کودکان و نوجوانان دهدشت  با ادبیات فولکلور آشنا می شوند

قصه ابزاری توانمند برای آشنایی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ادبیات عامه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان،طرح آشنایی با ادبیات عامه در مرکز فرهنگی هنری دهدشت اجرا می شود.
بر این اساس فرحناز رحیمی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری دهدشت با بیان اینکه آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات فولکلوریک از جمله ضروریات آموزش به این قشر است افزود: آشنایی با ادبیات و زبان محلی از جمله برنامه های موثر در بازیابی هویت فرهنگی اقوام مختلف است.
وی در این باره افزود: با توجه به اینکه بخشی از فرهنگ عامه در ادبیات محلی نهفته است و بهره گیری از نمایه های بومی در واژه سازی و واژه گزینی در آن اتفاق می افتد ادبیات عامه می تواند نقش موثری در پایداری هویت و فرهنگ بومی اقوام مختلف داشته باشد.
رحیمی اظهار داشت: در این طرح مربیان  با استفاده از قصه های بومی محلی، افسانه‌ها، داستان‌ها، ضرب المثل‌ها، تاریخ شفاهی و باورهای عامیانه، رسوم خاص گذشتگان و ادبیات عامیانه را برای کودکان و نوجوانان تبیین می کنند.
مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری دهدشت افزود: بخش بزرگی از فرهنگ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از این افسانه ها در برگزرفته شده است که در بر گیرنده آرزوها و تجربیات خوش و ناخوش این سرزمین است که سینه به سینه نقل شده است.
وی با اشاره به رواج تکنولوزی و رسانه، تلویزیون و اینترنت و فاصله گرفتن  نسل حاضر از قصه و افسانه‌های محلی ابراز داشت:  اکنون در شرایط بیماری کرونایی و استفاده بیشتر از فعالیت‌های مجازی تصمیم گرفتیم جهت آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم و افسانه‌های محلی؛ به قصه‌گویی مجازی بپردازیم و پدران و مادران و اعضا را در این فعالیت مهم شرکت داده و اقدام به جمع آوری و قصه های فولکلور کنیم. (عکس آرشیوی می باشد)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =