جای خالی مخاطبان با آرای مردمی پر می‌شود

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری جای خالی مخاطبان را با کمک آرای مردمی پر می‌کند و در همه مراحل ۱۰ درصد از امتیاز کسب شده مربوط به آرای مردمی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسئول کمیته استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: در بخش ملی با توجه به شعار «آینده ساختنی است»، محورهای موضوعی با عنوان غم‌ و شادی‌، امید و آرزو، ایثار و هنر از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف) تعیین شده است.
الهام دارابی اضافه کرد: شیوه‌های قصه‌گویی در قالب‌های قصه‌گویی کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی سنتی و آیینی که قالب‌های پرده‌خوانی و نقالی و شمایل‌گردانی را شامل می‌شود، تعریف شده است. در این بخش با توجه به شعار جشنواره و قالب‌هایی که بیان شد، قصه‌گویان می‌توانند رقابت داشته باشند.
وی افزود: علاقه‌مندان بعد از این‌که قصه مورد علاقه خود را با توجه به شیوه‌نامه و محور موضوعات انتخاب کردند اثرشان را در سایت جشنواره به نشانی kanoonfest.ir بارگذاری می‌کنند، بعد از بارگذاری، نمایندگان انجمن قصه‌گویی در سراسر کشور با توجه به اصول شیوه‌نامه‌ یک پایش اولیه از آثار خواهند داشت و در ادامه قصه‌ها وارد دور رقابتی مسابقه می‌شود.
دارابی با بیان این‌که دور اول مسابقه، به صورت استانی-ملی برگزار می‌شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته، دبیرخانه‌های استان‌ها داورها را انتخاب می‌کردند و با معرفی رتبه‌های برتر وارد دور دوم مسابقه می‌شدند. اما امسال به دلیل این‌که تمام مراحل در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، دبیرخانه مرکزی داورها را انتخاب می‌کند و آن‌ها به بررسی آثار می‌پردازند.
وی در ادامه گفت: وقتی تمام قصه‌ها بارگذاری شد در یک زمان مشخص به مخاطبان دسترسی داده می‌شود تا آثار را ببینند و داوری کنند. در این دوره جای خالی مخاطب با آرای مردمی پر شده است و در همه مراحل ۱۰ درصد از آرا مربوط به آرای مردمی است.
وی گفت: در دوره بیستم حدود ۴هزار و ۷۰۰ شرکت‌کننده حضور داشتند اما در دوره های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم بیش از ۱۷هزار علاقه‌مند شرکت کردند. هرچند قصه‌گویی از برنامه‌هایی است که حضور فیزیکی افراد تاثیر بیشتری در جذب و درک مخاطب دارد اما ورود به فضای مجازی امکان دسترسی سراسری ایجاد می‌کند. دنیای امروز دنیای سرعت است؛ شاید کرونا فرصتی باشد برای این‌که قصه‌گویی هم از شکل و شمایل همیشگی جشنواره خارج شده و به سمت متفاوت بودن برود.
مسئول دبیرخانه بیست‌وسومین‌جشنواره قصه‌گویی اظهار کرد: سه گروه شرکت‌کننده در بخش ملی حضور دارند؛ دختران و پسران (۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸ سال به بالا) و پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها.
به‌گفته‌ی وی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فقط در مرحله استانی رقابت خواهند کرد. بعد از این که آرای آن‌ها در استان اعلام شد تقدیر می‌شوند و مسابقه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این بخش به پایان می‌رسد و در بخش منطقه‌ای و ملی، زنان و مردان و دختران و پسران رقابت می‌کنند. البته در آیین پایانی جشنواره که در شب یلدا برگزار می‌شود، به شرط بهبود شرایط بیماری کرونا، به صورت نمادین از حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بهره خواهیم برد.
مسئول کمیته استانی جشنواره گفت: هر سال در بخش ملی جشنواره، رابطانی در استان‌ها حضور داشتند که مسئول دبیرخانه استانی بودند. در سالی که گذشت کرونا فرصتی ایجاد کرد تا به سمت علمی‌تر شدن انجمن قصه‌گویی برویم و در سراسر کشور نمایندگان انجمن آموزش دیدند و به آمادگی خوبی رسیدند. بنابراین در جشنواره بیست‌وسوم، نمایندگان انجمن قصه‌گویی به عنوان رابطان جشنواره معرفی شدند و مسئولیت دبیرخانه‌های استانی با نمایندگان انجمن قصه‌گویی است.
او بیان کرد: چند سال است تلاش می‌کنیم جشنواره قصه‌گویی را به سمت علمی‌تر شدن و فناوری ببریم. سال گذشته به واسطه کرونا جشنواره برگزار نشد، اما اتفاق خوبی که افتاد به بخش علمی قصه‌گویی کمک شد و با یاری نمایندگانی که در انجمن قصه‌گویی حضور داشتند، دوره‌های متمرکز و غیرمتمرکز قصه‌گویی را به صورت  آنلاین و آفلاین در تمام کشور برگزار کردیم. از برجسته‌ترین مدرسان قصه‌گویی بهره بردیم و سعی کردیم با استفاده از بستر فضای مجازی علاقه‌مندان در تمام کشور بتوانند با کمترین هزینه از این فرصت استفاده کنند.
دارابی در پایان با تأکید بر نقش انجمن‌های قصه‌گویی گفت: امسال در سراسر کشور اعضای انجمن‌های قصه‌گویی مشتاقانه در جشنواره شرکت می‌کنند و تفاوت بزرگ جشنواره امسال این است که خروجی انجمن‌های قصه‌گویی وارد جشنواره شدند. زمانی‌که انجمن قصه‌گویی راه‌اندازی شد طرح‌مان این بود که اگر نوجوانی برگزیده شد، بعد از جشنواره رها نشود و برایش دوره‌های آموزشی داشته باشیم تا استعداد شناخته شده‌اش پرورش پیدا کند. برای همین انجمن‌های قصه‌گویی راه‌اندازی شد و ما خروجی جشنواره‌ها را وارد انجمن‌های قصه‌گویی کردیم. امروز می‌بینیم که دیگر به واسطه انجمن‌ها مردم هستند که به سراغ جشنواره می‌آیند و این اتفاق خوبی است. امیدوارم امسال به واسطه شرایطی که وجود دارد بتوانیم جشنواره بیست‌وسوم را هم پررنگ و پربار برگزار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =