گزارشی از " انجمن فیلمسازان نوجوان کلاکت" یا " سینما گران نوجوان کلاکت" استان کردستان

در سال گذشته اعضای کارگاه پویانمایی مجتمع فرهنگی هنری سنندج برنامه های مختلفی در زمینه فیلمسازی را در کنار فعالیت پویانمایی و با هدف بالارفتن سطح آگاهی تجربه کرده اند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در سال 1392 کارگاه یک روزه فیلمنامه نویسی و کارگردانی با حضور مدرس و  فیلمساز کردستانی (سیاوش ساعدپناه) که در جشنواره هایی از قبیل جشنواره فیلم رشد و جشنواره های خارجی خوش درخشیده است، برگزار گردید .

برگزاری دوره فیلمنامه نویسی و کارگردانی با همکاری انجمن سینما جوان در سال 1394 که اعضا با مدرسان مطرح انجمن در زمینه فیلمنامه نویسی و کارگردانی(بختیار لحیمی) و تصویربرداری (زانیار لطفی) تمریناتی را به صورت فشرده در یک هفته انجام داده و در نهایت با نوشتن فیلمنامه موفق به کارگردانی 4 فیلم کوتاه خود شدند. که یکی از این فیلم های کوتاه با عنوان "اتو" به المپیاد فیلم نوجوانان راه یافت. شناخت اعضا با ایده پردازی، داستان و فیلمنامه که در کارگاه پویانمایی جهت انجام این فعالیت ضرورت دارد پل ارتباطی میان پویانمایی و فیلمسازی شد تا در قدمهایی که برمی داریم گذری هم به دنیای فیلم و فیلمسازی داشته باشیم.

با توجه به ارسال " آیین نامه اجرایی انجمن های نوجوانان " از سوی معاونت فرهنگی در سال 1397 و اشاره به انجمن فیلمسازان نوجوان درعناوین انجمن های نوجوانان کانون و در استای اهداف کلی اداره کل آفرینش‌های هنری در سوم آبان ماه 1397  " انجمن فیلمسازان نوجوان کلاکت " افتتاح شد تا بستر مناسبی جهت رشد و توسعه هنر فیلمسازی در میان نوجوانان کانونی فراهم آمده و آنها را هرچه بیشتر با هنر هفتم آشنا کرده و در این راستا فعالیت داشته باشند.

برنامه ریزی برای انجمن و فعالیتهای انجام شده در انجمن فیلمسازی از همان روزهای اول و همانگونه که در برنامه افتتاحیه بیان شد آشنایی اعضا با مراحل فیلمسازی از " ایده تا تولید" در نظر گرفته شد.

برنامه ریزی انجمن جهت بالا بردن سواد فیلمسازی در اعضای انجمن ، آشنایی با مراحل فیلمسازی ، تجربه ساخت فیلم کوتاه و همچنین توان نقد فیلم برای اعضا در نظر گرفته شد.

در همین راستا طی برگزاری 10 جلسه حضوری انجمن و یک جلسه به صورت مجازی ( با توجه به شیوع ویروس کرونا) اعضا چند شیوه ایده یابی ، نوشتن داستان، نوشتن فیلمنامه و سکانس بندی، آشنایی با نماها و آشنایی با دوربین تصویربرداری را تجربه کردند.

مهمانانی که به جلسات انجمن دعوت شدند از اساتید مطرح فیلمسازی و فیلمسازان جوان کردستانی بودند. دعوت از دکتر جلال نصیری فیلمساز و منتقد با تجربه در دو جلسه و همچنین حضور ئاکو زندکریمی و نوید زارع از فیلمسازان مطرح و جوان سنندجی که از اعضای قدیمی کانون نیز هستند زمینه را جهت طی مراحلی از فیلمسازی و اشنایی با این مراحل فراهم آورد. همچنین از میان اعضا آماده بودن حداقل 10 فیلمنامه جهت دکوپاژ و در نهایت تولید فیلم ، انگیزه را برای دیگر اعضای انجمن و مرکز فراهم آورد تا در کنار دوستانشان به فعالیت فیلمسازی رونق بخشند.

از دیگر فعالیتهای اعضای علاقه مند به فیلمسازی، حضور 15 عضو کودک و نوجوان به عنوان داور استانی در اکران همزمان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان است و نتیجه لذت بخش این داوری انتخاب فیلم" قطار آن شب "که در اصفهان هم همان فیلم انتخاب شد، و  از رشد و توان نقد اعضا و نتیجه مطلوب انجمن به شمار می آید.

لازم به ذکر است، با توجه به شیوه نامه سال 1397 ، عنوان انجمن " انجمن فیلمسازان نوجوان کلاکت" در نظر گرفته شد. اما براساس کتاب کار معاونت فرهنگی  سال 1399 ، و عنوان کردن سینماگران نوجوان ، در گزارش توصیفی  جلسات انجمن عنوان ها را تغییر داده و به اسم " سینما گران نوجوان کلاکت" اشاره شده است.

در پایان لازم به یاآوری است، در راستای برنامه ها و کارگاه های مجازی ، سعی برآن داشته تا جلسات انجمن جهت تداوم برنامه های انجمن و حفظ اعضای علاقه مند، برگزار شده و در این خصوص برنامه هدفمند در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =