ادبیات سالم زندگی زیباتری برای نوجوانان می‌سازد

داور مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» معتقد است بچه‌ها با ادبیات می‌توانند احساسات ناخوشایند و ناراحتی‌هایشان را به نحوی جبران کنند و با ادبیات غنی نیازهایشان را مرتفع سازند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، افسون امینی افزود: مهرواره داستان‌نویسی با هدف توجه دادن مخاطب به دنیای پیرامون و آنچه پیش از این در زندگی به آن بی توجه بوده شکل گرفته است. نگاه کردن به آینده، دیدن زیبایی‌های زندگی، امید داشتن و یا توجه به خانواده و شکرگزاری برای آنچه که داریم، از مواردی است که مهرواره به آن توجه داشته است.
وی افزود: مهرواره داستان‌نویسی رویدادی است که با برگزیده شدن چند نفر خاص پایان نمی‌یابد، بلکه بیش‌تر به ارتقا دادن سطح نگاه مخاطب توجه دارد. ما در چند دهه اخیر معمولا جشنواره‌ها را داشتیم. جشنواره‌ها بچه‌ها را به یک فضای رقابتی می‌برند و بیشتر برد و باخت برایشان مهم می‌شود؛ اما در مهرواره‌ها بچه‌ها یاد می‌گیرند با هم تعامل داشته باشند و نقاط قوت و ضعف کار خود و دیگران را ببینند و در پایان خود را در سطح دیگران بالا بکشند، بدون این‌که دچار ناراحتی یا اذیت شوند.
داور مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» در مورد آثار خوانده شده برای داوری گفت: در مرحله دوم داوری 273 اثر به دست ما داوران رسید. همین‌که بچه‌ها دست به قلم می‌شوند و دغدغه نوشتن پیدا می‌کنند ارزشمند است. چند کار فوق‌العاده در آثار دیدم که به‌طور قطع اگر این بچه‌ها اهتمام داشته باشند و نویسندگی را دنبال کنند، در آینده جزو چهره‌های داستان‌نویسی خواهند بود.


امینی اظهار کرد: نکته‌ دیگر که در داوری آثار توجه‌ام را جلب کرد، دغدغه بچه‌ها نسبت به پدر و مادرهایشان بود. آرزو می‌کنم داستان‌ها صرفا تخیلات داستانی بچه‌ها باشد، وگرنه مشکلات و دغدغه‌هایی که این نویسنده‌های نوجوان در ارتباط با شخصیت‌های داستانی پدر و مادرهای داستان‌هایشان داشتند، کمی برای من نگران کننده بود؛ این‌که پایه‌ خانواده‌ها چه‌قدر متزلزل است و بچه‌ها چقدر از اختلاف‌ها و مشکلات خانوادگی پدر و مادرهایشان آسیب می‌بینند.
وی افزود: بعضی از بچه‌ها تخیل فوق‌العاده‌ای داشتند و موضوع‌هایی را در داستان‌هایشان دنبال کرده بودند که برای من شگفت‌انگیز بود و یاد می‌گرفتم که آدم‌ها چه‌قدر می‌توانند به دنیای داستان، متفاوت نگاه کنند. در مجموع داوری این مهرواره کار خوشایند و لذت‌بخشی بود و من خوشحال هستم از این که حدود 70 نفر از بچه‌ها به مرحله پایانی و چاپ اثر در یک مجموعه راه پیدا کردند و این حجم از کار برای بچه‌هایی که شاید در نقاط محروم هستند، جای خوشحالی دارد.
این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به بررسی آثار از نگاه اجتماعی بیان کرد: فکر می‌کنم این داوری‌ها به هر نویسنده‌ای کمک می‌کند تا دنیای مخاطبش را بهتر بشناسد، بداند مخاطبانش با چه دغدغه‌هایی مواجه‌اند و دنیای ذهنی آن‌ها چگونه شکل می‌گیرد.
داور مهرواره داستان‌نویسی با اشاره به شناور بودن مخاطب نوجوان بین کودکی و بزرگ‌سالی در آثار گفت: اگر حتی نمی‌دانستیم داستان‌ را یک نوجوان نوشته، کاملا فضای شناور بین کودکی و بزرگ‌سالی در داستان‌ها پیدا می‌شد. در جاهایی حرف‌های کاملا بزرگ‌سالانه و در جاهایی عاطفه کودکی هنوز وجود داشت؛ مثلا جمله‌هایی که احساس می‌شد هنوز کودکی با این آدم همراه است. این‌ها تجربه‌های جالبی است که یک نویسنده در داوری‌ها به دست می‌آورد.
وی با بیان این‌که مهرواره داستان‌نویسی بر اساس اصول پیمان‌نامه حقوق کودک طراحی شده است، افزود: این رویداد به فضای کلی دنیای کودکان و هدف کنوانسیون حقوق کودک کمک می‌کند، اصولا ادبیات به هر چیزی می‌تواند کمک کند؛ توصیه‌ من به همه پدر و مادرها و همه کسانی که با نوجوانان سر و کار دارند این است که برای اینکه با نشاط نوجوانی را سپری کنند، سراغ ادبیات بروند. ادبیات سالم زندگی زیباتری برای نوجوانان می‌سازد چراکه هیچ چیز به اندازه ادبیات سالم کمک کنده نیست و بچه‌ها با ادبیات می‌توانند احساسات ناخوشایند، ناراحتی‌هایشان را به نحوی جبران کنند و با ادبیات غنی نیازهایشان را مرتفع سازند.
یادآوری می‌شود مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» پاییز امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد. اسامی برترین‌های این مهرواره به‌زودی اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =