آغاز فرایند اجرایی جشنواره قصه‌گویی در کانون سمنان

نخستین جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با موضوع تبیین راهبردهای اجرایی جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین‌جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان صبح شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل، معاونان فرهنگی و اداری‌مالی، کارشناسان حوزه‌ی مدیرکل و معاونت فرهنگی در راستای موضوع «تبیین راهبردهای اجرایی بیست‌وسومین جشنواره‌ی قصه‌گویی»، در سالن جلسات، برگزار و فرایند اجرایی آن بر اساس شیوه‌نامه‌ی جشنواره بررسی شد.

مدیرکل کانون استان سمنان با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا و برگزاری جشنواره‌ی بیست‌وسوم قصه‌گویی در بستر فضای مجازی اظهار داشت: امسال اهمیت توجه به قصه‌گویی در سال سخت کرونا را با روایت قصه‌هایی از زندگی در روزهای قرنطینه، روزهای ماندن در خانه و دور بودن از یک‌دیگر، بیش‌تر می‌توان درک کرد.

خدابخشی در ادامه افزود: هنر قصه‌گویی، راهی برای لحظه‌های فراموش کردن تلخی آخرین سال قرن است، قصه‌هایی که به ما بهتر زندگی کردن را می‌آموزند تا از زیبایی‌های زندگی غافل نشویم.

رئیس جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی در پایان با تأکید بر شعار جشنواره مبنی بر «آینده ساختنی است» از تمامی کارشناسان، مسئولان و مربیان کانون استان خواست تا با هم‌کاری و هم دلی بیش از گذشته، جشنواره‌ی قصه‌گویی را برگزار کنند.

فروهر معدنی معاون فرهنگی و مدیر اجرایی جشنواره‌ی استانی کانون سمنان در ادامه با اشاره به ارکان و اعضای دبیرخانه‌ی استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی به تشریح اهداف، شعار و محورهای موضوعی این‌دوره از جشنواره پرداخت.

سکینه پارسا کارشناس فرهنگی، مسئول دبیرخانه‌ی استانی و نماینده انجمن قصه‌گویی کانون سمنان نیز ضمن ارائه‌ی گزارش کوتاهی از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه‌ی قصه‌گویی اظهار داشت: بر اساس فراخوان جشنواره‌ی بیست‌وسوم، دو بخش جدید با نام‌های «قصه‌گوی برتر» و «پادکست» به آن اضافه شده که بخش «قصه‌گوی برتر»، رقابت حرفه‌ای‌های حوزه‌ی قصه‌گویی و با شکل و شمایلی متفاوت از سایر بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که مقام‌های برتر جشنواره‌های گذشته را کسب کردند و علاوه بر آن در حوزه‌ی تدریس، تألیف و ترویج قصه‌گویی فعالیت داشتند و بعد از احراز شرایط هم، نفرات برتر بایست یک قصه‌ی واحد که با قرعه‌کشی از سوی هیات داوران انتخاب می‌شود اجرا کنند تا در نهایت افراد حائز شرایط به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کنند و برگزیده نهایی این رقابت علاوه بر تندیس جشنواره، جایزه ۳۰ میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: پادکست هم به‌عنوان یک بخش نوپا در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرصتی تازه برای آن‌دسته از علاقه‌مندان به قصه‌گویی است که می‌خواهند از طریق ابزارهای نوین به ترویج این هنر بپردازند و در واقع پادکست همان روایت قصه در قالب یک فایل صوتی با مجموعه‌ای از افکت‌هاست و پادکست مستند قصه‌گویی به موضوع‌های تحقیقی و مستند هم‌چون خاستگاه قصه‌ها، معرفی قصه‌گویان برتر و چهره، تاریخچه قصه و قصه‌گویی، معرفی فعالان توسعه و ترویج هنر قصه‌گویی و... با استفاده از مصاحبه، میزگرد، صداهای منتشر شده و خوانش بخشی از کتاب اختصاص دارد و پادکست قصه‌های بومی و فولکلور (پادکست پژوهشی) هم که با هدف شناخت و معرفی قصه‌ها و قصه‌گویان بومی، محلی و فولکلور برگزار می‌شود سه شاخه اصلی این بخش هستند که متقاضیان می‌توانند برای شرکت در آن‌ها اعلام آمادگی کنند.

مسئول دبیرخانه‌ی استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی یادآور شد: امسال برای سومین‌مرتبه، مسابقه‌ی قصه‌ی ۹۰ ثانیه‌ای با عنوان «قصه‌ی زندگی من» ویژه تمامی گروه‌های سنی با دو محور موضوعی «من و کرونا»(روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران) و «دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین»(روایت جان‌فشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی، هشت‌سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای ‌و قهرمانان حوزه‌ی علم و دانش) در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ در بخشی از جلسه، اعضای شورای فرهنگی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند و مصوب شد بنا به درخواست دبیرخانه‌ی مرکزی، کلیپ یک دقیقه‌ای با همکاری کارشناسان روابط‌عمومی، انفورماتیک و رابط جشنواره‌ی قصه‌گویی استان، تهیه و در فضای مجازی منتشر شود.

چگونگی ثبت نام در سایت جشنواره، برگزاری دوره‌ی آموزشی ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری، برگزاری جلسات کارشناسی، جذب شرکای فرهنگی، استفاده از بستر فضای مجازی به‌منظور تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی نیز از دیگر موضوعات بیان شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =