ششمین نشست مجازی انجمن عکاسان کانون استان اردبیل برگزار شد

در ششمین نشست مجازی انجمن عکاسان کانون پرورش فکری استان اردبیل که روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه برگزار شد، «سوژه یابی در عکاسی» مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست حبیب نجفی دهکردی، کارشناس آفرینش‌های هنری کانون چهارمحال و بختیاری به اهمیت «سوژه در عکاسی» اشاره‌کرده و آن را یکی از ارکان مهم، الهام‌بخش و ابزاری برای ایجاد انگیزه در عکاس برشمرد.

نجفی دهکردی گفت: گاهی سوژه ممکن است در دسترس بوده و گاهی دستیابی به آن دشوار باشد؛ در هردو حالت مهم، نگاه هنرمندانه عکاس و زاویه دید، یک اثر هنری ناب را خلق می‌کند. او تصریح کرد: داشتن نور مناسب، کادربندی درست، شرایط سوژه (جاندار یا بی‌جان بودن) از عوامل تأثیرگذار در هنر عکاسی است.

کارشناس برنامه در ادامه نشست با بارگذاری چند تصویر، نمونه‌هایی از سوژه‌یابی‌های خاص و متفاوت را معرفی کرده و افزود: در بعضی از مواقع ممکن است سوژه سفارشی باشد و عکاس با توجه به موضوعی که از او خواسته‌شده، متمرکز شود، در این شرایط فردی که عکاسی می‌کند باید محیط، پس‌زمینه، یافتن زاویه مناسب برای عکاسی را حتماً مدنظر داشته باشد.

کارشناس آفرینش‌های هنری کانون چهارمحال و بختیاری موقعیت مکانی عکاس، ترکیب‌بندی مناسب از سوژه، انتخاب زاویه‌های غیرتکراری و خاص از سوژه‌های تکراری باهدف جذابیت بخشیدن به‌عکس در نگاه مخاطب را مورد بحث و بررسی قرار داده و جهت درک بهتر اعضا، چند نمونه تصویر در این خصوص ارائه کرد.

در پایان نشست نیز تصاویر دارای پارادوکس کاراکترها و سوژه‌های موجود در عکس را به اشتراک گذاشته، از اعضا خواست تا نسبت به موضوع تصاویر، داستان‌سرایی کرده و احساسشان را به‌عنوان مخاطب در درک از سوژه بیان کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =