کد خبر: 304891
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
بازدید 169
گفتمان شیرین قصه گویی با عنوان "کارگردانی قصه"

نشست برخط انجمن قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با موضوع کارگردانی قصه و توجیه شیوه نامه های اجرایی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی ویژه مربیان و کارشناسان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهانٰ‌ٰٰ،  الهام دارابی کارشناس قصه گویی در این نشست برخط ضمن معرفی قصه به عنوان عامل غیرمستقیم آموزش خیال پردازی در «کودکان و نوجوانان» گفت: قصه گو با ایجاد سوال در ذهن مخاطب به او آموزش می دهد حوادث را به هم بچسباند و واقعیت ها را کشف کند. 

وی افزود:‌مربّی یا قصّه‌گو باید چیزی برای گفتن داشته باشد.ٰ انتخاب قصّه کار مشکلی است؛ چون از طرفی گنجینه‌ی واژگان «کودکان و نوجوانان» زیاد نیست و کم کم تعداد واژه گانشان افزایش می یابد و از سوی دیگر هر داستانی را نمی‌شود برای آن‌ها بازگویی کرد، زیرا «کودکان و نوجوانان» کم سنّ و سال قدرت تمرکز و حواس محدودی دارند. لذا باید به کوتاهی قصّه‌ٰ،لذّت آفرینی وتوجّه به موضوع های مورد علاقه «کودکان و نوجوانان»توجه داشت.


دارابی کارگردانی در قصه‌گویی را همان پرداخت قصه دانست و گفت: قصه گویی در چند مرحله انجام می‌شود تا یک قصه برای اجرا آماده شود و اجرای قصه‌ی صحنه‌ای هم منحصر به‌فرد بوده و بسته به نوع بیان، زبان بدن، صدای خاص، توانمندی و انرژی قصه‌گو و در نهایت یک اجرای خوب، متفاوت است.

کارشناس قصه گویی با بیان این‌که گام اول و مهم در کارگردانی قصه، «انتخاب متن یا داستان» است،ٰ‌ادامه داد: بهترین عامل برای انتخاب قصهٰ، حافظه‌ی قصه‌گو و سیر مطالعاتی او در طی سالیان متمادی از کتاب، مجله، خاطره؛ حتی یک بیت شعر و هر متنی که حرف و پیامی در دل خود دارد، برشمرد. 

وی همچنین در این نشست به چگونگی ثبت نام، بارگذاری آثار در بخش‌های مختلف، ملاک‌های ارزیابی و داوری قصه و... پرداخت و به سوالات مربیان در زمینه‌های مختلف، پاسخ داد.

شایان ذکر است سلسله نشست های برخط گفتمان شیرین قصه گویی کانون استان اصفهان جهت آشنایی علاقه مندان به قصه وقصه گویی و درراستای حضور پرشور مربیانٰ، کارشناسان و اعضای انجمن قصه گویی در بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =