کد خبر: 302967
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
انجمن ادبی مهتاب برگزارشد

هجدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان روز یک‌شنبه ۵ بهمن به صورت مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این انجمن با محوریت نقد و بررسی آثار اعضای کارگاه داستان و با حضور علی‌اصغر ارجی داستان‌نویس، منتقد، استاد دانشگاه، دبیر آموزش و پرورش و کارشناس مهمان، میترا شجاعی مقدم مسئول انجمن ادبی مهتاب و الهام فلاح یساولی مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب قوچان و ۱۳ عضو از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شد.

داستان‌های احمد رشید، رضا منصوری و هومن کوهستانیان که از قبل توسط حاضرانِ انجمن خوانده شده بود، در این جلسه نقد و بررسی شد.

 علی‌اصغر ارجی کارشناس مهمان انجمن ادبی مهتاب دربارۀ داستان «ریتم ملایم پیانو» نوشتۀ احمد رشید گفت: «اگر روایت داستان با نقل و حرکت تند حوادث بیاید مخدوش می‌شود. رخدادهای داستان باید با حرکتی طبیعی و آرام پیش برود. روایت متکی بر نقل به ویژه در داستان‌های کوتاه به آن آسیب می‌رساند»

کارشناس مهمان در ادامۀ نقد داستان احمد رشید توضیحاتی دربارۀ لزوم توجه به روند تکوینی و تکاملی شخصیت در داستان ارائه کرد.

دومین داستانی که توسط مربیان و اعضا نقد شد، داستان «عمقی برای غرق شدن» نوشتۀ رضا منصوری بود. الهام فلاح یساولی مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب قوچان دربارۀ داستان رضا منصوری گفت: «شاید نتوانیم نام داستان را بر این متن رضا منصوری بگذاریم. متنی‌ست با رنگ و بوی خاطره. حرف‌های مردی را می‌خوانیم که زنش را از دست داده و حالا در فراق او بخشی از خاطراتشان را مرور می‌کند. اما این متن می‌تواند به داستان تبدیل شود. در ادبیات داستانی معاصر، رمان‌هایی داریم که به شیوۀ نامه‌نگاری نوشته شده است. اما چرا بر این نامه‌ها نام رمان یا داستان گذاشته‌ایم؟ چون شخصیت‌ها و رخدادها در همین نامه‌ها شکل می‌گیرد و پیش می‌رود. گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌ها در همین نامه‌ها بر ما معلوم می‌شود.»

 علی‌اصغر ارجی در نقد داستان رضا منصوری گفت: «این اثر طرح خوبی داشت اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که باید در داستان و رمان مورد توجه واقع شود، فضاسازی آن است. خلق جهانی داستانی که پیش روی مخاطب قرار گیرد تا مخاطب بتواند تفاوت و تمایز این جهان را با جهان واقعی بشناسد و تشخیص دهد».

ارجی سپس به شاعرانگی این اثر اشاره کرد و گفت: «داستان و شعر منطق خود را دارند. نویسنده باید به گونه‌ای پیش برود که شاعرانگی اثر او را در ورطۀ تکرار و ریتم و موسیقی نیندازد.»

سپس مربی و اعضای انجمن به نقد داستان «جامعه، گریز زدگی» نوشتۀ هومن کوهستانیان پرداختند. میترا شجاعی‌مقدم مسئول انجمن ادبی مهتاب قوچان در نقد این داستان گفت: «داستان روایتی از احساسات و هیجانات درونی شخصیت اصلی بود، نویسنده با نگاهی انتقادی و تحلیل‌گرایانه‌ای به توصیف سردرگمی‌ها پرداخته بود. همچنین نویسنده در پرداخت شخصیت به تفاوت‌های فردی اشخاص، کنش‌ها و کشف روابط علّی و معلولی رخدادها توجه کرده بود».

کارشناس مهمان دربارۀ داستان هومن کوهستانیان گفت: «زبان این داستان غیرروایی و نامتناسب با فضا است. جملات طولانی است و در بخش‌هایی به سمت نظریه‌پردازی و فلسفه‌بافی کشیده شده است. همین امر سبب پیچیدگی داستان شده است.»

هجدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان در فضای مجازی و با حضور  علی‌اصغر ارجی داستان‌نویس، منتقد، استاد دانشگاه، دبیر آموزش و پرورش و کارشناس مهمان، میترا شجاعی مقدم، مسئول انجمن ادبی مهتاب، الهام فلاح یساولی، مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب قوچان و ۱۳ عضو در ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =