برترین‌های بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی معرفی شدند

برگزیدگان بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیات انتخاب این بخش متشکل امیرحسن سلام‌زاده، سیما مهدیزاده تهرانی و فرزانه بابایی پس از بررسی ۲۱۷ محصول  از ۸۰ شرکت و نشان تولیدی ثبت شده در سامانه، ۱۵۸ اثر از ۴۶ تولیدکننده را به عنوان راه‌یافته به بخش داوری معرفی کردند.
بر همین اساس هیات داوران نیز متشکل از مجید قادری، نعیم تدین، علی مهری، سعید باباوند و غلامرضا دیزجی از میان آثار راه‌یافته، برترین‌های بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در چهار بخش اصلی شامل برترین‌های «بسته‌بندی»، «تصویرسازی و شخصیت‌پردازی»، «کیفیت تولید» و «اسباب‌بازی از نظر هدف» و ۱۳ بخش فرعی بر اساس مؤلفه‌های مطرح در اسباب‌بازی از قبیل گروه سنی، مکانیک بازی، ایمنی، فرهنگ، طراحی ایرانی، کیفیت تولید و اقبال در بازار به شرح زیر معرفی شدند.

هیات داوران در بخش «کیفیت تولید» محصولات شرکت «طاها تویز» با عنوان «ماشین‌های فلزی» را با توجه به حجم سرمایه‌گذاری، کیفیت قالب و رنگ‌آمیزی مناسب، به عنوان برترین اسباب‌بازی فلزی این بخش معرفی کرد.
هم‌چنین در بخش برترین «اسباب‌بازی پلیمری»، محصولات شرکت «زرین تویز» به عنوان رتبه اول، محصولات شرکت «جهادین پرند، نوباوه» رتبه دوم و محصولات شرکت «آروین تجارت کیوان» به عنوان رتبه سوم شناخته شد.
هیات داوران در بخش «کیفیت تولید»، بازی «سگال» از شرکت «کوروش تجارت کاویان» و محصولات شرکت‌های «توسعه هوش افزار کودک آوند، بیس» و «سرگرمی‌های فکری بلوط» را به ترتیب حایز رتبه‌های اول تا سوم برترین اسباب‌بازی چوبی معرفی کرد.
در همین حال در بخش کیفیت تولید «اسباب‌بازی کاغذی و چاپی»، محصولات شرکت «بازیمن» به عنوان رتبه اول، مجموعه «دورهمی» به عنوان رتبه دوم و محصولات «نشر دیبایه (تاب)» به عنوان رتبه سوم شناخته شد.
هم‌چنین در حوزه «اسباب‌بازی پارچه‌ای» محصول نشان «ماهلی» با عنوان «زمین بازی» به عنوان برترین اسباب‌بازی این بخش معرفی شد.
هیات داوران در بخش «کیفیت تولید»، برترین اسباب‌بازی‌های ترکیبی، تولیدات شرکت «طرح و توسعه هفت هامون (بازی دوست)»، «دواره» و محصول مشترک «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بین‌المللی دانشگاهیان ایران» را به ترتیب شایسته رتبه اول تا سوم  این بخش اعلام کرد.
در همین حال در بخش برترین اسباب‌بازی فکری و ذهنی نیز از امیر اردشیری، وحید اسماعیلی و فاطمه علائدین برای طراحی بازی «سفالگر» به عنوان رتبه اول تجلیل شد و احسان نظرزاده برای طراحی بازی «بلاد، سرزمین شمشیر و قلم» عنوان رتبه دوم و محمد زارعی برای طراحی بازی «ژاندارمری» رتبه سوم را از آن خود کردند.
هیات داوران در بخش کیفیت و طراحی برترین بسته‌بندی نیز محصولی را حایز رتبه اول ندانست و از تولیدات شرکت «توسعه هوش‌افزار کودک آوند، بیس» به عنوان رتبه دوم و نشان «آهوک» به عنوان رتبه سوم این بخش قدردانی کرد.
در بخش برترین تصویرسازی و شخصیت‌پردازی از کامیار نصیری‌فر و داوود دیبا  برای تصویرسازی بازی «بلاد، سرزمین شمشیر و قلم» به عنوان رتبه اول، محمد نورالدینی برای تصویرسازی بازی «سفالگر» رتبه دوم و حسن نوزادیان برای تصویرسازی بازی «شاهراه» به عنوان رتبه سوم تجلیل شد.

همچنین در بخش سازه و جورچین سرگرمی «تکنیک» تولید شرکت مهارت‌افزا رتبه اول، سرگرمی «بلوک‌های ۸۰ قطعه» تولید مجموعه بازیتا رتبه دوم و سرگرمی «بامیک» تولید برند آهوک رتبه سوم را به عنوان برترین اسباب‌بازی‌های این بخش معرفی شدند.
هیات داوران در بخش‌های برترین بازی‌های حسی و حرکتی، آموزشی و مهارتی و شبیه‌سازی زندگی واقعی هیچ کدام از محصولات را حایز رتبه ندانست و  اظهار امیدواری کرد در سال‌های آتی تولیدکنندگان با نگاه ویژه به این بخش‌ها موجب شکوفایی تولید ایرانی شوند.
در عین حال هیات داوران بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در بیانیه‌ای نظرات و پیشنهادهای خود برای بهبود آثار تولید ایرانی ابراز کرده و در بخشی از آن آورده‌اند: اسباب‌بازی‌های طراحی شده از سوی ایده‌پردازان و طراحان ایرانی بسیار چشم‌گیر و نویدبخش حضور پررنگ طراحان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی خواهد بود.
تنوع بالای محصولات بخش رقابتی از نظر تنوع مواد و روش‌های ساخت و تنوع کار در بخش مختلف داوری از نکات مورد توجه هیات داوران بود.
آن‌ها همچنین از کیفیت کاملا متفاوت تولید محصولات داخلی امسال نسبت به سال‌های گذشته در حد بازارهای جهانی است و تولید کنندگان آن قدردانی کرده‌اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تمرکز و نگاه تخصصی تولیدکنندگان می‌تواند جایگاه برند آن‌ها را در سطح ملی با قدرت بیشتری جلوه‌گر کند. اما آن‌چه مشخص است هنوز عرصه‌های اسباب‌بازی‌های آموزشی-مهارتی، حسی-حرکتی و شبیه‌سازی دنیای واقعی، عرصه شکل گیری برندهای تخصصی بسیاری است.
در بخش بسته‌بندی نیز هیات داوران خواستار نگاه ویژه تولیدکنندگان و خلاقیت بیشتر فعالان صنعت اسباب‌بازی در این حوزه شد تا راه رسیدن به بسته‌بندی مطلوب را در پیش بگیریم.
در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده‌ها و قیمت‌های رقابتی محصولات در بازار از دیگر پیشنهادهای هیات داوران بود که به اعتقاد آن‌ها می‌تواند همراهی تولیدکنندگان را در این روزگار سخت با مخاطبان بیشتر کند و به یکی از شاخص‌های مهم داوری در سال‌های آینده تبدیل شود موضوعی که متاسفانه به خاطر نوسانات زیاد قیمت در سال جاری به آن پرداخته نشد.
ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۲۸ بهمن تا ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ به صورت مجازی و در سایت irantoyfestival.ir برگزار می‌شود.

متن کامل بیانیه هیأت داوران بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =