هدف این است که با ابزار قصه، ارتباط بین‌المللی برقرار شود

پنجمین نشست مجازی از سلسله نشست‌های جشنواره قصه‌گویی در کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، بهاره جهاندوست، مسوول کمیته بین‌الملل بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در نشستی با همکاران استان فارس گفت: این بخش نسبت به سال‌های گذشته تغییر زیادی نداشته است. متقاضیان پس از ثبت‌نام می‌توانند فیلم‌های قصه‌گویی خود را برای پایش مرحله اول ارسال کنند. بدین ترتیب، در بخش ملی تمام محتوای ارسالی بر اساس محورهای موضوعی جشنواره و کیفیت تولید به شکل مستقیم به رأی مردمی و داوری تخصصی گذاشته خواهند شد و مرحله نهایی به صورت اجرای زنده صحنه‌ای خواهد بود.

جهاندوست با تأکید بر اینکه آثار باید هم‌راستا با موضوع و شعار جشنواره باشد افزود: دقت در انتخاب قاب تصویر، صدا و تصویر با کیفیت و بدون حرکت دوربین و ویرایش کردن، پوشش مناسب قصه و رعایت فنون قصه‌گویی، از جمله شاخص‌های ارزیابی است و لازم است حتما مورد نظر شرکت‌کنندگان باشد. مسوول کمیته بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی در ادامه گفت: قصه‌ها باید کارکرد و رویکرد جهانی داشته باشند یعنی در دل موضوعاتی چون امیدها و آرزوها، غم ها و شادی‌ها به سراغ قصه‌هایی برویم که پیام جهانی دارند به‌طوری که هر کس، در هر کجای جهان که باشد، زمانی که قصه را می‌شنود بتواند با آن ارتباط برقرار کند.به گفته جهاندوست، هدف اصلی این است که با ابزار بین‌المللی یعنی قصه، ارتباط بین‌المللی برقرار کنیم و تاثیر مشترک بگذاریم؛ این تأثیر مشترک می‌تواند یک حال خوب باشد و قصه در ذهن و جان مخاطب بنشیند.

این نشست با پرسش و پاسخ مربیان و دیگر اعضای شرکت‌کننده ادامه یافت. جهاندوست در پاسخ به پرسش‌ها گفت: متقاضیان شرکت در بخش بین‌الملل امکان شرکت در دیگر بخش‌ها جز قصه ۹۰ ثانیه‌ای را ندارند. زمان قصه حداقل ۸ و حداکثر ۲۰ دقیقه خواهد بود و متقاضیان غیرکانونی باید حرفه‌شان قصه‌گویی باشد. به گفته‌ی او، مجری که قصه‌گویی یا نقالی کرده و در واقع کارنامه قصه‌گویی دارد هم می‌تواند در این بخش از جشنواره شرکت کند.  

در بخش دیگر این نشست مینا ذاکر، دبیر علمی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی درباره برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مباحث علمی گفت: این بخش تلاشی است برای تولید دانش تا بستر مناسبی مهیا شود  برای توجه به  اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی.

او بخش‌های مختلف جشنواره اعم از مقاله،پایان‌نامه، کتاب‌های تالیفی و ترجمه را نام برد و گفت کتاب‌ها حتما باید در حوزه‌های نظری قصه و قصه‌گویی، قصه پژوهی و آموزش قصه‌گویی باشد. دبیر علمی جشنواره بیست و سوم در مورد انواع مقاله و شیوه‌ی مقاله‌نویسی نیز توضیحاتی را ارائه داد

مرحله پایانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =