معرفی سه اثر برگزیده جایزه کتاب ‌ماه و سال کودک و نوجوان تابستان ۹۹

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر ماه، هر فصل و هر سال برترین کتاب‌های کودک و نوجوان را داوری و آن‌ها را به مخاطبان معرفی و البته به این آثار جایزه‌هایی مانند مرغک سیمین، مرغک زرین و... اهدا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جایزه با عنوان «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» قرار است به خانواده‌ها کمک کند که به راحتی بتوانند آثار مناسبی را برای مطالعه فرزندان‌شان انتخاب و خریداری کنند و از سویی ناشران کتاب کودک و نوجوان را مورد حمایت قرار دهد.
جایزه‌ای که هر ماه به یک نویسنده، شاعر یا مترجم یا در پایان هر فصل به یک ناشر اهدا می‌شود، مرغک سیمین نام گرفته است و شامل یک نشان با همین عنوان، تندیس، لوح و جایزه‌ی نقدی می‌شود و البته نشان مرغک زرین، تندیس، لوح و جایزه‌ی نقدی هم به کتاب سال تعلق می‌گیرد.
کانون این کتاب‌های برگزیده را که در گروه‌های داوری مختلف بررسی و انتخاب شده‌اند با شمارگان بالا در قالب «طرح تمیم» خریداری و به بیش از ۱هزار مرکز فرهنگی هنری خود در سراسر کشور ارسال می‌کند.
ارزیابی آثار منتشر شده در تابستان ۱۳۹۹ صورت گرفت و آیین اهدای جایزه‌های آن نیز روز ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.
گروه‌های کارشناسی این رویداد، ۵۵۱ عنوان کتاب از ۴۵ ناشر حوزه کودک و نوجوان را در چند مرحله بررسی و در پایان مرجان فولادوند، افسانه شعبان‌نژاد، مجید راستی، عبدالحکیم بهار و بابک نیک‌طلب ۵ داور نهایی از بین ۱۴ نامزد (۱۷ نسخه کتاب) دریافت جایزه، سه کتاب را حایز دریافت جایزه مرغک سیمین ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۹ معرفی کردند.
آثار برتر این جایزه را بیشتر بشناسیم:

«عید اومده عروسکا» برنده جایزه مرغک سیمین تیر ۱۳۹۹
اگر قصد دارید برای فرزند بالای چهار سال‌تان کتاب مناسبی تهیه کنید کتاب شعر «عید اومده عروسکا» برنده مرغک سیمین ماه تیر ۱۳۹۹ به شما پیشنهاد می‌شود.
این کتاب سروده خاتون حسنی و تصویرگری مرضیه قوام‌زاده از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شده است.
کودکان خردسال با ترانه‌های شفاهی مأنوسند و موسیقی شعرها بر آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. مجموعه شعر «عید اومده عروسکا»، از شعرهای زیبا و آهنگین و لطیفی شکل گرفته است.
جایزه مرغک سیمین این کتاب به دلیل زبان قدرتمند و یکدست، رعایت اصول بنیادین شعر، توجه به علایق، نیازها و مشکلات روز مخاطب، ترویج ارزش‌های انسانی اخلاقی و کتاب‌سازی مناسب به خاتون حسنی شاعر این کتاب. اهدا و البته از به‌نشر ناشر این کتاب نیز قدردانی شد.
این کتاب که در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده در ۱۲ صفحه و با قیمت ۱۰هزار تومان به مخاطبان عرضه شده است.

کتابِ داستان «زنبوره کجا، کجا؟» برنده مرغک سیمین مرداد ۱۳۹۹
داوران جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان جایزه مرغک سیمین مرداد ۱۳۹۹ را به زهره پریرخ نویسنده کتاب داستان «زنبوره کجا، کجا؟» که انتشارات «توت» آن را برای گروه سنی بالای چهار سال منتشر کرده است، اهدا کردند.
این کتاب یکی از آثار نویسنده حوزه ادبیات خردسال و کودک است که تصویرگری آن را سمانه قاسمی بر عهده داشته است.
کتاب «زنبوره کجا، کجا؟» با موضوع فرار یک زنبور، با آواها بازی و سعی می‌کند حس و عاطفه‌ی کودک را که به آواها حساس است، درگیر قصه کند. تکرار یک عمل و سوال و جواب در قصه برای مخاطب جذاب است.
نوآوری در فرم و محتوا، انتخاب واژه‌های مناسب با گروه سنی مخاطب، بهره‌مندی از تکنیک‌های جذاب روایی، کتاب‌سازی خلاق و همین‌طور تصاویری که کاملا در خدمت متن هستند از دلایل انتخاب این کتاب بوده است که موفق به دریافت جایزه مرغک سیمین کتاب ماه و سال کودک و نوجوان مرداد شد، ضمن این که کانون از ناشر کتاب نیز قدردانی کرد.
این اثر در ۲۴ صفحه و با قیمت ۲۵هزار تومان از سوی نشر «توت» منتشر شده است.

«چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» برنده مرغک سیمین شهریور ۱۳۹۹
اگر بالای ۱۲ سال هستید و گروه سنی‌تان «نونگاه» است یا قصد دارید برای فرزندتان کتاب مناسبی تهیه کنید «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» برنده مرغک سیمین ماه شهریور ۱۳۹۹ شده است.
این کتاب خارجی به قلم «پیت جانسون» و با ترجمه فریبا چاوشی از سوی انتشارات هوپا روانه بازار کتاب شده است.
جو و کلر پدر و مادری هستند که با هم مشکل دارند. وقتی پدر از خانه می‌رود و در واقع مادر به نوعی عذر او را می‌خواهد، بچه‌ها خیلی نگران می‌شوند و...
جایزه مرغک سیمین کتاب «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» به دلیل نثر، وفاداری مترجم به اصل اثر، زبان سالم و روان در ترجمه، رعایت قواعد و ویرایش و رسم الخط، توجه به نیاز مخاطب نوجوان به فریبا چاوشی مترجم اثر اهدا و البته از نشر هوپا ناشر این کتاب نیز قدردانی شد.
این رمان با تصویرگری نایجل بینز در ۲۵۶ صفحه و با قیمت ۳۶هزار تومان از سوی هوپا در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =