برگزاری نشست مجازی انجمن ادبی «آفرینش» در کانون گیلان/ ۴ اثر داستانی اعضای نوجوان نقد و بررسی شد

نشست مجازی انجمن ادبی داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با نقد و واکاوی ۴ اثر داستانی اعضای نوجوان به کارخودپایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، همه‌گیری ویروس کرونا، چندی است که رونقی دوچندان به انجمن‌های تخصصی کانون در بسترفضای مجازی بخشیده و فرصت‌سازی و استفاده از سرمایه‌های انسانی این مجموعه فرهنگی، بستری برای حفظ ارتباط سازنده میان کانون، اعضا و صاحب‌نظران عرصه‌های فرهنگ، ادب و هنر فراهم‌کرده است.

این حرکت سازنده این بار، با حضور و همراهی عالمه میرشفیعی، نویسنده و منتقد ادبی در نشست برخط اعضای انجمن ادبی «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان  به پیش‌رفت .

میرشفیعی در این نشست که به نقد و بررسی ۴ اثر داستانی اعضای کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی کانون گیلان اختصاص‌داشت، به نکات جامع و کاربردی در زمینه داستان‌نویسی پرداخت و زاویه‌دید، شخصیت‌پردازی، تعلیق و استفاده درست  و به‌جا از افعال را مهم ارزیابی‌کرد.

کارشناس ادبی کانون استان مازندران هم‌چنین، اهمیت توجه به  پیرنگ و زنجیره‌ی علت و معلولی را خاطرنشان‌کرد و دریافت علت‌های کنش و واکنش‌ شخصیت‌های داستان از سوی مخاطب را در گرو پرداختن به این امر دانست.

بومی‌گرایی در ادبیات و داستان‌های دو و چندزبانه،  ازدیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه این نویسنده و شاهنامه‌پژوه قرارگرفت و وی با مهم‌توصیف‌کردن این گونه داستان‌ها گفت: ارایه تصویری درست و متناسب با محل رخداد و تبیین تشابه و تفاوت‌های فرهنگ حاکم بر منطقه با دیگر اقوام، از اولویت‌های یک نویسنده در نگارش این گونه داستان‌ها  محسوب‌می‌شود.

او هم‌چنین طراحی، پرداخت مناسب و بازنمایی تفکر حاکم بر شخصیت‌های داستان و باورپذیری مطالب را دارای اهمیت ویژه دانست و با مهم دانستن واکنش‌های عاطفی خواننده اظهارکرد: تشریح روابط نقش‌آفرینان داستان می‌تواند به تحقق این هدف کمک‌کند.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های حاضران و تشویق اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مطالعه و حرکت در مسیر افزایش آگاهی‌ها، پایان‌بخش نشست مجازی انجمن ادبی داستان«آفرینش» بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =