پرهیز از بازی‌های زبانی، لازمه‌ی سُرایش شعر جهانی

سُرایش شعر جهانی و انسانی، نیازمند فاصله‌گیری از حوزه‌ی بازی‌های زبانی و نجواهایی است که عمیقاً شاعرانه نیستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این مطلب، گویای بخشی از دیدگاه‌های مهدی مردانی، شاعر و منتقد ادبی کشور در نشست مجازی اعضای انجمن شعر آفرینش کانون استان گیلان است.

مردانی طی این نشست که با هدف هم‌نشینی نوجوانان عضو کانون با صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات و بهره‌گیری از دیدگاه‌های اهل قلم صورت‌می‌گیرد، افزود: شعر ساختارمند، بهره‌گیری از زبان امروز، شنیدن حرف‌های تازه و دریافت مطالب با زبانی موجز، خواسته‌ی‌ این روزهای علاقه‌مندان به ادبیات به‌شمارمی‌رود و برای رسیدن به این هدف لازم‌است از رخدادهایی که عمیقاً شاعرانه نیستند و صرفاً نجواهایی را شاعرانه‌می‌کنند، دوری‌کرده و با خلق دنیای واژگانی، زمینه را برای نزدیکی به ساحت شعر امروز فراهم‌کنیم.

این شاعر و منتقد ادبی کشور در عین‌حال شاعرانگی، رعایت فاصله با نثر و زبان گویش و تصویر مفاهیم در واژه‌ها را لازمه‌ی دست‌یابی به این مهم عنوان‌کرد و افزود: لمسِ هستی، بهره‌گیری از تجربه‌های شخصی و استفاده از واژگان ساده و روان، نقش مهمی در نیل به این هدف دارد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین ادامه سخنان خود را به اربعین حسینی و دشواری‌ سرایش شعر آیینی اختصاص‌داد و گفت: اغلب در این حوزه با روایت تاریخی غیر قابل تغییر روبروهستیم و ممکن‌است با هر اشتباه، متهم به وهم، تخیل و تحریف شویم.

شاعر مجموعه‌ی شعر«پشت پرده ملکوت»، راه‌کارهایی نیز برای ورود به این عرصه ارایه‌داد و شاعرانگی، پرهیز از روایت ساده و خطی و درعین‌حال،  برجسته‌سازی زبان و کشف زوایای جدید شاعرانه را از جمله این شیوه‌ها عنوان‌کرد.

ترانه‌سرایی و ظرافت‌های پرداختن به این مهم، دیگر موضوع‌ مطرح شده در نشست مجازی اعضای انجمن شعر آفرینش بود و مردانی با بیان این‌که ترانه، عرصه‌ی مناسبی برای بهره‌گیری از صنایع ادبی و پیچیدن شعر در پرده‌ و لایه‌های ادبی نیست، اظهارکرد: آن‌چه در این مسیر لازم و ضروری به نظرمی‌رسد، یافتن لحظه‌های ناب شاعرانه در زبان کوچه و بازار و توجه به‌علاقه‌مندان است.

وی هم‌چنین، ارتقای آگاهی و سلیقه مخاطبان ترانه و جلوگیری از فرود زبان شعری شاعر را رسالت فعالان این حوزه ارزیابی‌کرد و توجه به این امر مهم را یک ضرورت خواند.

نقد و بررسی آثار اعضای کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری استان گیلان و ارایه‌ی راه‌کارهای مناسب برای ارتقای کمی و کیفی این آثار، ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه مهدی مردانی قرارداشت.

وی در این میان با نویدبخش توصیف‌کردن آثار اعضای کانون گیلان گفت: مطالعه اشعار شاعران، آشنایی افزون‌تر با وزن و قافیه شیوه‌های جاگذاری واژه‌ها در شعر، نقش غیرقابل انکاری در افزایش آگاهی‌های ادبی  و ارایه‌ی آثاری فاخردارد.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز  از جمله حاضران این نشست مجازی بود که به ارایه‌ی گزارشی از عملکرد انجمن ادبی آفرینش از سال ۱۳۸۷ تاکنون پرداخت و دعوت از یکصد شاعر، نویسنده و فعال ادبی و فرصت‌سازی برای هم‌نشینی اعضا با صاحبان قلم و اندیشه را دست‌آوردی مهم و مانا عنوان‌کرد.

او هم‌چنین از حضور مدیرکل کانون استان گیلان، میهمان برنامه و اعضای انجمن ادبی آفرینش در این نشست قدردانی‌کرد و همراهی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را ارزش‌مند خواند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =