کد خبر: 299111
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
بازدید 159
سایه‌بازی، تجربه مشترک دوران کودکی است

سایه‌بازی، تجربه‌ی مشترک روزهای کودکی انسان‌هاست و ریشه در دوران غارنشینی بشر دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبت‌های محسن اکرمی، در سومین نشست مجازی اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

این نویسنده و کارگردان طی این جلسه برخط که با همراهی بیش از ۱۰۰ عضو این انجمن صورت‌گرفت، «جادوی سایه‌ها» را محور صحبت‌های خود قرارداد و نمایش‌ عروسکی سایه‌ای را یکی از شیوه‌های جذاب، رایج و تجربه مشترک روزهای کودکی بشر توصیف‌کرد.

میهمان سومین نشست مجازی اعضای انجمن مجازی کانون گیلان درعین‌حال، پیشینه‌ی این هنر را در روزهای غارنشینی انسان و پیش از ساخت عروسک جستجوکرد و افروختن آتش در غار و نقش‌بستن تصاویر بر دیواره‌ها را نقطه‌ی آغاز نمایش‌سایه‌ای عنوان‌کرد.

او درهمین‌حال، تعریفی جامع از نمایش عروسکی سایه ارایه‌داد و با اشاره به گستره‌ی اجرای آن در جهان امروزگفت: بیش‌از ۲۰ کشور در این زمینه فعالیت چشمگیری دارند و این هنر درشرق دور، جنوب شرقی آسیا و آسیای میانه، از اقبال افزون‌تری برخورداراست.

ادامه‌بخش این نشست مجازی به شیوه‌های ساخت جعبه‌های سایه(شادوباکس) اختصاص‌داشت و اکرمی با بهره‌گیری از تصاویر و فیلم‌های آموزشی، درمسیر انتقال آموزه‌ها به کارشناسان، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان حرکت‌کرد.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران و تاکید بر این مهم که الهام‌گرفتن از فرهنگ بومی محلی و نمادهای محل زندگی، نقش غیرقابل انکاری در خلق آثار خلاقانه و مخاطب‌پسنددارد، پایان‌بخش این جلسه برخط‌به‌شمارمی‌رفت.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =