نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارشناس انجمن شاعران نوجوان سیستان و بلوچستان در نهمین نشست این انجمن «شاعر» را نقاش چیره‌دستی دانست که با قلم شعر تابلویی سرشار از نکته‌ها و رازهای شاعرانه خلق می‌کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان استان به صور مجازی برگزار شد.

کارشناس این انجمن با تشبیه شاعر به یک نقاش چیره‌دست گفت: این نقاش چیره‌دست قلمی از شعر به دست می‌گیرد و با رنگِ واژه‌های شاعرانه یک تابلو زیبا خلق می‌کند که در آن کشف‌های زیادی مثل نکته‌ها و رازهای شاعرانه قرار دارد تا مخاطب با کشف این رازها سرشار از لذت هنری شود.

مهرناز نصیری شرط لذت شاعرانه‌ی مخاطب را توانایی شاعر در ارایه‌ی تصویرها دانست و عنوان کرد: دنیای شعر دنیای بی‌نهایتی است و شاعر ابتدا باید خود این دنیای پر رمز  و راز را بشناسد؛ معمای واژه‌های آن را کشف کند و آنگاه به مخاطب ارایه دهد.

سراینده‌ی مجموعه‌ی «رویای صلح» در ادامه «کوشش» را یکی از پیش‌نیازهای ماندگاری شعر دانست و در این‌باره توضیح داد: پس از اینکه شعری سروده شد شاعر باید بارها و بارها کوشش کند تا واژه‌ها را به بهترین صورت کنار هم قرار دهد؛ آنها را جایگزین و یا از شعر حذف کند تا بهترین اثر را پیش چشم مخاطب قرار دهد.

نصیری هم‌چنین استفاده از تصاویر فراوان برای شعر را، در صورتی‌که شاعر برای هرکدام از آنها توجیه هنری نداشته باشد، آسیب‌زا دانست که می‌تواند به شعر و زیبایی آن ضربه بزند.

شاعر «وقتی درد را عاشقانه بسرایی»، که نکته‌های شعری خود را با توجه به آثار ارایه شده‌ی شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان انتخاب کرده بود، در بخش دوم کارگاه خود چهار نکته‌ی مهم در «طرح» را «کوتاهی»، «شاعرانه و خیال‌انگیز بودن»، «داشتن مفهوم عمیق» و «اشاره به نکته و موضوعی مشخص» عنوان کرد و در بیان تفاوت آن با «هایکو» گفت: «طرح» لحظه‌ها را شاعرانه‌تر و عمیق‌تر از «هایکو» به تصویر می‌کشد و در فارسی به دلیل اینکه انسان را به تفکر وا می‌دارد به «پِریسکه(جرقه‌ای در تاریکی)» شهرت دارد.

کارشناس انجمن سپس برجستگی‌های شعرهای ارایه شده‌ی شاعران انجمن را برای آنان برشمرد و از آنان خواست با مطالعه و تمرین فراوان، دانش ادبی خود را افزایش دهند تا با ارایه‌ی بهترین تصویر به مخاطب، شعری ماندگار از خود به یادگار بگذارند.

گفتنی است مهرناز نصیری، شاعر، نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون سمنان است، که مجموعه شعرهای: وقتی درد را عاشقانه بسرایی، کبوتر نامه، این دل همیشه تنگ، رویای صلح و کتاب‌های داستان کودک و نوجوان: بابا سلام، عطر شیرین و روزی که بزرگ شدم از جمله آثار اوست که منتشر شده است. وی هم‌چنین عنوان برگزیده‌ی جشنواره‌های استانی و کشوری هم‌چون پیامبر مهربانی، بازنویسی و بازآفرینی متون کهن، جشنواره شعر کوثر ارشاد استان سمنان، فراخوان بین‌المللی امواج بیداری و... را کسب کرده است.

عکس آرشیوی و مربوط به پیش از همه‌گیری بیماری کرونا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =