شورای نظارت بر اسباب‌بازی متولی نظارت محتوایی بر «اتاق‌های فرار» می‌شود

شورای نظارت بر اسباب‌بازی از تشکیل و ایجاد بازی «اتاق‌های فرار» یا escape room و رویدادهای مرتبط با آن حمایت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ویدا ملکی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، راه‌اندازی یک کمیسیون تخصصی با موضوع اتاق فرار را نخستین اقدامی برشمرد که این شورا در سال گذشته با هدف حمایت، هدایت و نظارت بر این بازی انجام داد.
به گفته‌ی‌ وی این کمیسیون تلاش می‌کند با  تدوین ساختارهای فرهنگی و چهارچوب‌های فرمی مناسب ضمن حمایت از علاقه‌مندان این بازی‌ها جریان سرگرمی سالم  ومفرحی را برپایه حل معما و تفکر، ایجاد و هدایت کند.
ملکی توضیح داد شورای نظارت علاوه بر نقش نظارتی، از برپایی رویدادهای این حوزه و راه‌اندازی اتاق‌های فرار جدید نیز حمایت می کند و قرار است شورا از این پس نظارت محتوایی این اتاق‌ها را برعهده ‌بگیرد.
در همین زمینه رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی که دبیرخانه آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستقر است، از حمایت از نخستین جشنواره ملی اتاق فرار «رازگشا» خبر داد و افزود: فراخوان این رویداد ابتدای بهمن سال ۱۳۹۹ منتشر شد و پس از آن ۹۴ ایده و ۶۴ طرح  به دبیرخانه رسید که از سوی هیات ارزیابی مورد بررسی قرار گرفت و  ۱۱ اثر به‌عنوان آثار راه‌یافته به مرحله نهایی داوری انتخاب شد.
ملکی یادآور شد در هیات ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های نخستین جشنواره «رازگشا» نمایندگانی از شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم حضور داشتند.
اتاق فرار یا escape room از جمله سرگرمی‌های جدید است که مبتنی بر ایجاد فضای واقعی برای تجربه یک چالش و روایت ویژه، شکل گرفته است. بازیکنان در اتاق فرار وارد یک روایت موقت می‌شوند و با نقش‌آفرینی، تعامل، همکاری و حل چالش‌های این محیط از آن خارج می‌شوند تا در کنار تجربه یک بازی، در محیط شبیه‌سازی شده واقعی، تجربه زیسته خود را گسترش دهند. این اتاق‌ها از سال ۲۰۰۷ شکل گرفتند و به‌صورت رسمی از سال ۲۰۱۴ وارد بازار شدند و در سال‌های اخیر این صنعت رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است.
اتاق فرار در ایران نیز از سال ۱۳۹۴ رایج شد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ اتاق فرار در ایران وجود دارد. بستر روایی جذاب در کنار درآمد مناسب این محیط‌ها، باعث رشد روزافزون این بازی‌ها در ایران، همگام با جهان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =