کد خبر: 296817
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
خداحافظی با خالق «قدم یازدهم»

سوسن طاقدیس نویسنده کتاب‌های خردسال، کودک و نوجوان در نخستین شب ماه مبارک رمضان ادبیات کودک و نوجوان ایران را تنها گذاشت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده که با آثار خواندنی در حوزه‌ی خردسال میان مخاطبان کوچک و بزرگ خود شناخته می‌شود، صبح جمعه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

طاقدیس که با اثر خواندنی «قدم یازدهم» برگزیده‌ی بیست‌وسومین دوره‌ی کتاب سال ایران شد، در سال ۱۳۳۸ در شیراز متولد شد و فعالیت حرفه‌ای خود را با نشریه‌ی کیهان بچه‌ها آغاز کرد. وی طی سال‌های فعالیت خود علاوه بر همکاری با نشریات کیهان، سروش، گروه مجلات رشد و... تالیف کتاب‌هایی برای خردسالان، کودکان و نوجوانان را آغاز کرد و به عضویت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در آمد.

طاقدیس که در سال ۱۳۸۵ برای کتاب «شما یک دماغ ندیدید؟» موفق به دریافت جایزه‌ی پروین اعتصامی شد، پیش‌تر طی گفت‌وگویی درباره‌ی دیدگاه‌های خود نسبت به ادبیات کودک گفته بود: «گفتن در مورد این‌که جهان‌بینی من چگونه است، خیلی طول می‌کشد. فکر می‌کنم تا جایی که می‌توانم، سعی می‌کنم که جهان‌بینی‌ام هر چیزی باشد به‌جز آن چیزی که واقعیت نیست. دوست دارم به واقعیت‌های زندگی پی ببرم و اگر بتوانم، آن‌ها را برای بچه‌ها بازگو کنم. خیلی چیزها در پس‌زمینه ذهن من است که نمی‌توانم بگویم و خیلی چیزها هم بوده که توانسته‌ام برای بچه‌ها بگویم. بعضی از چیزهایی که نتوانسته‌ام بگویم به این خاطر است که فکر می‌کنم نویسنده‌های دیگر این‌جوری که من فکر می‌کنم، فکر نمی‌کنند.»

این نویسنده تالیفات متعددی در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته است که از این میان می‌توان به کتاب‌های «بازی اهریمن» و «بیژن و منیژه» از مجموعه نامه‌ی نامور، «سفر به سوی خدا» از مجموعه نگران پروانه‌ها، «شب و شیطان و شمشیر» از مجموعه اختران، «دختری دارم، شاه نداره»، «لی لی زی، بیا بازی»، «ده پرنده‌ی زرد و سبز و آبی» و «و خدا پاسخ داد» اشاره کرد.

«قدم یازدهم» اثر برگزیده‌ی این نویسنده در بیست‌وسومین دوره‌ی کتاب سال ایران روایت شیر کوچکی است که در باغ‌وحش به دنیا آمده است و پشت میله‌های قفس آهنی تنها فرصت راه رفتن به اندازه‌ی ده قدم را دارد، تا آن که یک روز نگهبان باغ‌وحش یادش می‌رود در قفس را ببندد و آن وقت شیر کوچک فرصت انتخاب برای به‌دست آوردن آزادی را دارد. این کتاب تاثیرگذار به زبان‌های انگلیسی و کردی و در قالب کتاب الکترونیک منتشر شده است و به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا در قالب انیمیشن در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

همچنین کتاب «یکی بود» دیگر اثر خواندنی این نویسنده تاکنون به ‌صورت کتاب الکترونیک فارسی و انگلیسی و کتاب با خط بریل به دست مخاطبان رسیده است.

لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۹، لوح تقدیر دانشگاه الزهرا برای‌ مجموعه‌ی فعالیت‌های هنری، لوح سپاس جشنواره‌ی رشد در سال ۱۳۸۲، شما یک دماغ زرد ندیدید، جایزه‌ی پروین اعتصامی در سال ۱۳۸۴ و جایزه‌ی کتاب سال شهید غنی‌پور در سال ۱۳۸۹ دیگر افتخارات این هنرمند بود.

خانواده‌ی بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گذشت این نویسنده‌ی توانمند را به جامعه‌ی ادبی ایران و بازماندگان این هنرمند گران‌قدر تسلیت می‌گوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =