آشنایی با فن بیان در انجمن قصه‌گویی کانون سمنان

مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری سمنان در شانزدهمین‌جلسه‌ی مجازی با «فن بیان و معجزه‌ی قصه» آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، شانزدهمین‌جلسه‌ی مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «فن بیان؛ معجزه‌ی قصه»، روز یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ با دعوت از علیرضا آقایی نویسنده، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس، قصه‌گوی برگزیده و کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون ایلام در بستر فضای مجازی برگزار شد.

آقایی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان اظهار داشت: فن بیان، شاکله‌ی اصلی دارد که در تمام هنرهای وابسته به فن بیان، مشترک است؛ یعنی توان درست سخن‌گفتن، توان درست ادا کردن کلمات به‌علاوه‌ی لحن که بار معنایی را به مخاطب برساند.

وی در ادامه افزود: لحن، تصویرسازی قصه‌گو از کلمه است که اگر بتواند این تصویر را به مخاطب انتقال دهد به‌طوری‌که او هم تصویر قصه‌گو را دریافت کند و در ذهنش بسازد پس در انتقال لحن و احساس، درست عمل کرده‌است.

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان تأکید کرد: فن بیان برای یک وکیل، روان‌شناس، معلم، استاد دانشگاه، فروشنده، بازیگر، قصه‌گو، فردی که در جامعه زندگی می‌کند چه زن باشد چه مرد و در کل برای برقراری ارتباط با دیگران، بسیار بسیار پایه‌ مهم و حیاتی است و اگر بخواهیم فن بیان در قصه‌گویی را تقویت کنیم بایست به تمرین‌های تئاتری‌ها که تمرینات بسیار خوب و ویژه‌ای است رجوع کنیم.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای این‌که کلام تأثیرگذار باشد بایست روی تمرینات احساسی و تغییر حس در  بیان کلمات، تمرکز و به اصطلاح جادوی عاطفه را به آن اضافه کرد.

وی مقوله‌ی اصلی فن بیان را اجرای تمرینات اصولی و کاربردی، عنوان و خاطرنشان کرد: نفس‌گیری درست از طریق پرده‌ی دیافراگم باعث تقویت حنجره و کاهش استرس می‌شود.

مهمان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان با بیان این نکته که وقتی قصه‌گو فن بیان قوی داشته باشد دیگر مهم نیست چه قصه‌ای را برای چه مخاطبی بیان می‌کند، درخصوص مرز بین لحنِ کلامِ قصه‌گو برای روایتِ قصه و تغییر لحنِ نمایشی گفت: فن بیان در قصه‌گویی و نمایش، مشترک و در بازیگری و قصه‌گویی به شدت به هم نزدیک است و مرز زیادی نمی‌توان بین این دو قائل شد و تفاوت اصلی در چگونگی اجرای آن است.

آقایی در پایان سخنانش به اعضا و مربیان انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان پیشنهاد داد قبل از اجرای قصه‌های خود چند نفس عمیق بکشند و این موضوع را تجربه کنند.

گفتنی است؛ تعریف فن بیان، بررسی فن بیان در قصه‌گویی و نمایش، شناخت اندام‌های درگیر در اجرای فن بیان، اجرای تمرین‌های آوایی برای تقویت فن بیان، سکوت بجا و آکسان‌گذاری در قصه‌گویی و اجرای زیرپوستی یا بازیگری در سکوت ازجمله مباحث بیان‌شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =