در مسیر موفقیت عنوان‌کرد.

گفتنی است، در این نشست، بیش از ۶۰ نفر از اعضای انجمن ادبی «آفرینش» حضورداشتند و طی آن ۱۱ اثر اعضای به‌قالب رسیده این مجموعه، مورد نقد و بررسی میهمان و دیگر حاضران قرارگرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =