آیین پایانی مسابقه نقاشی «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» مجازی برگزار شد

آیین پایانی مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی شامگاه روز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این آیین برخط (آنلاین) پیش از معرفی برگزیدگان معاون فرهنگی کانون، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی و مدیرکل کانون این استان در سخنانی به بیان اهمیت برگزاری این رویداد پرداختند.
هنر نقاشی به بچه‌ها شجاعت می‌دهد تا از ناشناخته‌ها ترس نداشته باشند
محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون در این آیین مجازی گفت: امروز دنیا در حال مبارزه با مساله‌ای به نام بیماری همه‌گیر کرونا است.
وی افزود: هم‌زمان با شیوع کرونا موضوع بهداشت فردی و شست‌وشوی دست‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرد و پزشکان در کنار قرنطینه خانگی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل قطع چرخه انتقال این بیماری عنوان کردند.
معاون فرهنگی کانون ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از سازمان‌های دوست‌دار کودک که همواره تلاش می‌کند کودکان را با کتاب، ادبیات، فرهنگ و هنر آشنا ‌کند، تصمیم به برگزاری مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» با هدف فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت فردی گرفت.
زمردیان یادآور شد موضوع این مسابقه «بهداشت دست‌های من» با موضوع‌های لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها، خوراکی‌ها، خانواده، دوستان، خانه، شهر و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و دست‌هایی که مراقب سلامتی هستند مانند پدر، مادر، پزشکان، پرستاران و تمام فعالان این حوزه تعیین شد.
او هم‌چنین در این سخنرانی که فیلم آن به صورت مجازی پخش می‌شد، خطاب به بچه‌ها اظهار داشت: ما از دریچه نقاشی‌های زیبای شما به دنیای خیال و رؤیاهایتان سفر کردیم و از دیدن نگاه نو و خلاق شما لذت بردیم. ما خوب می‌دانیم  نقاشی، یک دوست مهربان و همیشگی برای شما کودکان است. نقاشی به شما کمک می‌کند تا فکر و احساستان را با ما در میان بگذارید. نقاشی به شما شجاعت می‌دهد تا از چیزهای ناشناخته ترس و واهمه‌ای نداشته باشید و برای مشکلات راه‌حل‌های خوب پیدا کنید.

نقاشی عاملی مؤثر برای آموزش صحیح برخورد با بیماری‌ها است
بی‌بی‌طاهره طهماسبی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در آیین پایانی مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» گفت: شیوه صحیح مواجهه با بیماری را می‌توان به شیوه‌های دوست‌داشتنی و مؤثر و با استفاده از زبان خلاق و لطیف هنر نقاشی، به کودکان آموزش داد.
وی در این آیین که با رعایت کامل  شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره پنج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد برگزار شد، افزود: سلامت کودکان و نوجوانان، از موضوع‌های مهم کنوانسیون حقوق کودک است که به تفصیل در ماده  ۲۴ پیمان‌نامه حقوق کودک به آن پرداخته شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی در ادامه یادآور شد: در جهان امروز همواره عوامل متعددی سلامت کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما همه می‌دانیم که هر بحران و اتفاق تلخ می‌تواند فرصتی برای یادگیری و آموختن چیزهای جدید، امکانی برای مهربانی کردن، تاب‌آوری و ساختن جامعه‌ای بهتر و شایسته‌تر باشد و از آنجا که کودکان و نوجوانان امروز ما، اداره‌کنندگان و عاملان قدرتمند تغییر و تحول در جامعه فردا هستند، داشتن اطلاعات درست از بحران‌های جامعه به آن‌ها کمک می‌کند در مسیر زندگی بهتر عمل کنند.
وی اضافه کرد: آموزش شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها از جمله دانسته‌هایی است که در مهار این معضل اجتماعی می‌تواند کمک کند.  
طهماسبی ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: با برگزاری «مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی»، می‌توان به شیوه‌ای دوست‌داشتنی و مؤثر و با استفاده از زبان خلاق و لطیف هنر نقاشی، آموزش صحیح برخورد با این بیماری را به کودکان یادآور شد.
وی با بیان اینکه با اعتقاد به این حقیقت که جهانی امن، پر از سلامتی و شادمانی و هوایی پاک برای نفس کشیدن، حق مسلم همه کودکان دنیاست، خاطرنشان کرد: وجود کودکان سالم در هر کشور، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای داشتن جامعه‌ای سالم در آینده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در پایان از تمامی کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این مسابقه قدردانی کرد و گفت: آرزو می‌کنم هر چه زودتر چهره زمین از ویروس کرونا، و هرگونه عامل بیماری و رنج و اندوه پاک شود.

تلاش کانون در زنده نگه‌داشتن خوبی، دوستی و مهربانی در دنیای کودکان است
ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی نیز در بخشی از این آیین گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همیشه در تلاش است خوبی، دوستی و مهربانی را در دنیای شما بچه‌ها زنده نگه دارد و ذهن و نگاه، شما را با فکرهای زیبا آشنا کند.
وی افزود: دنیا بدون لبخند کودکان و نوجوانان و بدون صدای بازی و شادی آن‌ها زیبایی‌اش را از دست می‌دهد.
زره‌ساز هم‌چنین خطاب به بچه‌ها ابراز داشت: با توجه به شرایطی که به‌خاطر بیماری کرونا در جهان و زندگی مردم به وجود آمده است تصمیم گرفتیم با کمک گرفتن از هنر نقاشی، با نگاه و ایده‌های خلاق شما در مورد بهداشت دست‌ها آشنا شویم به همین دلیل مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز کنترل عفونت بیمارستان‌های دانشگاه ژنو سوئیس، ویژه شما کودکان و نوجوانان خوب سراسر دنیا برگزار شد.
زره‌ساز در ادامه با اشاره به ارسال نزدیک به ۹هزار اثر نقاشی به دبیرخانه یادآور شد: این رویداد تبدیل به اتفاقی بی‌نظیر و شادی‌بخش و هیجان‌انگیز شد، نگاه خلاق و مهربان کودکان و نوجوانان باعث شد تا یک آفرینش رنگارنگ را تماشا کنیم و باور کنیم که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و نقاشی‌های زیبای شما ما را به ادامه این راه روشن، امیدوار کرد.  
او در پایان اظهار داشت: امروز اگرچه داوری در میان این‌همه نقش و رنگ و استعداد، کار بسیار سختی است، اما این مسابقه در مراسم اختتامیه خود، برگزیدگان نهایی‌اش را اعلام می‌کند.
لازم به یادآوی است در مسابقه‌ی نقاشی «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» حدود ۹هزار اثر از ۵ قاره جهان و ۲۷ کشور دنیا به دبیرخانه رسید که از این میان یک‌هزار و ۷۰۰  اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =