معرفی کتاب‌های مناسب از سوی کانون یک ضرورت است

یک مروج کتاب‌خوانی در روستاها معتقد است قصه‌گویی و کتاب‌خوانی از مهم‌ترین ابزار برای رشد کودک و نوجوان است که کانون پرورش فکری با برگزاری جایزه کتاب ماه و سال می‌تواند به این امر کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسماعیل آذری‌نژاد، با بیان این‌که معرفی کتاب‌های مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان از سوی منابع معتبر امری لازم و مهم است، گفت:‌ معرفی کتاب‌های مناسب از طرف نهادها و موسسه‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سابقه‌ای طولانی در ادبیات کودک و نوجوان دارد یک ضرورت است و کمک می‌کند نویسندگان و مترجمان برای تولید محتوای خوب و باکیفیت ترغیب شوند. همچنین شرایطی را ایجاد می‌کند تا نویسندگان سمت هر موضوع و ناشران سراغ هر کتابی نروند.

این فعال فرهنگی در حوزه ترویج قصه‌گویی و کتابخوانی برای کودک و نوجوان، افزود: در رابطه با شناخت آثار مناسب ممکن است خانواده‌ها، مربیان و حتی معلمان آشنایی کافی و لازم با کتاب‌های خوب نداشته باشند، به همین خاطر لازم است گروه‌ها و افراد معتبر کتاب‌های مفید و مناسب برای کودک و نوجوان را به مخاطبان و آن‌ها که نیاز به کتاب برای این گروه سنی دارند، معرفی کنند. بنابراین راه‌اندازی این جایزه از طرف کانون به عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان تولید فرهنگی برای کودک و نوجوان، حرکت خوبی است که به شناسایی کتاب‌های برتر در حوزه کودک و نوجوان کمک می‌کند.

داور فصل بهار نخستین جایزه کتاب ماه و سال با تأکید بر توجه به نیاز تمام مخاطبان کودک و نوجوان در تولید آثار مکتوب بیان کرد: متولیان این جایزه باید نیاز همه کودکان و نوجوانان را در نظر بگیرند و همان‌طور که به نیازهای یک کودک شهری توجه دارند، کودک روستایی هم در نظر داشته باشند. به‌طور طبیعی این کودکان یک اشتراک‌هایی با یک‌دیگر دارند و این می‌طلبد که اگر من نویسنده کتابی تولید می‌کنم برای جذب مخاطب، آن اشتراک‌ها را بیشتر در نظر داشته باشم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بعضی از کتاب‌ها بسیار شهری‌زده هستند و تنها نیاز کودکان شهری را در نظر می‌گیرند. کانون به عنوان یک متولی در تولید و معرفی کتاب کودک و نوجوان در سطح کشور، باید به این موضوع توجه داشته باشد تا نیاز این کودکان فراموش نشود .

آذری‌نژاد با اشاره به علاقه‌مندی خود به کتاب گفت: من از کودکی اهل مطالعه و کتاب بودم و لذت کتاب را در زندگی‌ شخصی خودم دیده‌ام. از طرفی کودک نیازهایی دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند ابزار است و به نظر من بهترین ابزار برای این نیاز و رشد کودک، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، بازی، نقاشی و یک سری فعالیت‌های هنری است که اگر امکان انجامش برای کودک و نوجوان فراهم باشد حتما می‌توان آینده خوبی برای او متصور شد. کانون پرورش فکری با برگزاری جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان می‌تواند به این امر کمک کند.

یادآوری می‌شود مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان جایزه کتاب ماه فصل بهار کانون روز دوشنبه ۲۷ مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =