معرفی نامزدهای جایزه کتاب ماه و سال کانون؛ ویژه فصل زمستان ۱۳۹۹

۲۱ اثر به عنوان نامزدهای راه‌یافته به مرحله‌ی پایانی جایزه کتاب ماه، فصلِ زمستان ۱۳۹۹ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کمیته‌های تخصصی شعر و داستان کودک و نوجوان ۲۱ عنوان کتاب را شامل سه عنوان کتاب شعر کودک، شش عنوان شعر نوجوان، چهار عنوان داستان کودک و هشت عنوان داستان نوجوان، به عنوان نامزدهای فصل زمستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان انتخاب کردند.
در همین حال، از میان ۱۹۳ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان تا پایان فصل زمستان، ۱۸۰ عنوان کتابِ شعر، داستان و نمایش‌نامه به مرحله‌ی پایانی جایزه‌ی کتاب این فصل راه پیدا کردند.
بر اساس این خبر در دی سال ۱۳۹۹، ۹۳ عنوان کتاب، در بهمن ۶۸ عنوان و در اسفند ۳۲ عنوان کتاب از ۲۲ ناشر مورد بررسی قرار گرفت.
بر این اساس در بخش «شعر کودک» دو کتاب «دوست شو با خاک و آب» و «به سیب گفتم سلام خانم» از سروده‌های ناصر کشاورز هر دو از انتشارات به‌نشر و کتاب «عروس کیه؟ دوماد کیه؟» نوشته پیوند فرهادی از انتشارات کانون پرورش فکری نامزد دریافت جایزه این فصل شدند.
همچنین در بخش «شعر نوجوان»، سه کتاب از انتشارات گویا با عنوان‌های «ماهی رود توام» سروده‌ی محمود پوروهاب، «شب نرم نرم از پشت کوه آمد» سروده‌ی احمد میرزاده و «باز هم که دیر آمدی» سروده‌ی عباسعلی سپاهی‌یونسی و سه کتاب از انتشارات کانون پرورش فکری با عنوان‌های «گزیده شعر محمدعلی بهمنی»، «گزیده شعر محمد شمس لنگرودی» و «گزیده شعر احمدرضا احمدی» به عنوان نامزدهای دریافت جایزه در این رویداد ادبی شناخته شدند.
همچنین در بخش «داستان کودک»، کتاب «اتولین و آقای مانروی گم شده» نوشته‌ی کریس ریدل با ترجمه‌ی ریحانه جعفری، «خانواده‌ی سلطنتی (تعطیلات پر درد سر)» اثر کریستوف موری با ترجمه‌ی مهسا امرآبادی هر دو از انتشارات هوپا و دو اثر از انتشارات افق با عنوان‌های «نیما نابغه» و «الینا در هتل سه ستاره‌ی حیوانات خانگی» نوشته‌ی مژگان کلهر، نامزد دریافت جایزه‌ی فصل زمستان شدند.
همچنین در بخش «داستان نوجوان» نیز چهار کتاب از انتشارات هوپا با عنوان‌های «مرگ با دستمال توالت از دونا گفارت» با ترجمه‌ی خاطره کردکریمی، «استراواگانزا (شهر ستاره‌ها)» نوشته‌ی ماری هافمن با ترجمه‌ی ساجده تقی‌زاده، «جزیره» اثر دیوید آلموند با ترجمه‌ی شیرین ملک‌فاضلی، «یاغی شن‌ها (خاین به تاج و تخت)» نوشته‌ی آلوین همیلتون با ترجمه‌ی حامد شانکی و سه عنوان کتاب از انتشارات افق با نام‌های «دروازه مردگان ۱ (قبرستان عمودی)»، «دروازه مردگان ۲ (شب خندق)» و «دروازه مردگان ۳ (چاه تاریکی)» هر سه نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی و کتاب «بی‌نشان‌های ارس» نوشته‌ی محسن هجری از انتشارات سوره مهر به عنوان نامزدهای دریافت جایزه فصل زمستان ۱۳۹۹ کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش معرفی شدند و به داوری فصل زمستان راه یافتند.
کتاب‌های رسیده به دبیرخانه‌ی جایزه کتاب ماه و سال، پس از بررسی از سوی کارشناسان اولیه در اختیار کارگروه‌های تخصصی با حضور شاعران و نویسندگان برجسته‌ی حوزه کودک و نوجوان قرار می‌گیرند و کتاب‌هایی که شایسته‌ی دریافت جایزه تشخیص داده شوند، به بخش داوری راه پیدا کرده، از سوی هیات پنج نفره‌ی داوری (دو شاعر، دو نویسنده و یک مروّج کتاب) در هر فصل داوری می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =