کد خبر: 303641
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
صد و هجدهمین انجمن ادبی آفتاب

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹، صد و هجدهمین انجمن ادبی آفتاب با حضور فرزانه رحمانی نویسنده و پژوهشگر و کارشناس آفرینش‌های ادبی و هنری، برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این برنامه داستان «دنیای آبی» اثر مبیناسادات علوی، «بنفش گل‌ریز» اثر امیرحسین خزائی، «اردو» اثر نیلوفر حسنی و «قبیله‌ی آدم خوارها» اثر محمد خاوری خراسانی، نقد و بررسی شد.

فرزانه رحمانی درباره رسیدن از درونمایه به داستان گفت: درونمایه تعریف نیم‌خطی داستان است و هر درونمایه‌ای سه مؤلفه در دل خود دارد: شخصیت، کشمکشش و نتیجه‌گیری. در هر داستان برقراری رابطه منطقی بین این سه مؤلفه اهمیت بسیار دارد.

نویسنده کتاب "این نامه برای شماست؟ " پس از شنیدن داستان مبینا سادات علوی درباره داستان‌های فانتزی گفت: عنصر مهم در اینگونه داستان‌ها، همان جادو است و رفت وآمد از جهان رویا و دنیای واقعیت باید مرزی بین زندگی واقعیت و فراطبیعی یا جادو داشته باشد.

رحمانی ادامه داد: من اشاره می‌کنم به فانتزی «جادوگر شهر اُز» و یا «آلیس در سرزمین عجایب».  این دو داستان در دنیای عادی شروع می‌شود و شخصیت اصلی به وسیله‌ای به دنیای دیگری وارد می‌شود، ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد و دوباره به دنیای واقعی خودش برمی‌گردد.

حالا نویسنده باید پاسخ بدهد که چه اتفاقی باعث می‌شود که قهرمان داستان وارد فانتزی و جهان غیر واقع شود؟

وی افزود: باید بعد از خواندن اثرتان به این جواب برسید که آیا نوشته‌تان در قالب داستان نوشته شده است یا خاطره؟ آیا خاطره تبدیل به داستان شده است؟ نویسنده در داستان باید به آن سه مؤلفه مهم، پاسخ دهد. اینجاست که نویسنده می‌تواند از خاطره‌ها، بهره داستانی ببرد و برای آنها کارکرد مؤثری داشته باشد.

نویسنده کتاب «لووتا کجایی؟» درباره اهمیت دیالوگ در داستان گفت: دیالوگ در داستان با نمایش فرق دارد. در داستان باید حس و حال شخصیت را ببینیم. گفتگوها باید پیش برنده باشد و کمکی به داستان بکند. موقع نوشتن داستان از زبان معیار استفاده کنید و از محاوره در گفتگوها استفاده کنید. گفتگونویسی یکی از مهمترین عناصر برای ساخت شخصیت و شخصیت پردازی است. گفتگوی خوب، گفتگویی است که در خدمت داستان باشد. ما مکالمه و گفتگو داریم. مکالمه معمولا چیزی به دانش ما اضافه نمی‌کند. اما در گفتگو، دیالوگ‌ها هدفمند هستند و به صورت غیر مستقیم، اطلاعاتی را راجع به داستان به مخاطب منتقل می کنند. بنابراین موقع نوشتن داستان یادمان باشد دیالوگ در داستان‌نویسی تعریفی جدا از مکالمه دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارهای دست نویسنده است. موقع نوشتن دیالوگ اگر به فضای رخ دادن آن و به احساسات گوینده‌ها و شنونده‌ها اشاره شود به مراتب برای خواننده جذاب‌تر است. یک دیالوگ خوب حتما باید در خدمت داستان باشد و اطلاعات لازم برای پیش بردن داستان را در اختیار مخاطب قرار دهد.

صد و هجدهمین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور ۵۳  نفر از اعضاء خود در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =