فهم مشترک و داشتن اطلاعات،کلید اساسی برقراری ارتباط با افراد دارای نیازهای ویژه است

نشست تخصصی چگونگی رفتار با کودکان ونوجوانان معلول با حضور مربیان و مربی مسئولین و کارشناسان و مسئولین کانون استان با سخنرانی دکتر موسوی روانشناس تربیتی و رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام، به مناسبت گرامیداشت هفته معلولین ویژه برنامه های کانون ایلام از سیزدهم اذر به مدت یک هفته در حال برگزاری هستند.در همین راستا چگونگی برگزاری فعالیت فرهنگی،ادبی و هنری برای کودکان ونوجوانان معلول موضوع یک نشست تخصصی در کانون ایلام شد .براساس این گزارش  دکتر موسوی روانشناس تربیتی و رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان که برای مربیان و مربی مسئولین و کارشناسان مربوطه کانون ایلام در این نشست به عنوان  سخنران صحبت می کرد گفت: برقراری ارتباط با کودک آسیب دیده شنوایی از طریق روش های زبان اشاره و حروف گویا و برقراری ارتباط با افراد آسیب دیده بینایی از طریق آموزش جهت یابی و اموزش خط بریل و کتاب های صوتی امکان پذیر است.تلفیقی از این روش ها و استفاده از دیگر جنبه های هنر های تجسمی می تواند برای سایر گروههای آسیب دیده و حتی دانش اموزان عادی مفید باشد.کلید اساسی برقراری ارتباط با افراد دارای نیازهای ویژه فهم مشترک و داشتن اطلاعات لازم در خصوص نوع معلولیت آنها و ضعف ها و قوت هایشان است برای همین در برخورد اول دیدن توانمندی ها و بخشیدن اعتماد به نفس به آنها بدون در نظر گرفتن معلولیت اساس برقراری یک رابطه مثبت و تاثیر گذار است.کودک و نوجوان معلول خودش به خوبی می داند که معلول است بنابراین لازم است با او به گونه ای درست رفتار شود و فضایی در مرکز ایجاد کنیم که احساس وجود کند و در فعالیت های فرهنگی، ادبی و هنری  نقش و مشارکت و حضور داشته باشد.به اعتقاد دکتر موسوی مربیان کانون اگر بخواهند ظرف یک ماه می توانند رفتار با کودکان ناشنوا و نابینا را به خوبی یاد بگیرند و هر چند در کانون ایلام یک مرکز به عنوان مرکز ویژه معلولین نیز فعال هست و مربیان آن به خوبی از آموزش های کشوری و استانی برخوردار شده اند اما لازم است تمامی شما مربیان به این مهم بپردازید چرا که در هر شهرستانی کانون مرکز دارد و ممکن است این کودکان به شما مراجعه کنند.در این راستا فعالیت های مشترک در زمینه تولید محتوا و تلفیق سایر جنبه های هنری در تولید کلیپ های آموزشی و تهیه کتاب های صوتی و نیز اجرای مشترک داستان و سرود و قصه گویی توسط مربیان کانون و مربیان زبان اشاره آموزش  پرورش استثنایی  می تواند راهگشا باشد.

اهمیتی که کانون به  کودکان ونوجوانان دارای توانایی های ویژه می دهد از اختصاص یک مرکز به عنوان مرکز فراگیر ویژه  فعالیت برای این قشر از کودکان به خوبی پیداست و با تکیه بر همین مهم  برای روز جهانی معلولین ویژه برنامه هایی را در حال اجرا دارد. اهدای کتاب های ویژه نابینایان نیز به در این روز به کودکان ونوجوانان نابینا از طرف کانون ،قصه های مرتبط با موضوع توانستن و اراده انسان و دوستی و محبت برای ناشنوایان، از طرف کانون و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی ،ارسال کتاب های ویژه معلولین به صورت سیار و با همکاری مشترک کتابخانه سیار روستایی و پستی و مرکز فراگیر کانون استان به عنوان یک برنامه فرایندی و با دوام که از روزسیزدهم آذر  کلیدآغازش زده شده است- - وبینار مجازی آموزشی برای مربیان مرکز فراگیروتمامی مسئولین مراکز با محوریت چگونگی برگزاری فعالیت برای کودکان ونوجوانان معلول با تدریس دکتر موسوی - کلیپ مشترک کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان وآموزش و پرورش استثنایی با موضوع توانایی ها ی کودکان ونوجوانان معلول از مهم ترین برنامه های این مناسبت رد کانون به شمار می رود.

توجه به مناسبت های ویژه در برنامه های کانون جایگاه خاصی دارد و در کنار برنامه های ثابت مراکز فرهنگی هنری کانون، برای مناسبت های ویژه نیز به عنوان یک مهم برنامه ریزی می شود.

کانون ایلام در کنار فعالیت دیگر مراکزش، یک مرکز را با عنوان مرکز فراگیر مختص خدمات به کودکان ونوجوانان دارای توانایی های ویژه قرار داده که مسئول این مرکز نیز به عنوان یکی از مهمانان ویژه در نشست شورای فرهنگی در این هم اندیشی سهیم شد.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است

در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =