«زبان داستان» ابزار مهم نویسنده برای حفظ واقعیت روزمره در جریان خلق داستان

مدرس انجمن داستان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان: وظیفه‌ی منتقد تاباندن نور بر زاویه‌های پنهان اثر و روشن کردن آن است تا نویسنده بتواند از آن در اصلاح اثر خود استفاده کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هجدهمین نشست مجازی انجمن داستان نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس انجمن داستان نوجوان کانون با بیان این نکته که زبان داستان، ابزار مهم نویسنده برای حفظ واقعیت روزمره است گفت: در آفرینش زبان داستان، که همان شیوه‌ی صحبت کردن نویسنده است که از طرف راوی انتخاب می‌شود، از سه عنصر قواعد دستوری و صرف و نحو زبان(جمله‌بندی، نگارش و...)، آرایه‌های ادبی و گفت‌وگوهایی که زبان داستان را به ما نشان می‌دهد استفاده می‌کنیم.

فرزانه رحمانی در ادامه به بیان مدل‌های زبان داستان پرداخت و آن را شامل زبان معیار، زبان فاخر(استفاده از واژه‌های دشواری که امروز از آن استفاده نمی‌شود)، زبان شاعرانه و زبان محاوره‌ای دانست و اعضای انجمن را برای آشنایی بیشتر، به ترتیب، به مطالعه‌ی آثار نویسندگان بزرگ ایران هم‌چون هوشنگ گلشیری، محمدرضا شرفی خبوشان، بیژن نجدی و محمود دولت‌آبادی و جلال آل‌احمد تشویق کرد.

مدرس انجمن سپس استفاده از ترکیب‌ها و واژه‌های متناسب با موضوع، تخیل(شامل توصیف مکان، وضعیت و حالت، تشبیه، حس آمیزی و...) را در فرایند ادبی شدن زبان مهم قلمداد کرد و گفت: رعایت این موارد در تامین هدف نویسنده بسیار با اهمیت است.

رحمانی ادامه داد: البته در به‌کارگیری عنصرهایی چون تخیل و عاطفه یا احساس در داستان باید مراقب باشیم که فضای شعر بر داستان ما حاکم نشود که در این مورد ضروری است از «صورت‌های ذهنی» تشبیه، که مناسب شعر است، پرهیز کنیم و آنچه را که برای مخاطب «عینیت» دارد به کار ببریم.

نویسنده‌ی «مهمان‌های وقت خواب» در بخش دوم کارگاه، که با مشارکت اعضا برگزار شد و مطالب آن با توجه به آثار ارایه‌ی شده‌ی آنان انتخاب شده بود، ضمن خوانش بخش‌هایی از آثار نویسندگان مطرح کشور، گفت: وظیفه‌ی منتقد تاباندن نور بر زاویه‌های پنهان اثر و روشن کردن آن است تا نویسنده بتواند از آن در اصلاح اثر خود استفاده کند.

رحمانی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: از اصلاح داستان خود خسته نشویم و اثر خود را بارها بخوانیم و بازنویسی کنیم زیرا نتیجه‌ی حاصل از این کوشش درخشان خواهد بود.

مدرس انجمن در ادامه در خصوص شخصیت‌ها و اتفاق‌های پیرامون آنان، نویسندگان داستان را به پایبندی به اصل «منطق» دعوت کرد و گفت: برای هر اتفاقی در داستان باید مقدمه‌چینی کنیم تا منطق داستانی ما باورپذیر باشد اما در استفاده از جزییات افراط نکنیم تا خواننده‌ی اثر با انتظارهای بیهوده خسته نشود.

وی در پایان با دعوت اعضای انجمن داستان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مطالعه، به مربیان ادبی نیز توصیه کرد طرح داستان آثار مطرح نویسندگان بزرگ را تهیه و در کارگاه‌های خود به اشتراک بگذارند تا اعضا در مورد آن داستان بنویسند و در پایان با داستان اصلی مقایسه کنند و نتیجه‌ی کار خود را ببینند.

فرزانه رحمانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و نویسنده است که تا کنون ۱۵ اثر از منتشر شده است و در طول سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و همایش‌ها رتبه‌های گوناگونی را کسب کرده که می‌توان به نفر اول همایش سراسری طنز سی قاف، برگزیده داستان در کنگره‌ی ملی شعر و داستان بندر عباس در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، راه یافته به فهرست کتاب‌های لاکپشت پرنده در سال ۱۳۹۴ و رتبه دوم جشنواره‌ی ادبی- هنری باغ کودکی کانون پرورش فکری سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =