کد خبر: 296652
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
بازدید 886
«سیدعلی میرافضلی» مهمان «حیاط خلوت» شد

سومین نشست مجازی انجمن ادبی «حیاط‌ خلوت» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفسنجان با حضور سیدعلی میرافضلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مربیان و اعضای کانون در سراسر کشور فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری خودشان را در فضای مجازی ادامه می‌دهند.

این در حالی است که، در نشست مجازی انجمن ادبی حیاط خلوت که ۲۲ فروردین ۹۹ تشکیل شد، سیدعلی میرافضلی شاعر و پژوهشگر، محسن روحی مدیرکل، نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان مهمان گروه مجازی این انجمن به سرپرستی زهرا قدیری مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفسنجان شدند.

بنابر این خبر، در این نشست مجازی که اشعار هفت عضو انجمن مورد نقد وبررسی قرار گرفت میرافضلی شاعر و پدیدآورنده شانزده کتاب و یکصد مقاله ادبی که بیشترین پژوهش‌هایش را در زمینه رباعی و شعر کوتاه انجام داده و در حوزه تصحیح دیوان شاعران قدیمی نیز فعالیت داشته‌است بیان داشت:« شاعر باید نگاهش به عناصر بومی باشد. چیزی که به آن رنگ محلی می‌گویند. مثلا تفاوتی بین شاعران کویری با شاعران مناطق شمالی محسوس باشد. این نگاهی است که در نقد ادبی قدیم هم تا حدودی بوده است.

نگاه دیگر این است که ما از همه سرمایه‌های معنوی و تصویری موجود در جهان پیرامون‌مان و نه فقط عناصر بومی استفاده کنیم.»

همچنین ایشان در تشریح اشعار دیگر اضافه کرد:« استفاده از وزن نیمایی حسنی که دارد؛ ایجاد ریتم محسوس در شعر است. بحث ایجاز هم باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی ترفندهای زبانی می‌تواند جای کمبود تصویر را پر کند.»

شاعر کرمانی در ادامه گفت:«هر اثر اجزایی دارد که در کنار هم باید ساختار کلی شعر را شکل بدهند. ضعف در هر جزء باعث ضعف ساختار کلی می‌شود. در رابطه با غزل هم که قالبی دیرینه‌سال و پر از غول‌های بزرگ است، امروزه خلاقیت و نوآوری روح آن را می‌سازد.»

 بر همین اساس، سمیه یاوری کارشناس ادبی کانون کرمان نیز در رابطه با اشعار بچه‌های انجمن ادبی حیاط خلوت گفت:« شعر باید مثل یک پازل کامل شده باشد. هر تکه از پازل جای خودش قرار بگیرد و تکه‌های اضافی که نقشی در تکمیل آن ندارند، حذف شوند. ابتدا باید واژه‌ها را چرخاند، بالا و پایین کرد و زیر و بم‌شان را بررسی کرد و بعد دست به انتخاب زد و هر چقدر این تکه‌ها با هم تناسب و نزدیکی بیشتری داشته باشند، شعر چفت و بست محکم‌تری پیدا می‌کند.»

سیدعلی میرافضلی مهمان افتخاری انجمن با بیان اینکه:« همه شعرهایی که امروز دیدیم و خواندیم، نکات مثبت زیادی داشتند و امیدوارکننده و شوق برانگیز بودند و معلوم است که اغلب بچه‌ها شعر را جدی گرفته‌اند و برای‌شان ضرورت است، مطالعه آثار ارزشمند، تن سپردن به نقد و رضایت ندادن به موفقیت‌های کوچک را باعث پیشرفت بیشتر شاعران نوجوان دانست.»

شایان ذکر است که انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۷۴ با جلسات نقد و بررسی آثار کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کرده است و استان کرمان که از استانهای پیشرو در کشور بوده است، در حال حاضر هفت انجمن ادبی فعال ویژه نوجوانان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =