کد خبر: 299931
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
هفدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان

هفدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان روز یک شنبه ۳۰شهریور ماه با حضور عاطفه رنگ آمیز طوسی، در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، این انجمن با محوریت نقد و بررسی آثار اعضاء و با حضور عاطفه رنگ آمیز طوسی شاعر و کارشناس میهمان انجمن، میترا شجاعی مقدم مسئول انجمن ادبی، الهام فلاح مربی ادبی و دبیر انجمن، با همراهی ۱۳ عضو انجمن از ساعت ۱۷الی ۱۹ برگزار شد.

در این انجمن شعرهای رضا منصوری، پویا غلامی و پریا خیاط مقدم نقد و بررسی شد.

عاطفه رنگ آمیز در نقد شعر رضا منصوری گفت: «تصاویر، ایده و عاطفه‌ این شعر متناسب با معنا و مفهومی که شاعر در پی بیان آن بوده، هستند اما شاعر ابتدا باید تکلیف خود را با قالب شعر مشخص کند. مطالعه‌ عمیق رباعی‌ها، دوبیتی‌های کلاسیک و معاصر می‌تواند به شناخت و هم چنین درک صحیح شاعر از این قالب‌ها که به نظر می‌رسد به آن علاقه‌مند است، منجر شود.»

رنگ‌آمیز سپس مطالعه و مداقّه درآثار چند تن از رباعی سرایان کلاسیک و معاصر از جمله عطار، خیام، اوحدالدین کرمانی، سید حسن حسینی، قیصر امین پور، بیژن ارژن و جلیل صفربیگی را پیشنهاد کرد.

کارشناس مهمان انجمن در نقد شعر پویا غلامی گفت: بسیار خوب است که شاعران نوجوان، آثار کلاسیک را مطالعه می‌کنند. این شعر یادآور شعری است از مولانا؛ من با این گونه طبع آزمایی‌ها موافق هستم اما تکرار مداوم آن را نه می‌پسندم و نه توصیه می‌کنم زیرا ناخودآگاه متأثر از ذهن و زبان شاعران دیگر می‌شود و شاعر از بیان حرف خود باز می‌ماند.

در ادامه رنگ آمیز طوسی استفاده از آرایه‌ی تضمین را پیشنهاد کرد و افزود: «تضمین با تنوعی که ایجاد می‌کند باعث آراستگی سخن شاعر می‌شود، به ایجاز کمک می‌کند و اطلاع و آگاهی شاعر از عرصه‌های مختلف کلام را به مخاطب نشان می‌دهد و او با کمک گرفتن از سابقه‌ ذهنی خود  درباره‌ آن محتوا و اشارات می‌تواند بهتر و عمیق‌تر شعر را درک کند.»

کارشناس مهمان انجمن سپس در نقد آخرین اثر که شعر سپیدی از پریا خیاط مقدم بود عنوان کرد: «اثر این شاعر، شعر موفقی است. چیدمان کلمات بسیار مناسب است و به  افزایش ضرباهنگ آن کمک کرده است و اوج موفقی هم دارد. در قسمت‌هایی از شعر حشو وجود دارد که اگر رفع شود علاوه بر روانی و ایجاز هر چه بیشتر کار، احوال درونی شعر را نیز سبک و آن را خوش خوان‌تر خواهد کرد. این شعر دارای تصاویر هنرمندانه و خلاق است.

ضمن این‌که شاعر ارتباط خود را با تصاویر ذهنی حفظ کرده و آن را به شکل عینی به مخاطب انتقال داده است. یکی از امتیازات این شعر ویژگی غافلگیر کنندگی آن است که برای اشعار موجز، بسیار سودمند است و سبب حظ ادبی مخاطب از شعر خواهد شد.»

هفدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان در ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =