کد خبر: 301204
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
بازدید 154
آشنایی با مبانی سلفژ در انجمن سرود کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن سرود کانون پرورش فکری استان سمنان در سومین جلسه‌ی مجازی با مبانی سلفژ و نت‌خوانی آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سومین جلسه‌ی مجازی انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با دعوت از فرشید جعفری کارشناس‌مسئول کانون فارس، آهنگساز، نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی با موضوع «آموزش مبانی سلفژ و نت‌خوانی»، پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

جعفری با بیان این‌که گام اول در موسیقی، یادگیری نت‌های آن است، یادآور شد: هفت نت موسیقی، الفبای موسیقی نام دارند که از سمت چپ به راست نوشته می‌شوند.

مهمان انجمن سرود کانون استان سمنان در ادامه با اشاره به نت‌های هفت‌گانه‌، افزود: موسیقی از سکوت‌ها و کشش‌هایی تشکیل شده که به‌صورت منظم، کنار هم قرار گرفته‌اند تا بدانیم که یک آوا را در طول چه مدت زمانی اجرا کنیم.

وی هم‌چنین واحد اندازه‌گیری کشش‌های موسیقی را «نُت گِرد»، عنوان و اظهار کرد: این نت‌ها چهار ضرب دارد و خود به دو نت سفید تقسیم می‌شود که هرکدام از دو ضرب تشکیل شده‌ و خودِ این نت هم از دو نت سیاه و هرکدام با یک ضرب به‌وجود آمده است.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش درخصوص پنج خط حامل که به‌صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند مطالبی بیان و تصریح کرد: مجموع این خط‌ها یک خط موسیقی را تشکیل می‌دهند و نت‌ها یا روی این خط‌ها یا بین آن قرار می‌گیرند و از پایین به بالا شماره‌گذاری می‌شوند.

مهمان انجمن سرود کانون استان سمنان خاطرنشان کرد: روش اصولی و آکادمیک سرود، آموزش نت‌های موسیقی، اجرا با حنجره و به‌صورت چندصدایی در گروه‌های مختلف و پس از آن، گروه سرود یا کُرال یا هم‌سُرایان، شکل می‌گیرد.

گفتنی است؛ جعفری در بخشی از این جلسه با اشاره به مبانی سلفژ و تأکید بر این‌که نت‌های موسیقی با حنجره اجرا می‌شوند؛ ولی نوازندگان موسیقی، نت‌ها را با ساز اجرا می‌کنند با ارسال چند نمونه قطعات کُرال به تمرین با اعضا و چگونگی خوانش نت‌ها پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =