مهرواره‌ها فرصت پرورش توانمندترین‌های ادبیات است

داوود امیریان، برگزاری مهرواره‌های داستان‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فرصتی برای پرورش بهترین‌ها در حوزه‌های ادبی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» افزود:در صورتی که این مهرواره‌ها تنها به معرفی نفرات منتخب بسنده نکند و از افراد توانمند با ارسال جزوه‌ها و تخصیص مربیان قابل و کارآمد حمایت جدی‌تری داشته باشند، می‌تواند حرکتی ارزشمند و قابل تقدیر تلقی شود.
مهرواره عنوان رویدادهای غیر رقابتی است که کانون جایگزین عنوان جشنواره‌های رقابتی کرده است.
نویسنده کتاب «حماسه آغاز می‌شود» در ادامه تاکید کرد: تلاش بر این است که کودکان و نوجوانان توانمند با معرفی بهترین کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای در حوزه داستان‌نویسی و فراهم‌آوردن شرایط حضور در همایش‌های تخصصی ادبی، تخصیص بهترین مربیان داستان‌نویسی و به طور کلی آموزش صحیح، مسیر آینده ادبی روشن‌تری داشته باشند.
نویسنده رمان «گردان قاطرچی‌ها» با اشاره به موضوع‌های متنوع این مهرواره که با توجه و تأکید بر مفاد اصول ۵۴ گانه کنوانسیون حقوق کودک، طراحی و اعلام شده بود گفت: این مهرواره برای من تجربه‌ای عجیب بود. از آن جهت تجربه‌ی عجیبی بود که متاسفانه درون‌مایه بعضی از این داستان‌ها بسیار تلخ رقم خورده بود. اگرچه که نویسندگان آن نوجوانان بودند و با توجه به گروه سنی‌شان انتظاری غیر از این می‌رفت.
عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن نویسندگان نوجوان کانون یادآور شد: در هر جامعه‌ای، کودکان و نوجوانان آیینه تمام‌نمای آن جامعه هستند. برخی از این داستان‌ها به بحث کودک همسری و موضوعات مشابه آن پرداخته بودند. در موضوع «آینده ساختنی است» که از موضوع‌های پیشنهادی این مهرواره بود، داستان‌های کودکان و نوجوانان نشان داد که آنان آینده روشنی را برای خود و جامعه متصور نیستند.
نویسنده کتاب «بهشت منتظر می‌ماند» گفت: ما در دنیایی پر از اضداد زندگی می‌کنیم. بچه‌ها به خوبی می‌توانند خود و جامعه را ببینند و با آدم‌های اطراف خود، همذات‌پنداری کنند. اغلب داستان‌ها، دارای لایه‌های پنهانی بودند که جا دارد، به آن‌ها توجه کرد.
امیریان تصریح کرد: البته بچه‌هایی هم بودند که به موضوع روز امروز یعنی کرونا ویروس پرداخته بودند و عمدتاً در قالب طنز به سراغ این موضوع مهم جهانی رفته بودند. من فکر می‌کنم جدا از این که بچه‌ها به سراغ چه موضوعی برای نگارش داستان‌هایشان رفته‌اند، این مسئله حائز اهمیت است که ما بتوانیم از افراد توانمند نه به صورت مقطعی که بر اساس برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت حمایت جدی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: من مطمئنم که جامعه ما، جامعه‌ای است که حافظ و سعدی کمی ندارد؛ اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان خود را بشناسیم و استعدادهای ذاتی آنان را پرورش دهیم.
یادآوری می‌شود مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» پاییز امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرجع ملی حقوق کودک برگزار شد. اسامی برترین‌های این مهرواره به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =