آشنایی قصه‌گویان سمنانی با نقالی و پرده‌خوانی

جلسه‌ی پایانی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های سمنان، گلستان و خراسان شمالی با موضوع «نقالی و پرده‌خوانی» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، جلسه‌ی پایانی مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌صورت مجازی با مشارکت استان‌های گلستان و خراسان شمالی با دعوت از محمد جهان‌پا، کارگردان، مدرس نقالی و قصه‌گویی استان خراسان رضوی، طی روزهای ‌شنبه و سه‌شنبه ۲۳ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ در راستای موضوع «نقالی و پرده‌خوانی» برگزار شد.

جهان‌پا نخست با اشاره به هنر نقالی و وجوه ارتباطی آن با قصه‌گویی به ارائه‌ی تعریف نقالی و پیشینه‌ی ‌آن، چگونگی اجرا، انتخاب و  خوانش متن، کاربرد منتشا(عصا) در نقالی، بیت‌خوانی در میان نقل منثور و... پرداخت.

وی در ادامه افزود: اگر نقال بخواهد در هنر خود تغییری ایجاد و نقالی را از آنِ خود کند، بایست ابتدا ابزار و مقدمات آن ‌را به خوبی بشناسد.

جهان‌پا درخصوص گروه سنی در نقالی یادآور شد: شاید فرض عموم بر این باشد که نقالی دشوار است؛ ولی این هنر وزن شعری خاصی دارد که خواندن را بعد از مدتی آسان می‌کند و دشواری‌های آن از بین می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص انتخاب متن درست، صحیح و درست‌خوانی در نقالی، اصول پرده‌خوانی، انواع نقالی و تفاوت آن‌ها، صندلی، پوشش و حرکت نقال نیز مطالبی بیان کرد.

گفتنی است؛ در پایان جلسه‌ی اول برای تمرین و آشنایی بیش‌تر اعضا و مربیان با هنر نقالی، نقل «آزمودن بانو گشسب» به‌عنوان تمرین عملی ارائه شد و ۲۳ مربی و عضو انجمن قصه‌گویی کانون سمنان اثر خود را به دببرخانه‌ی استان فرستادند که پس از بازبینی، تعداد ۸ اثر برای نقد و بررسی در جلسه‌ی دوم انتخاب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =